Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Uniwersytet Mikołaja Kopernika |
Rok wyd.: | 2003 |
Oprawa: | miękka |
Ilość stron: | 292 s. |
Wymiar: | 160x230 mm |
EAN: | 9788323115700 |
ISBN: | 83-231-1570-2 |
Data: | 2001-01-28 |
Opis książki:
To, co współcześnie nazywa się edukacją regionalną jest, jak się poprzez codzienne doświadczenia edukacyjne można przekonać, obszarem z jednej strony nowym, z drugiej całkiem dawnym. Zarówno w sferze różnorodnych działań podejmowanych przez wielu rodziców, pedagogów, działaczy (animatorów) oświatowych i kulturalnych, jak i z punktu widzenia naukowych dociekań. Są autorzy, którzy koncepcje edukacji regionalnej wywodzą z twórczości Jana Amosa Komenskiego, można by sięgnąć nawet głębiej, chociażby do starożytnej Grecji. Jednak analiza dokonana na gruncie nauk humanistycznych pokazuje, co staram się przedstawić na dalszych stronicach, że edukacja regionalna jest pomysłem nowym, stosunkowo młodym.
Właśnie to jest powodem, by wystawić się na pokusę stworzenia nowej koncepcji, odwołania się do modnych nurtów, tendencji, ofert teoretycznych czy czasem quasi-naukowych. Trudno jest się owej pokusie oprzeć, gdy tak wiele dzieje się w świecie nas otaczającym, zatem i w badaniach naukowych. Zwłaszcza gdy tak, jak w przypadku edukacji regionalnej, wyraźnie odczuwa się niedostatek refleksji teoretycznej. Wielu z cytowanych i przytaczanych na dalszych stronicach tej pracy autorów podkreśla ten fakt. Tworzy się zarazem, z wielu względów, swoista sytuacja patowa. Występujące niejednoznaczności i nadinterpretacje wielu pojęć i terminów prowadzą do utrwalania się ideologicznych schematów i interpretacji. Może to prowadzić do tworzenia nieczytelnego i fasadowego opisu wycinka rzeczywistości, często gubiąc tym samym sens i znaczenie tak wielu cennych działań.
Książka "Edukacja regionalna. Problemy podstawowe i otwarte" - Piotr Petrykowski - oprawa miękka - Wydawnictwo Uniwersytet Mikołaja Kopernika. Książka posiada 292 stron i została wydana w 2003 r.
Spis treści:
I. Edukacja regionalna - wprowadzenie w problematykę
II. Koncepcje edukacji regionalnej
III. Region
IV. Regionalizm
V. Kultura w ujęciu regionalistycznym
VI. Dziedzictwo kulturowe
VII. Ojczyzny prywatne
VIII. Tożsamość regionalna - przegląd stanowisk
IX. Przestrzeń, miejsce, czas
X. Edukacja regionalna - umiarkowany kontekst zapowiedzi
BIBLIOGRAFIA
Regional education. Basie and open problems. Summary