Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | UNIVERSITAS |
Rok wyd.: | 2014 |
Oprawa: | miękka |
Ilość stron: | 310 s. |
Wymiar: | 135x205 mm |
EAN: | 9788324223442 |
ISBN: | 97883-242-2344-2 |
Data: | 2014-03-12 |
Opis książki:
Jak oswoić inność? Jak zmierzyć się z dylematami wielokulturowości? Jakie możliwości otwiera edukacja literacka przed nauczycielem, którego zadaniem jest uwrażliwienie uczniów na potrzeby Innych? Warto w młodych ludziach wspierać przekonanie, że dzisiejsze czasy wymagają wysiłku dostrzeżenia problemów Innych, gotowości do współpracy z nimi, a czasem nawet odwagi jednostki w wyrażaniu niezgody na obojętność tłumu wobec wykluczonych.
Autorzy tekstów zebranych w niniejszym tomie przekonują, że klasa szkolna to specyficzny teren rozwijania empatii i praktykowania szacunku wobec Innego, a dobierane celowo lektury i inicjowane dyskusje winny przeciwdziałać umacnianiu się szkodliwych stereotypów płciowych bądź narodowych, a także odrzuceniu ze względu na odmienność poglądów, przekonań, wyznania, gustów, charakterów.
Książka "Edukacja polonistyczna wobec Innego" - Anna Janus-Sitarz - oprawa miękka - Wydawnictwo UNIVERSITAS. Książka posiada 310 stron i została wydana w 2014 r.
Spis treści:
WSTĘP
• Obszary wykluczenia i obojętności [Anna Janus-Sitarz]
WIELOKULTUROWOŚĆ - INNOŚĆ - WYKLUCZENIE
• Edukacja literacka wobec dylematów wielokulturowości i inności [Anna Janus-Sitarz]
[Od niezrozumienia do wykluczenia; Nie-Polak? Niekatolik?; Swój i Obcy, Grzechy literatury wobec Innego; O filozofi i dialogu]
• Świat pełen ruchu. Kształcenie kompetencji międzykulturowych w edukacji polonistycznej [Ewelina Strawa]
[Kompetencje międzykulturowe; Geografia myślenia; „Weź kurs na wielokulturowość”; Model społeczny]
• Dziecko wyobcowane. Edukacja polonistyczna wobec Romów [Elżbieta Piątek]
[Uczeń romski w szkole; Powstrzymać samospełniającą się przepowiednię; Po prostu - zrozumieć; „Rom - czyli kto? Pomyśl jeszcze raz”; „Bo ludzie dzielą się
na dobrych i złych, a nie na białych, żółtych…”]
• KL Auschwitz jako miejsce wykluczenia. Refleksje edukacyjne [Wojciech Strokowski]
[O prewencji wobec wykluczeń wśród uczniów; KL Auschwitz jako miejsce wykluczenia - zarys problematyki; Oznakowanie grup wykluczonych (mniejszości etnicznych, religijnych, narodowych i innych) w KL Auschwitz; Zagłada osób niepełnosprawnych fizycznie i psychicznie; Polacy w KL Auschwitz; Rotmistrz Pilecki - bohaterska walka z wykluczeniem; Żydzi - różne wymiary wykluczenia; Cyganie - trójkąt czarny (lub opaska z literą „Z”); Świadkowie Jehowy - trójkąt fioletowy; Homoseksualiści - trójkąt różowy; Wizyta studyjna w Państwowym Muzeum Auschwitz-Birkenau; Wykluczeni w świecie przemocy - podsumowanie; Edukacja, głupcze!]
• Polonistyczna edukacja ponadgimnazjalna wobec problemu starości [Dominika Nęcek]
[Starość w oczach filozofów; Starość w perspektywie społecznej; Uczeń w konfrontacji ze starością; Jak rozmawiać o starości na lekcjach?]
INNY W LITERATURZE I FILMIE
• Oswoić, poznać, przyjąć. Film jako przestrzeń polonistycznych spotkań z Innym i innością [Witold Bobiński]
[Polonistyczne wymiary inności; Uczeń; Tradycja literacka; Inność tekstu. Nowe życie „Świtezi” w filmowej adaptacji Kamila Polaka; Filmowość poezji, czyli o zapomnianym proroctwie Marii Janion; Sztuka przekładu jako interpretacja, czyli jak Kamil Polak czyta balladę; Adaptacja jako mityzacja literatury; Adaptacja filmowa - dowód na konieczność czy niekonieczność literatury?; Ujęcia metodyczne; Inność Drugiego. Dramat poszukiwania własnej tożsamości w filmie „Fanatyk” Henry’ego Beana; „Nienawidzę i kocham. Kto mi powie: dlaczego?” (Katullus); Ja jako Inny; Ujęcia metodyczne]
• Ryzyko spotkania z Innym - niepełnosprawny we współczesnej literaturze dla dzieci [Krystyna Zabawa]
[„Zwykła osoba z problemami” - ryzyko stereotypu i zatrzymania na zewnętrzności; „Ludzie nie wiedzą, jak się zachować...” - ryzyko niewłaściwego podejścia; „Głęboko utalentowani” - ryzyko użycia niewłaściwego języka; „Inni, ale zdolni do miłości, czułości, tęsknoty...” - ryzyko łez]
• Oswoić inność. Inny w lekturze uczniów szkoły podstawowej [Ewa Horwath]
[Lektur dostatek; Dobrać metody; Ku współczesności; Poezja może wiele]
• Bohater odrzucany. Czy można zrozumieć decyzje doktora Judyma? [Agnieszka Kania]
[Powody negacji postawy doktora Judyma; Konteksty ewangeliczne a postać Tomasza Judyma; Próba demitologizacji miłości Joanny i Tomasza; Inność dydaktyczna jako sposób na inność bohatera]
• Literatura dawna a uczeń współczesny - przyczyny i sposoby pokonywania obcości czytelniczej [Agnieszka Kulig]
[I. Zaplątani w sieć zerwanych relacji; II. Wieś Kochanowskiego jako prototyp nurtu? Typy postaci literackich w literaturze staropolskiej i możliwości aktualizacji dawnych postaw; III. Model uwspółcześniania dawnych wartości]
INNY W KLASIE SZKOLNEJ
• Nasz uczeń jako Inny [Stanisław Bortnowski]
[Uczeń tkwi w cyfrowym świecie; Młodych normy czytania; Bunty i bluźnierstwa; Prymitywizm; Jak oswoić INNEGO?]
• Wykluczenie na żądanie, czyli wątpliwości wokół nauczania indywidualnego [Maciej Pabisek]
[Wykluczenie; Indywidualne nauczanie; Niesocjalizujące nauczanie; Zagrożenia i wady indywidualnego nauczania; W praktyce - przykłady; Nauczanie mniej indywidualne]
• Inny, czyli niedostosowany społecznie [Iwona Kołodziejek]
[Inny niż wszyscy; Kilka słów o niedostosowaniu społecznym; Polonista wobec Innego]
WOBEC INNEJ PŁCI
• Ona - to znaczy: inna. Kobieta i odmienność kobiecego pisarstwa w literaturze najnowszej (inspiracje dla dydaktyki polonistycznej) [Anna Włodarczyk]
[Inność jako kategoria współczesnej humanistyki; Kobiece pisarstwo i lektura feministyczna; Inność jako kategoria współczesnej prozy kobiecej; Cielesność innej. „Teraz” Agnieszki Drotkiewicz; Stereotyp innej. „Prowadź swój pług przez kości umarłych” Olgi Tokarczuk; Inspiracje dla dydaktyki polonistycznej]
• Czy płeć ma znaczenie? Gender w polonistycznej edukacji ponadgimnazjalnej [Karolina Kwak]
[Po co edukacji perspektywa genderowa?; Od normy do stereotypu; Demaskacja jako próba odnalezienia tożsamości; Inność w szkole, czyli pytania bez odpowiedzi; Dekonstrukcja tożsamości w powieści Izabeli Filipiak; Kobieta totalna; Amnezja, cz
li szkolna (nie)rzeczywistość]
• Inżynier i polonistka w szkole, czyli jak edukacja utrwala stereotypy [Agnieszka Handzel]
[Koedukacja - za i przeciw; Równi, ale różni - dziewczynki i chłopcy w edukacji; Na co zwrócić uwagę - różnice między uczniami; Co jest tak naprawdę ważne? - oczekiwania nauczycieli i ich siła sprawcza...; Jeszcze o różnicach...; Dziewczęta i chłopcy w świecie słów; Wykorzystać wszystkie możliwości]