Edukacja medialna. Klucz do rozumienia społecznej rzeczywistości
Agnieszka Ogonowska
Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Societas Vistulana |
Oprawa: | miękka |
Ilość stron: | 168 s. |
Wymiar: | 176x250 mm |
EAN: | 9788388385261 |
ISBN: | 83-88385-26-7 |
Data: | 2005-02-24 |
Opis książki:
Człowiek często niezauważalnie dla siebie staje się bezwolnym elementem sztucznego świata reklamy, telewizji i Internetu. Olbrzymi wpływ mediów na życie często jednak nie jest uświadomiony a tradycyjna edukacja nie kładzie dostatecznego nacisku na to zagadnienie. Złożony charakter zależności, jakie powoduje tak silna obecność mediów w naszym życiu, wymaga nabycia umiejętności, których wcześniej nie potrzebowaliśmy. Dlatego powstała potrzeba wprowadzenia nowego przedmiotu - edukacji medialnej. W swojej książce Ogonowska nie poprzestaje na teorii. W Aneksie zamieszcza szczegółowy - a pierwszy w literaturze pedagogicznej - projekt kursu uniwersyteckiego, przygotowującego nauczycieli do uczenia nowego przedmiotu, pokazuje jak przy tym wykorzystać nowe technologie komunikacyjne także jako narzędzie poznawania. Autorka, choć nie daje prostej recepty jak odnaleźć się w takiej rzeczywistości, kładzie nacisk na uświadomienie sobie mechanizmów wpływu mediów, rozumienie tytułowej społecznej rzeczywistości. Umiejętność życia w niej dotyczy przecież każdego z nas. Bardzo bogata bibliografia przedmiotu.
Książka "Edukacja medialna. Klucz do rozumienia społecznej rzeczywistości" - Agnieszka Ogonowska - oprawa miękka - Wydawnictwo Societas Vistulana.
Spis treści:
Edukacja medialna. Klucz do rozumienia społecznej rzeczywistości
• Wprowadzenie do programu nowej edukacji. Przypadek edukacji medialnej
• Obrazy polityki. Polityka obrazu
1. Główne zagadnienia edukacji medialnej w świetle pojęcia demokracji komunikacyjnej
1.1. Związek edukacji medialnej z rozwojem społeczeństwa demokracji komunikacyjnej
1.2. Znaczenie edukacji medialnej dla rozwoju kultury politycznej społeczeństwa
1.3. Rola mediów i style komunikowania politycznego w państwie demokratycznym
1.4. Kontrowersje wokół kultury popularnej jako fundamentu edukacji medialnej.
2. Edukacja medialna w kontekście wybranych problemów edukacji XXI wieku
2.1. Postmodernistyczne nurty w pedagogice
2.2. Globalistyczne tendencje w edukacji. Problem edukacji „skierowanej na świat”
2.3. Strategiczne cele edukacji europejskiej i światowej
2.4. Współczesny model edukacji i jego znaczenie dla rozwoju społeczeństwa demokracji komunikacyjnej
3. Znaczenie nowych technologii informacyjno-komunikacyjnych dla rozwoju społeczeństwa demokracji
3.1. Demokracja komunikacyjna w kontekście problemu funkcjonowania państwa demokratycznego
4. Problematyka ustanawiania, dystrybucji i utrwalania władzy w kontekście społeczeństwa demokracji komunikacyjnej
4.1. Propaganda jako specyficzna forma komunikacji społecznej
4.2. Reklama jako wyzwanie dla zasad demokracji komunikacyjnej
4.3. Rola i funkcje opinii publicznej w rozwoju społeczeństwa demokracji komunikacyjnej
4.4. Władza ideologii i ideologia władzy w kontekście społeczeństwa demokracji komunikacyjnej
• Bibliografia
• Aneks.
Projekt programu nauczania przedmiotu edukacja medialna, dla studentów nauk humanistycznych i społecznych studiów uniwersyteckich.