pokaz koszyk
rozwiń menu
tylko:  
Tytuł książki:

Edukacja. Konteksty historyczno-pedagogiczne

Autor książki:

Mirosław Piwowarczyk

(red.nauk.)
Dane szczegółowe:
Wydawca: Oficyna Wydawnicza Impuls
Rok wyd.: 2008
Oprawa: miękka
Ilość stron: 204 s.
Wymiar: 167x240 mm
EAN: 9788373089877
ISBN: 978-83-7308-987-7
Data: 2008-05-12
Cena wydawcy: 34.80 złpozycja niedostępna

Opis książki:

Niniejsza praca jest wynikiem wieloletniej współpracy badaczy z Brna, Wilna i Wrocławia oraz odbiciem zainteresowań badawczych autorów zajmujących się edukacją. Głównym celem była taka prezentacja zainteresowań czeskich, litewskich i polskich pedagogów, która pokazałaby zarówno odmienność oraz zróżnicowanie, jak i uniwersalność ich refleksji. Każdy artykuł szczegółowo obrazuje wybrany przez autora fragment rzeczywistości edukacyjnej.
Przedstawiony zbiór prac jest drugim z cyklu, mającym na celu prezentację różnorodnych problemów edukacyjnych w ujęciu historycznym, współczesnym, a także przyszłościowym. Tak zorientowane zainteresowania badawcze autorów artykułów przyczyniły się do trzyczęściowej struktury tomu. Rozdział pierwszy dotyczy problemów edukacyjnych Republiki Czeskiej, Litewskiej i Polskiej. W drugim rozdziale opisano konteksty historyczno-oświatowe współczesnej edukacji, natomiast w trzecim – uwarunkowania historyczne edukacji.

Książka "Edukacja. Konteksty historyczno-pedagogiczne" - Mirosław Piwowarczyk (red.nauk.) - oprawa miękka - Wydawnictwo Oficyna Wydawnicza Impuls. Książka posiada 204 stron i została wydana w 2008 r.

Spis treści:

Wstęp

Rozdział I

Problemy edukacyjne Republiki Czeskiej, Litewskiej i Polskiej

Alicja Szerląg

Globalizacja inspiracją dla pedagogicznych dyskursów - edukacyjny (nie )byt

Oldřich Šimonfk

Proces historyczny a współczesne unowocześnianie systemu dydaktycznego

Stanislav Střelec

Zmiany w strategii wychowania we współczesnej czeskiej szkole

Tomáš Čech

Profilaktyka narkotykowa i jej realizacja w szkołach czeskich

Jiřĭ Nĕmec

Klasy przygotowawcze dla dzieci ze środowisk trudnych w Republice Czeskiej

Pavel Müblpachr

Danutè Milevičienè, Vida Pukienè

Wspomnienia działaczy politycznych jako źródło wychowania obywatelskiego

Rozdział II

Konteksty historyczno-oświatowe współczesnej edukacji

Bogdan Rok

Wychowanie wiejskich dzieci w świecie poradników Józefa Legowicza

Stefania Walasek

Nauczyciele i ich rola w edukacji społeczeństwa w XIX i na początku XX wieku

Małgorzata Skotnicka

Misja kulturalna inteligencji polskiej w dwudziestoleciu międzywojennym.

Casus Jakuba Mortkowicza i Antoniego Osuchowskiego oraz Liceum Krzemienieckiego

Marija Barkauskaitè, Ona Tijūnèlienè
Znaczenie aktualizowanych przez J. Laužikasa (1929-1939) problemów kształcenia

dla przyszłości litewskiej szkoły

Rozdział III

Uwarunkowania historyczne edukacji

Mirosław Piwowarczyk

Towarzystwa i organizacje kulturalno-oświatowe społeczności lokalnej Kalisza w II Rzeczypospolitej

Małgorzata Malik

Walka z analfabetyzmem na Dolnym Śląsku w latach 1945-1951

Jaroslav Vaculik

Czesi na ziemi kłodzkiej po 1945 roku

František Čapka

Idea państwa narodowego Czechów i Słowaków w wyobrażeniach czechosłowackiego ruchu oporu w czasie drugiej wojny światowej

Lubomir Slezák

Rolnictwo Czechosłowacji po drugiej wojnie światowej w koncepcjach zagranicznego ruchu oporu

Marie Marčková

Rozwój ruchu feministycznego

Autorzy