Edukacja. Konteksty historyczno-pedagogiczne
Mirosław Piwowarczyk
(red.nauk.)Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Oficyna Wydawnicza Impuls |
Rok wyd.: | 2008 |
Oprawa: | miękka |
Ilość stron: | 204 s. |
Wymiar: | 167x240 mm |
EAN: | 9788373089877 |
ISBN: | 978-83-7308-987-7 |
Data: | 2008-05-12 |
Opis książki:
Niniejsza praca jest wynikiem wieloletniej współpracy badaczy z Brna, Wilna i Wrocławia oraz odbiciem zainteresowań badawczych autorów zajmujących się edukacją. Głównym celem była taka prezentacja zainteresowań czeskich, litewskich i polskich pedagogów, która pokazałaby zarówno odmienność oraz zróżnicowanie, jak i uniwersalność ich refleksji. Każdy artykuł szczegółowo obrazuje wybrany przez autora fragment rzeczywistości edukacyjnej.
Przedstawiony zbiór prac jest drugim z cyklu, mającym na celu prezentację różnorodnych problemów edukacyjnych w ujęciu historycznym, współczesnym, a także przyszłościowym. Tak zorientowane zainteresowania badawcze autorów artykułów przyczyniły się do trzyczęściowej struktury tomu. Rozdział pierwszy dotyczy problemów edukacyjnych Republiki Czeskiej, Litewskiej i Polskiej. W drugim rozdziale opisano konteksty historyczno-oświatowe współczesnej edukacji, natomiast w trzecim – uwarunkowania historyczne edukacji.
Książka "Edukacja. Konteksty historyczno-pedagogiczne" - Mirosław Piwowarczyk (red.nauk.) - oprawa miękka - Wydawnictwo Oficyna Wydawnicza Impuls. Książka posiada 204 stron i została wydana w 2008 r.
Spis treści:
Rozdział I
Problemy edukacyjne Republiki Czeskiej, Litewskiej i Polskiej
Alicja Szerląg
Globalizacja inspiracją dla pedagogicznych dyskursów - edukacyjny (nie )byt
Oldřich Šimonfk
Proces historyczny a współczesne unowocześnianie systemu dydaktycznego
Stanislav Střelec
Zmiany w strategii wychowania we współczesnej czeskiej szkole
Tomáš Čech
Profilaktyka narkotykowa i jej realizacja w szkołach czeskich
Jiřĭ Nĕmec
Klasy przygotowawcze dla dzieci ze środowisk trudnych w Republice Czeskiej
Pavel Müblpachr
Danutè Milevičienè, Vida Pukienè
Wspomnienia działaczy politycznych jako źródło wychowania obywatelskiego
Rozdział II
Konteksty historyczno-oświatowe współczesnej edukacji
Bogdan Rok
Wychowanie wiejskich dzieci w świecie poradników Józefa Legowicza
Stefania Walasek
Nauczyciele i ich rola w edukacji społeczeństwa w XIX i na początku XX wieku
Małgorzata Skotnicka
Misja kulturalna inteligencji polskiej w dwudziestoleciu międzywojennym.
Casus Jakuba Mortkowicza i Antoniego Osuchowskiego oraz Liceum Krzemienieckiego
Marija Barkauskaitè, Ona Tijūnèlienè
Znaczenie aktualizowanych przez J. Laužikasa (1929-1939) problemów kształcenia
dla przyszłości litewskiej szkoły
Rozdział III
Uwarunkowania historyczne edukacji
Mirosław Piwowarczyk
Towarzystwa i organizacje kulturalno-oświatowe społeczności lokalnej Kalisza w II Rzeczypospolitej
Małgorzata Malik
Walka z analfabetyzmem na Dolnym Śląsku w latach 1945-1951
Jaroslav Vaculik
Czesi na ziemi kłodzkiej po 1945 roku
František Čapka
Idea państwa narodowego Czechów i Słowaków w wyobrażeniach czechosłowackiego ruchu oporu w czasie drugiej wojny światowej
Lubomir Slezák
Rolnictwo Czechosłowacji po drugiej wojnie światowej w koncepcjach zagranicznego ruchu oporu
Marie Marčková
Rozwój ruchu feministycznego
Autorzy