Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Szkoła Główna Handlowa w Warszawie |
Rok wyd.: | 2011 |
Oprawa: | miękka |
Ilość stron: | 310 s. |
Wymiar: | 175x250 mm |
EAN: | 9788373786226 |
ISBN: | 978-83-7378-622-6 |
Data: | 2011-06-28 |
Opis książki:
Zarówno w Polsce, jak i w wielu innych krajach jest dużo do zrobienia w zakresie edukacji finansowej. Z tego względu temat ten powinien być przedmiotem pogłębionych i periodycznie przeprowadzanych badań, a także znajdować się na liście priorytetów rządu. Celem niniejszej publikacji jest zaprezentowanie stanu edukacji i świadomości finansowej w Polsce na tle wybranych krajów wysoko rozwiniętych. Ze względu na zróżnicowany dostęp do informacji, a także bardzo zróżnicowany zakres badań w tym zakresie, autorzy przyjęli odmienny sposób prezentacji rozwiązań światowych i polskich. W przypadku rozwiązań zagranicznych przedstawiono łącznie ocenę świadomości finansowej oraz działania z zakresu edukacji finansowej, o ile obie te grupy informacji były dostępne. W przypadku Polski zagadnienia te zaprezentowano w dwóch odrębnych rozdziałach. Rozważaniom towarzyszy hipoteza, iż działania w zakresie edukacji finansowej w Polsce są niewystarczające, szczególnie w odniesieniu do tych grup społecznych, które najbardziej jej potrzebują (głównie dotyczy to osób o niskich dochodach i o niskim poziomie wykształcenia), a stan świadomości finansowej Polaków należy ocenić jako niesatysfakcjonujący. Publikacja obejmuje 4 rozdziały. W rozdziale 1 - o charakterze wprowadzającym - omówiono rolę i znaczenie edukacji finansowej z perspektywy ekonomicznej i społecznej. W rozdziale 2 dokonano analizy inicjatyw przyczyniających się do poprawy świadomości finansowej w 8 wybranych krajach wysoko rozwiniętych. W rozdziale 3 zawarto syntezę wyników badań ankietowych prowadzonych w latach 2009 i 2010 wśród wybranych grup społecznych pracujących i uczących się w Warszawie. Rozdział 4. zawiera analizę i ocenę inicjatyw podejmowanych przez różne instytucje w zakresie edukacji finansowej w Polsce. Pracę kończy zbiór pożądanych kierunków zmian w zakresie edukacji finansowej w Polsce. Niniejsza publikacja jest podsumowaniem badań prowadzonych przez Zakład Rynku Usług Finansowych Katedry Ubezpieczeń Gospodarczych Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie w latach 2008-2010.
Książka "Edukacja i świadomość finansowa" - Małgorzata Iwanicz-Drozdowska - oprawa miękka - Wydawnictwo Szkoła Główna Handlowa w Warszawie. Książka posiada 310 stron i została wydana w 2011 r.
Spis treści:
WSTĘP ( Małgorzata Iwanicz-Drozdowska )
1. ROLA I ZNACZENIE EDUKACJI FINANSOWEJ ( Małgorzata Iwanicz-Drozdowska, Agnieszka K. Nowak )
1.1. Edukacja finansowa i pojęcia powiązane ( M. Iwanicz-Drozdowska, A. K. Nowak )
1.2. Wykluczenie finansowe ( Małgorzata Iwanicz-Drozdowska )
1.3. Nadmierne zadłużenie ( Małgorzata Iwanicz-Drozdowska )
2. ANALIZA PRZYKŁADOWYCH INICJATYW Z ZAKRESU EDUKACJI FINANSOWEJ W WYBRANYCH KRAJACH WYSOKO ROZWINIĘTYCH ( Małgorzata Iwanicz-Drozdowska, Radosław Kitala, Anna Matuszyk, Agnieszka K. Nowak )
2.1. Zakres badań ( Małgorzata Iwanicz-Drozdowska )
2.2. Kanada ( Agnieszka K. Nowak )
2.2.1. Inicjatywy promujące korzystanie z konta bankowego
2.2.2. Inicjatywy uczące, jak zarządzać finansami osobistymi
2.2.3. Inicjatywy umożliwiające rozwiązywanie problemów osób nadmiernie zadłużonych
2.2.4. Inicjatywy promujące płatności bezgotówkowe
2.3. Wielka Brytania ( Agnieszka K. Nowak )
2.3.1. Inicjatywy promujące korzystanie z konta bankowego
2.3.2. Inicjatywy uczące, jak zarządzać finansami osobistymi
2.3.3. Inicjatywy umożliwiające rozwiązywanie problemów osób nadmiernie zadłużonych
2.3.4. Inicjatywy promujące płatności bezgotówkowe
2.4. Stany Zjednoczone Ameryki Północnej (USA) ( Agnieszka K. Nowak )
2.4.1. Inicjatywy promujące korzystanie z konta bankowego
2.4.2. Inicjatywy uczące, jak zarządzać finansami osobistymi
2.4.3. Inicjatywy umożliwiające rozwiązywanie problemów osób nadmiernie zadłużonych
2.4.4. Inicjatywy promujące płatności bezgotówkowe
2.5. Australia ( Anna Matuszyk )
2.5.1. Inicjatywy promujące korzystanie z konta bankowego
2.5.2. Inicjatywy uczące, jak zarządzać finansami osobistymi
2.5.3. Inicjatywy umożliwiające rozwiązywanie problemów osób nadmiernie zadłużonych
2.5.4. Inicjatywy promujące płatności bezgotówkowe
2.6. Republika Federalna Niemiec (Niemcy) (Radosław Kitala )
2.6.1. Inicjatywy promujące korzystanie z konta bankowego
2.6.2. Inicjatywy uczące, jak zarządzać finansami osobistymi
2.6.3. Inicjatywy umożliwiające rozwiązywanie problemów osób nadmiernie zadłużonych
2.6.4. Inicjatywy promujące płatności bezgotówkowe
2.7. Republika Austrii (Austria) ( Radosław Kitala )
2.7.1. Inicjatywy promujące korzystanie z konta bankowego
2.7.2. Inicjatywy uczące, jak zarządzać finansami osobistymi
2.7.3. Inicjatywy umożliwiające rozwiązywanie problemów osób nadmiernie zadłużonych
2.7.4. Inicjatywy promujące płatności bezgotówkowe
2.8. Irlandia ( Małgorzata. Iwanicz-Drozdowska )
2.8.1. Inicjatywy promujące korzystanie z konta bankowego
2.8.2. Inicjatywy uczące, jak zarządzać finansami osobistymi
2.8.3. Inicjatywy umożliwiające rozwiązywanie problemów osób nadmiernie zadłużonych
2.8.4. Inicjatywy promujące płatności bezgotówkowe
2.9. Szwajcaria ( Radosław Kitala )
2.9.1. Inicjatywy promujące korzystanie z konta bankowego
2.9.2. Inicjatywy uczące, jak zarządzać finansami osobistymi
2.9.3. Inicjatywy umożliwiające rozwiązywanie problemów osób nadmiernie zadłużonych
2.9.4. Inicjatywy promujące płatności bezgotówkowe
3. ŚWIADOMOŚĆ FINANSOWA POLAKÓW – WYNIKI BADAŃ
ANKIETOWYCH ( Małgorzata Iwanicz-Drozdowska, Radosław Kitala, Anna Matuszyk, Agnieszka K. Nowak )
3.1. Ogólne założenia ( Małgorzata Iwanicz-Drozdowska )
3.2. Badania wśród dorosłych ( Małgorzata Iwanicz-Drozdowska, Radosław Kitala, Anna Matuszyk, Agnieszka K. Nowak )
3.2.1. Wprowadzenie ( Małgorzata Iwanicz-Drozdowska )
3.2.2. Świadomość finansowa w środowisku medycznym ( Małgorzata Iwanicz-Drozdowska )
3.2.2.1. Charakterystyka badanej grupy
3.2.2.2. Analiza wyników badania
3.2.2.3. Wnioski
3.2.3. Świadomość finansowa wśród informatyków ( Radosław Kitala )
3.2.3.1. Charakterystyka badanej grupy
3.2.3.2. Analiza wyników badania
3.2.3.3. Wnioski
3.2.4. Świadomość finansowa wśród studentów ( Anna Matuszyk, Agnieszka K. Nowak )
3.2.4.1. Charakterystyka badanej grupy
3.2.4.2. Analiza wyników badania
3.2.4.3. Wnioski
3.2.5. Podsumowanie ( Małgorzata Iwanicz-Drozdowska )
3.3. Badania wśród uczniów szkół ponadgimnazjalnych ( Radosław Kitala, Anna Matuszyk, Agnieszka K. Nowak )
3.3.1. Wprowadzenie ( Agnieszka K. Nowak )
3.3.2. Charakterystyka badanej grupy ( Radosław Kitala, Agnieszka K. Nowak )
3.3.3. Analiza wyników badania ( Radosław Kitala, Anna Matuszyk, Agnieszka K. Nowak)
3.3.4. Wnioski ( Radosław Kitala, Anna Matuszyk, Agnieszka K. Nowak)
4. DZIAŁANIA W ZAKRESIE EDUKACJI FINANSOWEJ W POLSCE ( Małgorzata Iwanicz-Drozdowska, Radosław Kitala, Anna Matuszyk, Agnieszka K. Nowak )
4.1. Wprowadzenie ( Małgorzata Iwanicz-Drozdowska )
4.2. Analiza inicjatyw edukacyjnych podejmowanych przez instytucje publiczne i podmioty niekomercyjne ( Małgorzata Iwanicz-Drozdowska )
4.3. Analiza inicjatyw edukacyjnych podejmowanych przez podmioty komercyjne ( Radosław Kitala, Anna Matuszyk, Agnieszka K. Nowak )
4.3.1. Zakres analizy ( Agnieszka K. Nowak )
4.3.2. Wyniki analizy i wnioski ( Radosław Kitala, Anna Matuszyk, Agnieszka K. Nowak )
PODSUMOWANIE
ZAŁĄCZNIK 1. ANKIETA SKIEROWANA DO OSÓB DOROSŁYCH
ZAŁĄCZNIK 2. ANKIETA SKIEROWANA DO UCZNIÓW SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH