pokaz koszyk
rozwiń menu
tylko:  
Tytuł książki:

Edukacja i odkrywanie tożsamości w warunkach wielokulturowości

Autor książki:

Alina Szczurek-Boruta

Dane szczegółowe:
Wydawca: Oficyna Wydawnicza Impuls
Rok wyd.: 2007
Oprawa: miękka
Ilość stron: 182 s.
Wymiar: 167x240 mm
EAN: 9788373089822
ISBN: 978-83-7308-982-2
Data: 2007-12-21
Cena wydawcy: 28.00 złpozycja niedostępna

Opis książki:

Książka wplata się w widoczną coraz wyraźniej w ostatnich latach tendencję do integracji osiągnięć różnych nauk o człowieku. Dostrzega przy tym "pograniczność” edukacji. Ukazuje płodność kategorii "tożsamość” w pedagogice. Podejmuje problemy współczesnej młodzieży i edukacji. Ich znajomość stanowi warunek ograniczania i przezwyciężania zjawisk społecznie niekorzystnych, nieakceptowanych, które edukacja ma i może ograniczyć. Z tych też powodów w pracy znalazły się prezentacje wyników badań, które stanowić mogą podstawę do namysłu i działań edukacyjnych. Sposób ujęcia pewnych zjawisk, faktów czy zachowań najbliższy jest pedagogice międzykulturowej, ale również psychologii, socjologii, studiom kulturowym.
Publikacja jest zbiorem szkiców poświęconych przede wszystkim sprawom kształtowania się i odkrywania tożsamości w społecznościach wielokulturowych. Rozważania, w formie wielowarstwowych tekstów, składają się z fragmentów służących przybliżeniu pojęć (tożsamość, transmisja dziedzictwa kulturowego, orientacje na wartości, identyfikacja), prezentacji wybranych teorii (z zakresu psychologii, socjologii, nauk o kulturze), empirycznej egzemplifikacji zjawisk i procesów społecznych.
Praca może zainteresować głównie pedagogów, nauczycieli praktyków, ale także psychologów, socjologów, badaczy kultury, geografów oraz osoby odpowiedzialne za kształtowanie polityki oświatowej i społecznej.

Książka "Edukacja i odkrywanie tożsamości w warunkach wielokulturowości" - Alina Szczurek-Boruta - oprawa miękka - Wydawnictwo Oficyna Wydawnicza Impuls. Książka posiada 182 stron i została wydana w 2007 r.

Spis treści:

Przedmowa - T. Lewowicki

Wprowadzenie

Część I

Wokół problematyki tożsamości - kilka uwag, problemów i pytań

1. Relacje Ja - My - Inni, czyli o edukacji międzykulturowej

2. Kultura- społeczeństwo - jednostka

Kultura - społeczeństwo - edukacja i rozwój jednostki

Zaniedbane i zaniechane obszary edukacji szkolnej – indywidualizm versus wspólnotowość

Konkluzje

3. Edukacja i kultura - psychokulturowe podejście do edukacji

4. Orientacja na wartości u młodzieży

Zarys problematyki badawczej

Górny Śląsk jako wielokulturowe środowisko pogranicza

Orientacja na wartości - na tle wyników badań własnych

Konkluzje

5. Więzi społeczne i ich znaczenie dla edukacji między kulturowej

Więź społeczna a kapitał podmiotowości

Zarys problematyki badawczej

Konkluzje

Część II

Kategoria tożsamości w badaniach pedagogicznych

1. Procesy identyfikacyjne i kształtowanie się tożsamości jednostki

Tożsamość i identyfikacja

Procesy identyfikacyjne i kształtowanie się tożsamości jednostki na tle

wyników badań własnych

Konkluzje

2. Tożsamość w perspektywie potrzeb

Młodzież i jej potrzeby

Edukacja szkolna a potrzeby młodzieży

3. Ojczyzna, naród i patriotyzm - wybory kulturowe młodzieży i edukacja międzykulturowa

Konkluzje

4. Partnerzy międzypokoleniowej transmisji dziedzictwa kulturowego

Zarys problematyki badawczej

Młodzież jako partner międzypokoleniowej transmisji dziedzictwa kulturowego w rodzinie

Udział rodziny w procesie transmisji i transformacji dziedzictwa kulturowego na przykładzie rodziny śląskiej

Udział szkoły w procesie transmisji tradycji

Konkluzje

5. Tożsamość kulturowa młodzieży i edukacja międzykulturowa

Tożsamość kulturowa młodzieży

Poczucie tożsamości kulturowej młodzieży na tle wyników badań

Konkluzje

6. Stałość i zmienność. Poczucie tożsamości narodowej młodzieży i nowy wymiar edukacji obywatelskiej

Czynniki kształtujące świadomość i poczucie tożsamości narodowej młodzieży na tle badań własnych

Edukacja obywatelska i kształtowanie się tożsamości narodowej młodzieży

Konkluzje

Uwagi końcowe

Bibliografia

Wykaz publikacji w serii "Edukacja Międzykulturowa"

Abstract