Edukacja i odkrywanie tożsamości w warunkach wielokulturowości
Alina Szczurek-Boruta
Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Oficyna Wydawnicza Impuls |
Rok wyd.: | 2007 |
Oprawa: | miękka |
Ilość stron: | 182 s. |
Wymiar: | 167x240 mm |
EAN: | 9788373089822 |
ISBN: | 978-83-7308-982-2 |
Data: | 2007-12-21 |
Opis książki:
Książka wplata się w widoczną coraz wyraźniej w ostatnich latach tendencję do integracji osiągnięć różnych nauk o człowieku. Dostrzega przy tym "pograniczność” edukacji. Ukazuje płodność kategorii "tożsamość” w pedagogice. Podejmuje problemy współczesnej młodzieży i edukacji. Ich znajomość stanowi warunek ograniczania i przezwyciężania zjawisk społecznie niekorzystnych, nieakceptowanych, które edukacja ma i może ograniczyć. Z tych też powodów w pracy znalazły się prezentacje wyników badań, które stanowić mogą podstawę do namysłu i działań edukacyjnych. Sposób ujęcia pewnych zjawisk, faktów czy zachowań najbliższy jest pedagogice międzykulturowej, ale również psychologii, socjologii, studiom kulturowym.
Publikacja jest zbiorem szkiców poświęconych przede wszystkim sprawom kształtowania się i odkrywania tożsamości w społecznościach wielokulturowych. Rozważania, w formie wielowarstwowych tekstów, składają się z fragmentów służących przybliżeniu pojęć (tożsamość, transmisja dziedzictwa kulturowego, orientacje na wartości, identyfikacja), prezentacji wybranych teorii (z zakresu psychologii, socjologii, nauk o kulturze), empirycznej egzemplifikacji zjawisk i procesów społecznych.
Praca może zainteresować głównie pedagogów, nauczycieli praktyków, ale także psychologów, socjologów, badaczy kultury, geografów oraz osoby odpowiedzialne za kształtowanie polityki oświatowej i społecznej.
Książka "Edukacja i odkrywanie tożsamości w warunkach wielokulturowości" - Alina Szczurek-Boruta - oprawa miękka - Wydawnictwo Oficyna Wydawnicza Impuls. Książka posiada 182 stron i została wydana w 2007 r.
Spis treści:
Wprowadzenie
Część I
Wokół problematyki tożsamości - kilka uwag, problemów i pytań
1. Relacje Ja - My - Inni, czyli o edukacji międzykulturowej
2. Kultura- społeczeństwo - jednostka
Kultura - społeczeństwo - edukacja i rozwój jednostki
Zaniedbane i zaniechane obszary edukacji szkolnej – indywidualizm versus wspólnotowość
Konkluzje
3. Edukacja i kultura - psychokulturowe podejście do edukacji
4. Orientacja na wartości u młodzieży
Zarys problematyki badawczej
Górny Śląsk jako wielokulturowe środowisko pogranicza
Orientacja na wartości - na tle wyników badań własnych
Konkluzje
5. Więzi społeczne i ich znaczenie dla edukacji między kulturowej
Więź społeczna a kapitał podmiotowości
Zarys problematyki badawczej
Konkluzje
Część II
Kategoria tożsamości w badaniach pedagogicznych
1. Procesy identyfikacyjne i kształtowanie się tożsamości jednostki
Tożsamość i identyfikacja
Procesy identyfikacyjne i kształtowanie się tożsamości jednostki na tle
wyników badań własnych
Konkluzje
2. Tożsamość w perspektywie potrzeb
Młodzież i jej potrzeby
Edukacja szkolna a potrzeby młodzieży
3. Ojczyzna, naród i patriotyzm - wybory kulturowe młodzieży i edukacja międzykulturowa
Konkluzje
4. Partnerzy międzypokoleniowej transmisji dziedzictwa kulturowego
Zarys problematyki badawczej
Młodzież jako partner międzypokoleniowej transmisji dziedzictwa kulturowego w rodzinie
Udział rodziny w procesie transmisji i transformacji dziedzictwa kulturowego na przykładzie rodziny śląskiej
Udział szkoły w procesie transmisji tradycji
Konkluzje
5. Tożsamość kulturowa młodzieży i edukacja międzykulturowa
Tożsamość kulturowa młodzieży
Poczucie tożsamości kulturowej młodzieży na tle wyników badań
Konkluzje
6. Stałość i zmienność. Poczucie tożsamości narodowej młodzieży i nowy wymiar edukacji obywatelskiej
Czynniki kształtujące świadomość i poczucie tożsamości narodowej młodzieży na tle badań własnych
Edukacja obywatelska i kształtowanie się tożsamości narodowej młodzieży
Konkluzje
Uwagi końcowe
Bibliografia
Wykaz publikacji w serii "Edukacja Międzykulturowa"
Abstract