Edukacja i (nie)równość społeczna kobiet. Studium dynamiki dostępu
Agnieszka Gromkowska-Melosik

Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Oficyna Wydawnicza Impuls |
Format: | |
Ilość stron: | 498 s. |
Zabezpieczenie: | plik z zabezpieczeniem watermark |
EAN: | 9788375876772 |
Data: | 2025-04-02 |
Opis e-booka:
Książka jest rezultatem zainteresowań badawczych szeroko rozumianymi relacjami między tożsamością kobiet, edukacją, kulturą i społeczeństwem. Autorka sądzi, że można ją usytuować, podobnie jak poprzednie jej prace, na pograniczu socjologii edukacji oraz gender studies. Z jednej strony podnosi ona problemy związane ze społecznymi funkcjami edukacji, szczególnie – socjalizacyjną, selekcyjną i stratyfikacyjną, w odniesieniu do sytuacji kobiet. Z drugiej strony porusza kwestie dotyczące bezpośrednio kobiet jako grupy społecznej w aspekcie szeroko rozumianego dostępu do różnych form tożsamości, do wykształcenia czy rynku pracy.Książka składa się z dwóch części.
Pierwsza część jest poświęcona analizom o charakterze teoretycznym i rekonstrukcyjnym. W tej części pracy ważne jest podsumowanie, w którym przedstawiono wybrane paradoksy w relacjach między edukacją, tożsamością a sytuacją życiową kobiet.
W drugiej części książki Autorka przytacza wyniki przeprowadzonych przez nią badań jakościowych, w których wzięły udział kobiety sukcesu – polskie menedżerki (na kierowniczych stanowiskach) i akademiczki-humanistki (pracujące na uczelni i mające przynajmniej stopień doktora). W kontekście badawczym podejmuje te zagadnienia, które wcześniej były przeanalizowane w części teoretycznej.
E-book „Edukacja i (nie)równość społeczna kobiet. Studium dynamiki dostępu” - Wydawca: Oficyna Wydawnicza Impuls. Cena 60.00 zł. Zapraszamy na zakupy! Zapewniamy szybką realizację zamówienia.
Spis treści:
Kobiecość, edukacja i (nie)równość społeczna: alternatywne rzeczywistości
1. Edukacja i (nie)równości społeczne – konteksty teoretyczne
2. Edukacja i (re)konstrukcje tożsamości dziewcząt i chłopców
2.1. Asymetria socjalizacji szkolnej – androcentryczna rzeczywistość i redukowanie tożsamości dziewcząt
2.2. Asymetria osiągnięć szkolnych – społeczne konstrukcje edukacyjnych porażek chłopców
2.3. Kompetencje matematyczne – wyuczona bezradność dziewcząt?
2.4. Szkolnictwo zróżnicowane ze względu na płeć: próba rekonstrukcji dostępu do sukcesu edukacyjnego
3. (Nie)równość dostępu kobiet i mężczyzn do edukacji w szkolnictwie wyższym: wybrane tendencje i egzemplifi kacje
4. Dylematy tożsamościowo-edukacyjne kobiet w społeczeństwie współczesnym
4.1. Ideologia neoliberalizmu i społeczne konstrukcje tożsamości kobiet
4.2. Sukces edukacyjno-zawodowy i problem maskulinizacji kobiet
4.3. Przemieszczenie społecznych aspiracji dziewcząt – Girl Power, ciało i konsumpcja
5. Macierzyństwo, rodzina i kariera edukacyjno-zawodowa kobiet
5.1. Macierzyństwo jako dominująca konstrukcja kobiecości: konteksty i kontrowersje
5.2. Dyplom jako „kredencjał małżeński” i problem dostępu matek do sukcesu zawodowego
6. Edukacja kobiet i rynek pracy: polityka segregacji płciowej
7. Podsumowanie: edukacja i paradoksy emancypacji kobiet
Załącznik
Część druga
Kobiety sukcesu a problem (nie)równości społecznej: konteksty edukacyjne i społeczno-zawodowe...