Edukacja i kultura. Idea i realia interakcji
Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | PAN Komitet Prognoz Polska 2000 Plus |
Oprawa: | miękka |
Ilość stron: | 273 s. |
Wymiar: | 145x205 mm |
EAN: | 9788392398042 |
ISBN: | 83-923980-4-1 |
Data: | 2007-10-17 |
Opis książki:
Książka przygotowana przez Zespół Edukacji i Kultury Komitetu Prognoz przy Prezydium PAN "Polska 2000 Plus" obejmuje teksty referatów, które publikowane są bez żadnych ingerencji. Stanowią one istotny przyczynek zarówno do osobistych i osobowych preferencji badawczych Autorów. Zmienia się rozumienie i edukacji i kultury, budzi wszakże różnego rodzaju niepokoje - zarówno liberalna negacja wszelkich ingerencji pedagogicznych w rozwój i kondycję człowieka, jak nieograniczona tolerancja wobec kulturowej różnorodności świata. Intuicyjnie utrzymuje się tęsknota za trwałością wartości podstawowych, za autorytetami, za jakością kultury wyznaczającej procesy sublimacji człowieka. Tęsknota za trwałością kultury w sensie obiektywnym, odmiennej od migotliwości kultur różnych środowisk; za "filarami" edukacji, także edukacji kulturalnej, wspierającymi poczucie etycznego bezpieczeństwa ludzi. Teksty są uzupełnione przedrukiem jednego z rozdziałów książki Bogdana Suchodolskiego pt. "Uspołecznienie kultury", nie wznawianej, mimo licznych usiłowań, od roku 1947.
Książka "Edukacja i kultura. Idea i realia interakcji" - oprawa miękka - Wydawnictwo PAN Komitet Prognoz Polska 2000 Plus.
Spis treści:
- Irena Wojnar, Niektóre kontrowersje wokół rozumienia kultury - perspektywa wartości
- Andrzej Ciążela - Zagadnienia antropologicznego i humanistycznego rozumienia kultury w pedagogice współczesnej. Niejednoznaczność opozycji.
- Janusz Gajda, Kultura globalna podstawą współczesnej Paideii
- Jerzy Nikitorowicz, Meandry wielokulturowości. Perspektywy analizy zjawiska i zadania edukacji międzykulturowej
- Czesław Banach, Wyzwania i zadania edukacji w świetle problemów współczesności i przyszłości
- Lucjan Turos, Pedagogika kultury i autokreacja wielokulturowa
- Maria Nowicka-Kozioł, Kultura moralna a podmiot ponowoczesny
- Jerzy Kubin, Kulturalna intelektualna
2. PEDAGOGICZNE PROBLEMY KULTURY
- Wiesława Pielasińska, Człowiek kulturalny. Koncepcja otwarta
- Andrzej Sztylka, Powstawanie osobowości kulturalnej
- Maria Przychodzińska, Kultura powszechna i wychowanie do kultury - nierówność sił
- Elżbieta Kukuła, Miejsce wychowania przez sztukę w kształceniu ogólnym
- Sław Krzemień-Ojak, Strategie nauczania wiedzy o kulturze w szkołach średnich
- Dzierżymir Jankowski, Edukacja kulturalna dorosłych doniosłym zadaniem we współczesnym społeczeństwie
- Henryk Depta, Teoretyczne założenia oraz metodologiczne podstawy polsko-niemieckich badań edukacji kulturalnej dorosłych
3. ZAKOŃCZENIE
- Kazimierz Żygulski, Filozofia dziejów a współczesne problemy wychowania
ANEKS
- Bogdan Suchodolski, Problemy i metody uspołecznienia kultury