Edukacja holistyczna w podejściu Gestalt. O wspieraniu rozwoju osoby
Wiktor Żłobicki
Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Oficyna Wydawnicza Impuls |
Rok wyd.: | 2009 |
Oprawa: | twarda |
Ilość stron: | 336 s. |
Wymiar: | 176x250 mm |
EAN: | 9788375870619 |
ISBN: | 978-83-7587-061-9 |
Data: | 2009-02-09 |
Opis książki:
Czy we współczesnym świecie wiedza jest sprzedawanym i kupowanym towarem, od którego zależy prestiż społeczny i status materialny człowieka? Czy zysk ze zdobytej wiedzy nie przysłania jego rozwoju osobistego? W poszukiwaniu odpowiedzi na te pytania, ważne wydaje się rozstrzygnięcie, czy istotą edukacji jest kierowanie rozwojem, czy też wspomaganie rozwoju? Autor z perspektywy pedagogiki humanistycznej analizuje filozoficzne, antropologiczne, psychologiczne i psychoterapeutyczne podstawy podejścia Gestalt w edukacji, przedstawia wyniki swoich badań nad rozwojem osobistym człowieka. Gestaltowska wizja edukacji opiera się na założeniu, że człowiek potrzebuje wsparcia w swoim rozwoju, by w poczuciu podmiotowości i sprawstwa, w kontakcie z otoczeniem społecznym rozumiał siebie i otaczający go świat, wykorzystał optymalnie własny potencjał intelektualny, duchowy, cielesny i emocjonalny.
Pierwsza Polsce monografia poświęcona podejściu Gestalt w edukacji jest propozycją kierowaną do nauczycieli, wychowawców, rodziców, by w procesie wspierania w rozwoju innych ludzi przejść od nieświadomości swojej niekompetencji, przez świadomość swojej niekompetencji, ku świadomości swojej kompetencji i osiągnąć nieświadomość swojej kompetencji.
Książka "Edukacja holistyczna w podejściu Gestalt. O wspieraniu rozwoju osoby" - Wiktor Żłobicki - oprawa twarda - Wydawnictwo Oficyna Wydawnicza Impuls. Książka posiada 336 stron i została wydana w 2009 r.
Spis treści:
Podziękowania
CZĘŚĆ I
Rozdział 1. Człowiek i edukacja w perspektywie humanistycznej
1. 1. Edukacja a wyzwania współczesności
1.2. W poszukiwaniu humanistycznego wymiaru edukacji
1.3. Szkoła jako oikeion, czy jako „fabryka nauczania” ?
Rozdział 2. Podejście Gestalt w edukacji
2.1. Czy(m) jest podejście Gestalt w edukacji?
2.2. Kontekst historyczny
2.3. Między autorytetem irracjonalnym i racjonalnym, czyli „kim był Bodo?”
2.4. Proces edukacji w podejściu Gestalt
2.4.1. Uczenie się a kontakt
2.4.2. Spotkanie ucznia i nauczyciela
2.4.3. Osoba ucząca się w perspektywie gestaltowskiej
2.4.4. Tworzenie koncepcji zajęć edukacyjnych
2.5. Metodyczne aspekty pedagogiki Gestalt
2.5.1. Kreatywny charakter środków dydaktycznych
2.5.2. Przykład podejścia Gestalt w rozwijaniu kompetencji językowych
2.5.3. Środowisko sprzyjające uczeniu się
2.6. Pedagog Gestalt. Kompetentne wspieranie rozwoju
2.6.1. Pedagog – wyzwania roli
2.6.2. Pedagog i facylitacja
2.6.3. Empatia
2.6.4. Relacje interpersonalne
2.6.5. Kongruencja i kontrakt wychowawczy
2.6.6. Stawianie pytań
2.7. Pułapki intencjonalności
2.8. Kształcenie i doskonalenie pedagogów Gestalt
Rozdział 3. Filozoficzne źródła inspiracji dla podejścia Gestalt w edukacji
3.1. Idea holizmu w filozofii
3.1.1. Holizm a Gestalt
3.1.2. Taoizm a idea holizmu
3.2. Nurty filozoficzno-religijne Wschodu a podejście Gestalt
3.2.1. Buddyzm jako inspiracja rozwoju umysłowego i duchowego
3.2.2. Transcendencja w filozofii Wschodu. Między chronos i kairos
3.2.3. Zjawisko przepływu
3.3. Inspiracje filozofii egzystencjalnej
3.4. Perspektywa personalistyczna
Rozdział 4. Psychologiczne i psychoterapeutyczne źródła inspiracji
4.1. Inspiracje psychologii postaci
4.1.1. Całość a część - zarys teorii pola
4.1.2. Pojęcia podstawowe psychologii Gestalt: postać, figura, tło 4.2. Podejście Gestalt w psychoterapii jako źródło inspiracji dla pedagogiki
4.2.1. Fritz Perls i Gestalt – kontekst biograficzny gestaltowskiego nurtu w psychoterapii
4.2.2. Psychoterapia a holistyczna wizja człowieka
4.2.3. Cykliczność procesu doświadczania
4.2.4. Zakłócenia cyklu doświadczania
4.2.5. Paradoksalna teoria zmiany
4.3. Między „trzecią” a „czwartą” siłą w psychologii
Rozdział 5. Pedagogika a psychoterapia i psychoedukacja
5.1. Związki psychoterapii i pedagogiki
5.1.1. Psychoterapia a uczenie się
5.2. Psychoprofilaktyka i psychoedukacja jako cel edukacji
5.2.1. W poszukiwaniu efektywności edukacyjnej w działaniach o charakterze psychoterapeutycznym
CZĘŚĆ II
Rozdział 6. Rozwijanie potencjału człowieka w podejściu Gestalt. Teoretyczne i metodologiczne podstawy badań własnych
6.1. Rozważania o statusie poznawczym humanistyki
6.2. Rozwój osoby a edukacja
6.2.1. Rozwój osoby jako pojęcie psychologii humanistycznej
6.2.2. Pojmowanie obrazu siebie w świetle różnych podejść psychologicznych
6.2.2.1. Nurt psychodynamiczny
6.2.2.2. Nurt behawioralny
6.2.2.3. Nurt poznawczy
6.2.2.4. Nurt humanistyczny
6.2.2.5. Fenomenologiczne koncepcje obrazu siebie
6.2.2.6. Obraz siebie w podejściu Gestalt
Rozdział 7. Mandala jako kreatywna forma pracy i narzędzie badawcze
7.1. Historyczne i filozoficzne źródła mandali
7.2. Kreatywność a mandala
7.3. Tworzenie mandali
7.4. Propozycja pogłębionej pracy z mandalą
Rozdział 8. Metodologia badań własnych
8.1. Problemy, hipotezy, zmienne i wskaźniki
8.2. Procedura badań
8.3. Strategia budowy narzędzia badawczego i sposobu przeprowadzenia badań
8.4. Badania pilotażowe
8.4.1. Fenomenologiczny obraz siebie
8.5. Zastosowane metody statystyczne
Rozdział 9. Prezentacja wyników badań własnych
9.1. Symbolika barw a obraz siebie jako przedmiot refleksji naukowej
9.1.1. Struktura i symboliczne znaczenie barw użytych w mandalach
9.2. Obraz siebie w komentarzach słownych do mandali
ZAKOŃCZENIE
Bibliografia
Aneksy