Edukacja elementarna i elementarze porozbiorowe w II Rzeczypospolitej
Katarzyna B. Kochan
Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Oficyna Wydawnicza Impuls |
Rok wyd.: | 2009 |
Oprawa: | miękka |
Ilość stron: | 96 s. |
Wymiar: | 160x235 mm |
EAN: | 9788375870992 |
ISBN: | 978-83-7587-099-2 |
Data: | 2009-08-28 |
Opis książki:
Monografia "Edukacja elementarna i elementarze porozbiorowe w II Rzeczypospolitej" ma charakter historyczno-pedagogiczny. Składa się ona z trzech rozdziałów o układzie chronologiczno - problemowym. Rozdział pierwszy daje wgląd w uwarunkowania edukacji elementarnej w II Rzeczypospolitej, ze szczególnym uwzględnieniem sytuacji politycznej i gospodarczej kraju, ówczesnych kwestii ludnościowych oraz problemów występujących w szkolnictwie powszechnym. Rozdział drugi poświęcony jest omówieniu funkcjonowania kształcenia początkowego w dwudziestoleciu międzywojennym. Przedstawieni są uczniowie i inni uczestnicy nauczania elementarnego oraz pracujący na tym szczeblu szkolnym nauczyciele. Ponadto ukazane są formy organizacyjne nauczania początkowego, jego cele i zadania, treści oraz stosowana metodyka pracy i wykorzystywane środki dydaktyczne. W rozdziale trzecim na tle polityki Ministerstwa Wyznań Religijnych i Oświecenia Publicznego, dotyczącej doboru podręczników szkolnych, analizie poddane zostają elementarze porozbiorowe, wykorzystywane do nauki czytania i pisania w II Rzeczypospolitej. Wnioski z dokonanych badań znajdują się w zakończeniu.
Książka "Edukacja elementarna i elementarze porozbiorowe w II Rzeczypospolitej" - Katarzyna B. Kochan - oprawa miękka - Wydawnictwo Oficyna Wydawnicza Impuls. Książka posiada 96 stron i została wydana w 2009 r. Cena 13.27 zł. Zapraszamy na zakupy!
Spis treści:
Sytuacja polityczna i gospodarcza kraju
Problemy ludnościowe
Struktura społeczno-zawodowa ludności, zaniedbania edukacyjne, model rodziny
Społeczeństwo wielonarodowe, wielokulturowe i wieloreligijne
Problemy w szkolnictwie powszechnym
Stan edukacji początkowej w dwudziestoleciu międzywojennym
Uczniowie i inni uczestnicy edukacji początkowej
Nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej
Formy organizacyjne nauczania początkowego
Cele i zadania edukacji początkowej
Treści kształcenia początkowego
Metodyka pracy i środki dydaktyczne w nauczaniu początkowym
Funkcjonowanie elementarzy odziedziczonych po zaborcach w szkolnictwie międzywojennym
Polityka Ministerstwa Wyznań Religijnych i Oświecenia Publicznego dotycząca doboru podręczników szkolnych
Elementarze ujęte w spisie podręczników szkolnych
Elementarze nieujęte w spisie podręczników zatwierdzonych do użytku szkolnego
Samouczek
Zakończenie
Aneksy
Wykaz ilustracji
Wykaz źródeł i opracowań