pokaz koszyk
rozwiń menu
tylko:  
E-book:

Edukacja dwujęzyczna przez projektowanie Multialfabetyzacja przedmiotowo-językowa

Dane szczegółowe:
Wydawca: Naukowe PWN
Format: mobi, epub
Ilość stron: 152 s.
Zabezpieczenie: plik z zabezpieczeniem watermark
EAN: 9788301235598
Data: 2025-04-07
54.00 
pozycja dostępna Wyślemy w czasie: 24 h

Opis e-booka:

Zintegrowane kształcenie przedmiotowo-językowe jest podejściem w kształceniu dwujęzycznym, w którym dodatkowy język (najczęściej język obcy) jest używany do nauczania oraz uczenia się przedmiotów innych niż ten język.

Moim celem jest zachęcić nauczycieli, studentów, metodyków i badaczy teorii kształcenia oraz pedagogów do pracy z teoriami naukowymi i wykorzystywania ich w praktyce poprzez tworzenie środowiska wspierającego uczenie się, w którym uczący się mogą czerpać z różnych, celowych sposobów budowania wiedzy i poznania. W tekście wskazuję na możliwość wykorzystywania pojęcia multialfabetyzacji w kształceniu przedmiotowo-językowym, zarówno na zajęciach językowych, jak i przedmiotowych.

Książka ta przyjmuje konwencję knowledge translation, działania mającego na celu przeniesienie wyników badań naukowych wprost w ręce nauczycieli i edukatorów poprzez zilustrowanie tego, jak teorie mogą pracować w praktyce. W związku z tym każdy rozdział zawiera przykład, w którym teoria ulega zmaterializowaniu.

Z tekstu
Stajemy przed koniecznością poszukiwania odpowiedzi na pytanie: w jaki sposób realizować kształcenie przedmiotowo-językowe w sytuacji doświadczanej wielości języków oraz światów i towarzyszącego mu zróżnicowania. Sugerowane w tej książce przejście od kształcenia przedmiotowo-językowego do multialfabetyzacji stanowi w moim przekonaniu interesującą odpowiedź na wyzwanie, przed jakim stajemy.

Prof. dr hab. Roman Leppert
Książka Barbary Muszyńskiej niewątpliwie dostarcza istotnego głosu eksperckiego w obszarze wdrożeń działania dydaktycznego realizującego naukowe postulaty teoriopoznawcze. Co więcej, wskazuje na istotność owej wiedzy na temat aplikacyjności teorii u praktyków, czyli nauczycieli. Innymi słowy, podkreśla konieczność sięgania przez nich po naukowe uzasadnienia, by aktywnie współtworzyć wiedzę naukową w reflektywnym i refleksyjnym działaniu praktycznym. Monografia stanowi płynną i ważną lekturę zarówno dla teoretyków, jak i praktyków kształcenia językowego i obcojęzycznego.

Dr Beata Karpińska-Musiał, prof. UG

E-book „Edukacja dwujęzyczna przez projektowanie Multialfabetyzacja przedmiotowo-językowa” - Wydawca: Naukowe PWN. Cena 54.00 zł. Zapraszamy na zakupy! Zapewniamy szybką realizację zamówienia.

Spis treści:

Wprowadzenie VII

Rozdział 1. Napięcia na styku teorii i praktyki 1
1.1. Trudności w realizacji programów kształcenia CLIL 1
1.2. Kształcenie dwujęzyczne w języku obcym 5
1.3. Kształcenie dwujęzyczne w oddziałach przygotowawczych dla uczniów cudzoziemskich 8

Rozdział 2. Multialfabetyzacja przedmiotowo-językowa 17
2.1. Świadomość przedmiotowa i epistemologie osobiste nauczycieli 17
2.2. Multialfabetyzacja jako koncepcja w relacji do konceptualizacji wiedzy jako działania 25
2.3. Praktyka edukacyjna 37
2.3.1. Tekst jako dyskurs kulturowy 37
Przykład – mapy serca 41
2.3.2. Głębokie czytanie 43
Przykład – Malala i jej czarodziejski ołówek 46
2.3.3. Teksty dwujęzyczne 51
Przykład – języki rodzime uczniów na lekcjach w języku obcym 52
Przykład – języki rodzime uczniów na lekcjach w języku drugim 55
2.3.4. Zróżnicowane uczenie się 59
Przykład – gra wideo HerStory 61
2.3.5. Multimodalne znaczenia 63
Przykład – analiza i przygotowanie infografiki 68
2.3.6. Media – wycinki dyskursów społecznych 72
Przykład – memy w rozwijaniu krytycznej umiejętności korzystania z mediów 73
2.3.7. Interdyscyplinarne treści kształcenia 75
Przykład – rozpoznanie i zbadanie problemu środowiska naturalnego 78
2.3.8. Wiedza uprzednia i osobista 82
Przykład – opisz jabłko 84
Przykład – indywidualny lub grupowy wywiad oparty na schemacie badań fenomenograficznych 85
2.3.9. Fikcja spekulatywna 87
Przykład – Karzeł Mendla 92

Rozdział 3. Program szkolny w formie bufetu szwedzkiego 97
3.1. Bufet szwedzki jako metafora kształcenia 97
3.2. Uczenie (się) przez projektowanie – postulat epistemiczny i praktyczny 103

Podsumowanie. Kształcenie przedmiotowo-językowe w nowej odsłonie 113
Bibliografia 117
Indeks 133
O Autorce 137