pokaz koszyk
rozwiń menu
tylko:  
Wyprzedaż na koniec roku
Tytuł książki:

Edukacja alternatywna na rzecz demokratyzacji procesu kształcenia

Autor książki:

Renata Nowakowska-Siuta

(red.)
Dane szczegółowe:
Wydawca: Oficyna Wydawnicza Impuls
Rok wyd.: 2015
Oprawa: miękka
Ilość stron: 426 s.
Wymiar: 170x240 mm
EAN: 9788378507802
ISBN: 978-83-7850-780-2
Data: 2015-03-23
Cena wydawcy: 48.00 złpozycja niedostępna

Opis książki:

Kolejny tom poświęcony alternatywności w edukacji wypełniają artykuły kilkudziesięciu autorów, reprezentujących nie tylko uznane ośrodki akademickie w Polsce i za granicą, lecz także różne szczeble oświaty, ośrodki doskonalenia nauczycieli, stowarzyszenia i fundacje działające na rzecz demokratyzacji edukacji. Znajdziemy tu zatem cały wachlarz problemów: od zagadnień teorii pedagogicznej do operacjonalizacji teoretycznych zagadnień w szkolnej codzienności, od edukacji formalnej do nieformalnych projektów edukacyjnych, od opisu zależności, w jakie uwikłana jest szkoła, do autonomicznego tworzenia i urzeczywistniania celów kształcenia i wychowania, od ideologicznych postulatów pedeutologicznych do propozycji zmian w przygotowaniu nauczyciela do pracy dydaktycznej i wychowawczej.

Książka "Edukacja alternatywna na rzecz demokratyzacji procesu kształcenia" - Renata Nowakowska-Siuta (red.) - oprawa miękka - Wydawnictwo Oficyna Wydawnicza Impuls. Książka posiada 426 stron i została wydana w 2015 r.

Spis treści:

Słowo wstępne     

Część I. Teoretyczne i metodologiczne dylematy alternatywności pedagogiki i pedagogii

Z.A. Kłakówna. Czy polska szkoła ma szansę na zmianę?    
O. Czerniawska. Oświata dorosłych jako druga szansa w świetle badań biograficznych   
I. Nowosad. Źródła koncepcji autonomii szkoły w Europie
Autonomia szkoły w dorobku przedstawicieli pedagogiki reformy    
S. Dylak, A. Wiśniewska, M. Leszkowicz. Strategia kształcenia wyprzedzającego - nauczyciel architektem wiedzy ucznia   
M. Muszyńska. Gdy metoda edukacyjna staje się metodologią badań jakościowych - w stronę własnego projektu    
J. Kiersch. Den Sinn des Lernens entdecken: Rudolf Steiner und Ernst Cassirer    
J. Bąbka. Uczenie się we współpracy jako edukacja ku demokracji 
A. Murzyn. Transformacja zamiast reformacji. Kena Robinsona krytyka systemu edukacji 
A. Żywczok. Pedagogika pomyślnej egzystencji jako reaktywowanie postawy afirmacji życia w kulturze europejskiej   
J. Kruk. Filozoficzne aspekty rozwoju dziecka w kontekście fenomenologicznego i dialogicznego odczytania myśli Marii Montessori 
B. Surma. „Edukacja i pokój” w koncepcji pedagogicznej Marii Montessori w kontekście wychowania do demokracji   
H. Retter. Aspekte der Bildungsgerechtigkeit in der liberalen Demokratie - oder: Nützt die deutsche Bildungsdiskussion der „Alternativen Pädagogik” in Polen?   
K. Rýdl. Alternativní pedagogika pod vlivem společenských změn v České republice v letech 1989-2012   

Część II. Pedagogika Janusza Korczaka - współczesna recepcja idei a procesy demokratyzacji szkoły

M. Kirchner. Janusz Korczak: Achtung und Anerkennung des Kindes als Elemente einer
Anthropologie des Kindes. Das Kind als gleichwertiger und gleichberechtigter Mensch 
D. Misiak. Idea planu daltońskiego a prawo do indywidualizmu edukacyjnego dziecka   
K. Chmiel, A. Maj. Podmiotowość dziecka w procesie nauczania, czyli porównanie myśli pedagogicznej Janusza Korczaka z filozofią
International Baccalaureate Organization (IBO) 
A. Bystrzycka. Janusz Korczak - rzeźbiarz duszy dziecięcej   
T. Wejner-Jaworska. Prawa dziecka w edukacji alternatywnej 

Część III. Pedagogika alternatywna w praktyce

A. Wróbel. Działanie wychowawcze w dyskursie pedagogiki alternatywnej (na przykładzie nieautorytarnych koncepcji wychowania) 
L. Wollman. Społeczne i emocjonalne aspekty uczenia się - zaniedbane obszary polskiej szkoły   
M. Magda-Adamowicz. Nauczyciel twórczy pedagogicznie w edukacji alternatywnej   
B. Tołwińska. Kierowanie szkołą w ujęciu alternatywnym   
J. Sajdera. Edukacja przedszkolna jako sprawdzian dla zaangażowanego społeczeństwa   
D. Danielik-Kowalska. Progresywne inspiracje dla planów reform edukacyjnych w Polsce   
K. Zajdel. Podcast w nauczaniu wczesnoszkolnym 
D. Zawadzka. Nauczyciel - interwent. Konieczność przygotowywania pedagogów
szkolnych do reagowania w sytuacjach kryzysu   383
J. Tomiło. Niektóre teoretyczno-metodologiczne problemy badań dotyczące edukacji dorosłych przez Internet 
I.B. Zielińska. VII Międzynarodowa Konferencja „Edukacja alternatywna - dylematy teorii i praktyki”. O wybranych „rodzynkach” i muzycznej edukacji