pokaz koszyk
rozwiń menu
tylko:  
Tytuł książki:

Edukacja a bezpieczeństwo w różnych wymiarach i kontekstach. Formacje militarne i paramilitarne wobec wyzwań edukacyjnych. Socjologia LXIV

Autor książki:

Barbara Wiśniewska-Paź

(red.)
Dane szczegółowe:
Wydawca: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego
Rok wyd.: 2015
Oprawa: miękka
Ilość stron: 400 s.
Wymiar: 167x240 mm
EAN: 9788322935064
ISBN: 978-83-229-3506-4
Data: 2016-01-21
Cena wydawcy: 45.00 złpozycja niedostępna

Opis książki:

Niniejszy tom złożony jest z pięciu części. W części pierwszej zamieszczono teksty dotyczące różnych wymiarów oraz problemów związanych z wybranymi zagrożeniami oraz bezpieczeństwem rozpatrywanym z różnych perspektyw. W części drugiej znajdują się artykuły dotyczące m.in. jakości programów kształcenia z zakresu edukacji dla bezpieczeństwa, kwestii ich realizacji w ramach określonych przedmiotów, a także kształcenia oraz uwag dotyczących kształcenia i motywacji do podejmowania studiów z zakresu obronności i bezpieczeństwa (w edukacji na rzecz bezpieczeństwa) przez studentów. W części trzeciej pomieszczono artykuły dotyczące różnych aspektów edukacji na rzecz bezpieczeństwa w różnych wymiarach i organizowanych przez różne instytucje. Część czwarta traktuje o aktywności różnych rodzajów służb mundurowych dotyczących zarówno bezpieczeństwa, jak i edukacji na rzecz bezpieczeństwa. Dopełnia publikację część piąta, zawierająca skrótowe omówienie inicjatyw i działalności w ramach edukacji dla bezpieczeństwa różnych służb: Policji, Straży Miejskiej, Straży Granicznej, Wodnego Ochotniczego Pogotowia Ratunkowego, Państwowej Straży Pożarnej, Drogowego Ochotniczego Pogotowia Ratunkowego oraz Górskiego Ochotniczego Pogotowia Ratunkowego.

Książka "Edukacja a bezpieczeństwo w różnych wymiarach i kontekstach. Formacje militarne i paramilitarne wobec wyzwań edukacyjnych. Socjologia LXIV" - Barbara Wiśniewska-Paź (red.) - oprawa miękka - Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego. Książka posiada 400 stron i została wydana w 2015 r.

Spis treści:

EWA MAŃKOWSKA, Słowo wstępne Wicemarszałek Województwa Dolnośląskiego
ZBIGNIEW SZCZYGIEŁ, Słowo wstępne Przewodniczącego Komisji Uchwałodawczej, Przestrzegania Prawa i Bezpieczeństwa Sejmiku Województwa Dolnośląskiego
BARBARA WIŚNIEWSKA-PAŹ, Sens edukacji na rzecz bezpieczeństwa, czyli dlaczego warto się zajmować tą problematyką. Tytułem wstępu
I. WSPÓŁCZESNE ZAGROŻENIA A BEZPIECZEŃSTWO I POTRZEBA EDUKACJI W JEGO ZAKRESIE
TOMASZ HOFFMANN, Nauki o bezpieczeństwie z perspektywy wybranych teorii badawczych
MARIUSZ SIKORA, PIOTR PIETRAKOWSKI, ZBIGNIEW KUŹNIAR, Charakterystyka wybranych zagrożeń i ich wpływ na poziom współczesnego bezpieczeństwa
ALEKSANDRA SKRABACZ, Potrzeby ludności cywilnej w zakresie edukacji dla bezpieczeństwa
ROBERT GWARDYŃSKI, Edukacja dla bezpieczeństwa w wymiarze praktycznym
DARIA HOFMAN, Służba przygotowawcza Narodowych Sił Rezerwowych w kontekście współczesnych zagrożeń bezpieczeństwa. Wyzwania i zagrożenia
ANDRZEJ ŻEBROWSKI, Walka informacyjna zagrożeniem dla jednostki, narodu, państwa
AGNIESZKA SOKOŁOWSKA, Bezpieczeństwo danych w świetle znowelizowanej ustawy o ochronie danych osobowych
II. TEORETYCZNY I PRAKTYCZNY WYMIAR EDUKACJI W ZAKRESIE BEZPIECZEŃSTWA
PIOTR MICKIEWICZ, Ewolucja pojęcia „bezpieczeństwo państwa” w polskich dokumentach strategicznych jako determinanta zmian programu kształcenia przedmiotu edukacja dla bezpieczeństwa
WŁODZIMIERZ CHOJNACKI, Edukacja dla bezpieczeństwa a jakość kształcenia studentów
GRZEGORZ RDZANEK, Uwarunkowania oraz ograniczenia realizacji przedmiotów z zakresu obronności w uczelni cywilnej
MONIKA ZAWARTKA-CZEKAJ, Motywy podjęcia studiów w zakresie bezpieczeństwa na przykładzie wybranych uczelni województwa śląskiego
RADOSŁAW TYŚLEWICZ, Szkolenie wojskowe studentów cywilnych AMW w kontekście minimum programowego MON dla klas profilowanych i organizacji proobronnych — wnioski z realizacji projektu
III. EDUKACJA DLA BEZPIECZEŃSTWA W PERSPEKTYWIE GLOBALNYCH I LOKALNYCH ZAGROŻEŃ
WOJCIECH HORYŃ, Edukacja dla bezpieczeństwa a środowisko lokalne
JADWIGA MAZUR, Czas wolny dzieci i młodzieży jako ważny element bezpieczeństwa w społeczności lokalnej
BARBARA LORENC-ŻELISKO, Wielokulturowe projekty edukacyjne na rzecz bezpieczeństwa lokalnych społeczności
ANNA LANGER, Organizacje pozarządowe zajmujące się dziećmi i młodzieżą a edukacja dla bezpieczeństwa w Katowicach
MONIKA WIKTOROWICZ-SOSNOWSKA, Edukacja dla bezpieczeństwa i jej rola w przeciwdziałaniu niedostosowaniu społecznemu dzieci i młodzieży
MARCIN LIBERACKI, Edukacja w Afganistanie w kontekście współczesnych problemów (zagrożeń) bezpieczeństwa
IV. EDUKACYJNE INICJATYWY SŁUŻB MUNDUROWYCH Z ZAKRESU BEZPIECZEŃSTWA
JACEK POMIANKIEWICZ, Przedsięwzięcia edukacyjno-profilaktyczne z zakresu bezpieczeństwa organizowane przez służbę więzienną — wybrane przykłady z lat 2010−2015
KATARZYNA DOJWA-TURCZYŃSKA, Aktywność straży miejskich i gminnych w Polsce w sferze edukacji dla bezpieczeństwa. Wybrane aspekty
PAWEŁ RYBARCZYK, Periodyzacja jako kluczowe kryterium modelu szkolenia w policji w korelacji z fizycznym zwalczaniem terroru kryminalnego
ZBIGNIEW BECZYŃSKI, Program „Z nowym pokoleniem na stadiony” jako element edukacji dzieci i młodzieży w zakresie bezpieczeństwa imprez masowych
V. PRZYKŁADY KONKRETNYCH DZIAŁAŃ EDUKACYJNYCH WYBRANYCH SŁUŻB MUNDUROWYCH NA RZECZ BEZPIECZEŃSTWA
Raport Komendy Wojewódzkiej Policji we Wrocławiu
Raport Straży Miejskiej we Wrocławiu
Raport Straży Granicznej w Przemyślu
Raport Wodnego Ochotniczego Pogotowia Ratunkowego we Wrocławiu
Raport Państwowej Straży Pożarnej we Wrocławiu
Raport Drogowego Ochotniczego Pogotowia Ratunkowego we Wrocławiu
Raport Górskiego Ochotniczego Pogotowia Ratunkowego w Jeleniej Górze
Nota o redaktorze
Noty o autorach


EWA MAŃKOWSKA, Introduction by the Deputy Marshal of Lower Silesia
ZBIGNIEW SZCZYGIEŁ, Introduction by the Chair of the Legislative Law Observance and Securitym Commission of the Lower Silesian Assembly
BARBARA WIŚNIEWSKA-PAŹ, The sens of education for security, or why is this issue worth discussing. Instead of an introduction
I. CONTEMPORARY THREATS VERSUS SECURITY AND THE NEED FOR EDUCATION IN THIS FIELD
TOMASZ HOFFMANN, Security studies from the perspective of selected theories and research methods
MARIUSZ SIKORA, PIOTR PIETRAKOWSKI, ZBIGNIEW KUŹNIAR, Characteristics of selected threats and their influence on the level of contemporary security
ALEKSANDRA SKRABACZ, Civilian population needs regarding education for security
ROBERT GWARDYŃSKI, Education for security in its practical dimension
DARIA HOFMAN, Basic training of the National Reserve Forces in the context of modern security threats. Challenges and threats
ANDRZEJ ŻEBROWSKI, Information warfare as a threat to an individual, a nation, a state
AGNIESZKA SOKOŁOWSKA, Data security in the light of the amended law on the protection
of personal data
II. THEORETICAL AND PRACTICAL DIMENSION OF EDUCATION IN SECURITY
PIOTR MICKIEWICZ, Evolution of the concept of state security in Polish strategic documents as a determinant of changes in education for safety curriculum
WŁODZIMIERZ CHOJNACKI, Education for security and the quality of students’ education
GRZEGORZ RDZANEK, Conditions and limitations in the implementation of educational courses in the area of defence knowledge at the civil university
MONIKA ZAWARTKA-CZEKAJ, Students’ motivation in taking up university education in the area of security. Examples of some Silesian colleges
RADOSŁAW TYŚLEWICZ, Experimental military training for civilian students of the Polish Naval Academy and the offi cial basic military training program of the Ministry of Defense dedicated to paramilitary NGOs — conclusions from the project
III. EDUCATION FOR SECURITY FROM THE PERSPECTIVE OF GLOBAL AND LOCAL THREATS
WOJCIECH HORYŃ, Education for safety and the local authorities
JADWIGA MAZUR, Free time (leisure) of children and young people as an important element of safety in the community
BARBARA LORENC-ŻELISKO, Multicultural educational projects for the safety of local communities
ANNA LANGER, Non-governmental organizations for children and youth and education for safety in Katowice
MONIKA WIKTOROWICZ-SOSNOWSKA, Education for safety and its role in preventing social maladjustment of children and young people
MARCIN LIBERACKI, Education in Afghanistan in the context of contemporary security problems (threats)
IV. EDUCATIONAL INITIATIVES OF THE UNIFORMED SERVICES IN THE FIELD OF SEURITY
JACEK POMIANKIEWICZ, Preventive-educational undertakings in the field of safety realized by the Prison Service — examples from 2010−2015
KATARZYNA DOJWA-TURCZYŃSKA, Municipal and Communal Police activity in Poland in the sphere of education for security. Selected aspects
PAWEŁ RYBARCZYK, Periodization as the key criterion in police training model in correlation with the physical fight against criminal terror
ZBIGNIEW BECZYŃSKI, The program “with the new generation to the stadiums” — as part of the education of children and youth in mass events security
V. EXAMPLES OF CERTAIN EDUCATIONAL ACTIVITIES OF THE UNIFORMED SERVICES FOR SECURITY
Report of the Regional Police Headquarters in Wrocław
Report of the Municipal Police in Wrocław
Report of the Border Guard in Przemyśl
Report of the Volunteer Water Rescue Service in Wrocław
Report of the State Fire Service in Wrocław .
Report of the Volunteer Road Rescue Service in Wrocław
Report of the Mountain Volunteer Rescue Service in Jelenia Góra
Note on editor
Notes on authors