pokaz koszyk
rozwiń menu
tylko:  
Tytuł książki:

Dziecko z zaburzeniami rozwoju i zachowania w klasie szkolnej. Vademecum nauczycieli i rodziców

Autor książki:

Urszula Oszwa

Dane szczegółowe:
Wydawca: Oficyna Wydawnicza Impuls
Rok wyd.: 2007
Oprawa: twarda
Ilość stron: 140 s.
Wymiar: 176x250 mm
EAN: 9788373087668
ISBN: 978-83-7308-766-8
Data: 2009-06-16
Cena wydawcy: 32.00 złpozycja niedostępna

Opis książki:

Celem opracowania jest przybliżenie nauczycielom problematyki zaburzeń rozwoju i zachowania, zarówno od strony teoretycznej, jak i praktycznej, aby potrafili pomóc dzieciom o specjalnych potrzebach edukacyjnych, obecnym w ich klasie szkolnej, oraz aby umieli postępować z dzieckiem stosownie do jego możliwości i ograniczeń, a także wiedzieli, gdzie szukać specjalistycznej pomocy. Książka ma jednocześnie charakter podręcznika i poradnika ze wskazówkami i zaleceniami do pracy terapeutycznej dla osób niezajmujących się terapią zaburzeń rozwojowych w sposób profesjonalny, a mających z nimi kontakt na co dzień z powodu wykonywanego zawodu.
Publikacja jest adresowana do nauczycieli kształcenia zintegrowanego oraz integracyjnego, a także do pedagogów i rodziców.
Fragment recenzji prof. zw. dr hab. Marty Bogdanowicz
Wśród zaburzeń Autorka opisuje: dysleksję, problemy arytmetyczne, depresję dziecięcą, fobię szkolną, jąkanie, moczenie nocne, zespół stresu pourazowego, padaczkę dziecięcą, zmiany w lateralizacji, dziecko z cukrzycą, alergie i astmę w kontekście edukacji dziecięcej, zaburzenia uwagi u dzieci oraz agresję i zaburzenia zachowania.

Książka "Dziecko z zaburzeniami rozwoju i zachowania w klasie szkolnej. Vademecum nauczycieli i rodziców" - Urszula Oszwa - oprawa twarda - Wydawnictwo Oficyna Wydawnicza Impuls. Książka posiada 140 stron i została wydana w 2007 r.

Spis treści:

Wprowadzenie

Część I. Specyficzne rozwojowe zaburzenia uczenia się

1. Dysleksja w szkole i w domu

1.1. Etiologia i diagnoza
1.2. Systemy pomocy
1.3. Wskazówki dla nauczycieli
1.4. Zalecenia dla rodziców
1.5. Kompleksowa pomoc dziecku z trudnościami w czytaniu i pisaniu
1.6. Zasady terapii pedagogicznej
1.7. Modele oddziaływań terapeutycznych
1.8. Formy terapii pedagogicznej w Polsce
1.9. Młodzież z dysleksją rozwojową
1.10. Profilaktyka i wczesna interwencja
Bibliografia
Literatura zalecana

2. Specyficzne zaburzenia rozwoju umiejętności arytmetycznych

2.1. Ustalenia terminologiczne
2.2. Symptomy
2.3. Problemy diagnostyczne
2.4. Trudności arytmetyczne i emocje
2.5. Kierunki profilaktyki i efektywnej edukacji
Bibliografia
Literatura zalecana

Część II. Dziecięce zaburzenia emocjonalne

3. Depresja u dzieci i młodzieży

3.1. Definicja i rodzaje
3.2. Problemy diagnostyczne
3.3. Zwiastuny i objawy choroby
3.4. Depresja
3.5. Przyczyny i czynniki ryzyka
3.6. Leczenie
3.7. Profilaktyka
Bibliografia
Literatura zalecana

4. Fobia szkolna
4.1. Fobia, lęk i strach – definicja różnicowa
4.2. Objawy i rodzaje fobii szkolnej
4.3. Etiologia
4.4. Kierunki pomocy
Bibliografia
Literatura zalecana

5. Jąkanie

5.1. Rodzaje przyczyn
5.2. Mechanizm jąkania
5.3. Symptomatologia
5.4. Terapia
5.5. Wskazówki dla rodziców
Bibliografia
Literatura zalecana

6. Moczenie nocne

6.1. Terminologia
6.2. Rodzaje moczenia nocnego
6.3. Przyczyny
6.4. Diagnoza różnicowa
6.5. Leczenie
6.6. Zalecenia dla rodziców
Bibliografia
Literatura zalecana

7. Zespół stresu pourazowego u dzieci

7.1. Terminologia
7.2. Dzieci z grupy ryzyka
7.3. Mity i rzeczywistość
7.4. Symptomy PTSD
7.5. Problemy diagnostyczne
7.6. Pierwsza pomoc
7.7. Terapia długoterminowa
Bibliografia
Literatura zalecana

Część III. Zaburzenia neurologiczne

8. Padaczka dziecięca

8.1. Etiologia
8.2. Postaci padaczki dziecięcej
8.3. Rodzaje napadów
8.4. Zaburzenia psychiczne w padaczce
8.5. Postępowanie w czasie dużego napadu padaczkowego
8.6. Zalecenia edukacyjne i ograniczenia życiowe
Bibliografia
Literatura zalecana

9. Zmiany w lateralizacji

9.1. Asymetria funkcjonowania mózgu i jej warianty
9.2. Geneza leworęczności
9.3. Trudności życiowe i szkolne dziecka leworęcznego
9.4. Postawa wobec leworęczności
9.5. Praktyczne wskazówki dla rodziców
9.6. Zalecenia dla nauczycieli
Bibliografia
Literatura zalecana

Część IV. Zaburzenia psychosomatyczne

10. Dziecko z cukrzycą w klasie szkolnej
10.1. Przyczyny i patomechanizm cukrzycy
10.2. Objawy kliniczne
10.3. Typy cukrzycy
10.4. Aktualny system opieki diabetologicznej
10.5. Cukrzyca a edukacja szkolna – wskazówki dla nauczycieli
Bibliografia
Literatura zalecana

11. Alergie i astma a edukacja

11.1. Etiologia i rodzaje schorzeń alergicznych
11.2. Charakterystyka objawowa
11.3. Psychologiczne przyczyny i skutki astmy
11.4. Postępowanie lecznicze w alergiach
11.5. Wskazówki dla nauczyciela
Bibliografia
Literatura zalecana

Część V. Zaburzenia uwagi i zachowania

12. Zaburzenia uwagi u dzieci
12.1. Symptomy
12.2. Podłoże neurologiczne
12.3. Rodzaje deficytów
12.4. Diagnoza
12.5. Możliwości leczenia i terapii
12.6. Wychowanie i edukacja
12.7. Osoby dorosłe z zaburzeniami uwagi
Bibliografia
Literatura zalecana

13. Agresja i zaburzenia zachowania

13.1. Ustalenia terminologiczne
13.2. Diagnoza
13.3. Objawy
13.4. Rodzaje zaburzeń zachowania
13.5. Etiologia
13.6. Specjalistyczna pomoc
Bibliografia
Literatura zalecana