pokaz koszyk
rozwiń menu
tylko:  
Tytuł książki:

Dziecko w świecie współdziałania cz. 2. W stronę praktyki edukacyjnej

Autor książki:

Bronisława Dymara

(red.)
Dane szczegółowe:
Wydawca: Oficyna Wydawnicza Impuls
Oprawa: miękka
Ilość stron: 300 s.
Wymiar: 167x240 mm
EAN: 9788373080577
ISBN: 83-7308-057-0
Data: 2007-07-03
18.28 
pozycja dostępna Wyślemy w czasie: 3-5 dni

Opis książki:

Tom 11. serii "Nauczyciele-Nauczycielom" stanowi kontynuację treści zawartych w tomie 10. Zawarte są tu teksty ujmujące problematykę współdziałania poprzez pewne interpretacje teoretyczne i ich odniesienia do praktyki, wzbogacone często opisem konkretnych technologii działania. Książka ta cechuje się żarliwością i zaangażowaniem autorów w sprawy dziecka.

Rozdział I zajmuje się analiza tytułowego pojęcia współdziałania oraz pojęcia dialogu, samorządności i demokracji w wybranych koncepcjach edukacyjnych (c. Frieneta, J.Deweya).

Rozdział II eksponuje interakcje pomiędzy dzieckiem a nauczycielem, mówi o integracji uczniów niepełnosprawnych w przeciętnej klasie szkolnej, o komunikacji interpersonalnej
Rozdział III zawiera głównie rozprawy, w których dąży się do "wyostrzenia” pojęcia integracji – jej form i nowych przestrzeni współdziałania jako drogi poszukiwania wartości, Omawia następujące obszary integracji: tematyczno-problemową, czynnościowo-strukturalną, czasoprzestrzenno-interpesonalną, autokreacyjną.

Książka ta wzbogaca wiedzę o nowych przestrzeniach, metodach i formach współdziałania. Ukazuje ona potrzebę więzi, dialogu, bezpiecznej współpracy i przyjaźni. Wskazuje, że waloryzacja międzyosobowej przestrzeni odbywa się poprzez uznanie ponadkulturowych wymiarów dobra, piękna i prawdy.

Książka "Dziecko w świecie współdziałania cz. 2. W stronę praktyki edukacyjnej" - Bronisława Dymara (red.) - oprawa miękka - Wydawnictwo Oficyna Wydawnicza Impuls. Cena 18.28 zł. Zapraszamy na zakupy!

Spis treści:

Wstęp w języku polskim
Wstęp w języku angielskim

Rozdział pierwszy
Współdziałanie i dialog, samorządność i demokracja w wybranych koncepcjach edukacyjnych – na tropach ewolucji pojęć

I Krajoznawstwo i turystyka dzieci i młodzieży – okazją do współdziałania, samorządności i demokracji
Edukacja na miarę XXI wieku
Dbałość o kompetencje uczniów
Edukacyjne możliwości krajoznawstwa i turystyki
Podstawowa forma aktywności krajoznawstwa i turystyki i jej możliwości w edukacji szkolnej
Poszukiwanie wzorca wycieczki szkolnej
Więcej krajoznawstwa i turystyki w szkole
Problemy – Poszukiwania – Inspiracje
Przypisy
Streszczenie

II Dialog i współdziałanie w rodzinach śląskich jako forma przekazu kultury regionalnej
Znaczenie kultury regionalnej w rozwoju i wychowaniu dziecka
Rola rodziny w przekazywaniu wartości kultury
Formy przekazu kultury regionalnej w rodzinach śląskich – dialog i współdziałanie
Współpraca szkoły ze środowiskiem rodzinnym w zakresie edukacji regionalnej
Zamiast zakończenia
Problemy – Poszukiwania – Inspiracje
Przypisy
Streszczenie

III O formach współdziałania dzieci i młodzieży w dawnych szkołach
Wstępne rozważania o samorządności w działaniach pedagogicznych
Elementy samorządnego działania w Gimnazjum IM. Sułkowskich w Rydzynie. Warunki. Metody. Rezultaty
Znaczenie współpracy w rozwoju pasji poznawczych i zainteresowań uczniów
Idee samorządności a kształcenie nauczycieli na przykładzie działalności Seminarium Nauczycielskiego im. E. Orzeszkowej w Warszawie. Warunki. Formy i metody pracy. Rezultaty
Zakończenie
Problemy – Poszukiwania – Inspiracje
Przypisy
Streszczenie

IV Pragmatyzm J. Deweya a samorządność i demokracja
Wstęp
Istota pragmatyzmu Deweya
Wychowanie w demokracji
W stronę niezależności i samorządności
Zakończenie
Problemy – Poszukiwania – Inspiracje
Przypisy
Streszczenie

V Naturalizm... a samorządność małych dzieci w koncepcji Celestyna Frieneta
Kilka refleksji o naturalizmie
Elementy naturalizmu w koncepcji pedagogicznej C. Frieneta, czyli ...”Wychowywać czy oswajać”?
Naturalizm... a samorządność w klasie freinetowskiej
Kilka uwag o metodach naturalnych w samorządności małych dzieci W stronę nauczycielskiej praktyki
Problemy – Poszukiwania – Inspiracje
Przypisy
Streszczenie

VI System prewencyjny Jana Bosko i jego zastosowanie w tworzeniu wspólnoty
Wstęp
Historia bielskiego ośrodka „Nadzieja”
Niektóre metody i formy pracy
Wychowanie władzy rozumu jako element postawy personalistycznej
Religia na tle problemów współczesnego człowieka
Fascynujący dar miłości
Twórcza obecność wychowawcy
Problemy – Poszukiwania – Inspiracje
Przypisy
Streszczenie

Rozdział drugi
Dziecko i nauczyciel, interakcje a współdziałanie we współczesnych koncepcjach i modelach kształcenia

I. Przestrzenie-obszary integracji a formy współdziałania, czyli u podstaw uczenia się – nauczania kompleksowego
Korelacja a integracja, czyli o niektórych konsekwencjach pomieszania pojęć
Cztery obszary inteligencji
Organizacyjne formy uczenia się – nauczania kompleksowego a współdziałanie i integracja
Czasoprzestrzenie komunikacyjne w edukacji integralnej
Waloryzacja międzyosobowej przestrzeni a strategie integrujące działania uczniów i nauczycieli (na tropach metaintegracji)
Problemy – Poszukiwania – Inspiracje
Przypisy
Streszczenie

II. Współczesne integracyjne systemy i modele kształcenia
Wstęp
O niektórych pojęciach integracji w procesach edukacyjnych – sprawy podstawowe
Integracja w edukacji uczniów niepełnosprawnych
Koncepcje integrowania wiedzy i reforma systemu edukacji
Modele i koncepcje uczenia się we współpracy
Systemy integracji pedagogicznej w Polsce i w innych krajach
Podstawowe warunki integracji efektywnej – próba podsumowania
Problemy – Poszukiwania – Inspiracje
Przypisy
Streszczenie


III. Kontakty interpersonalne w szkole źródłem radości, szczęścia i frustracji
Znaczenie kształtowania umiejętności interpersonalnych w szkole
Rodzaje kontaktów interpersonalnych
Kontakty dziecka w klasie i grupie rówieśniczej
Radość, szczęście i frustracja a kontakty interpersonalne dziecka
Szkoła jako źródło radości i frustracji
Style porozumiewanie się – niektóre refleksje i dane z badań
Samopoczucie dziecka na różnych przedmiotach
Problemy – Poszukiwania – Inspiracje
Przypisy
Streszczenie

Iv. Komunikacja niewerbalna w procesie edukacji
Rozważania wstępne
O niektórych cechach komunikacji
Komunikacja między nauczycielem a uczniem i jej niektóre wyznaczniki
Komunikacja niewerbalna jako element procesu komunikacji interpersonalnej
O niektórych funkcjach komunikacji niewerbalnej
O niektórych formach komunikacji pozawerbalnej dzieci 10-letnich
Prace plastyczne dzieci formą komunikatu o niewerbalnych zachowaniach nauczycieli
Problemy – Poszukiwania – Inspiracje
Przypisy
Streszczenie

V. Współdziałanie nauczycieli i uczniów w tworzeniu oceny
1. Kilka uwag o sytuacji oceny szkolne dawniej i dziś
2. Niektóre skutki nagłej zmiany trybu i sposobu oceniania
3. Oceniać, kontrolować, opiniować – ale jak?
4. Uczeń jako osoba oceniana i oceniająca
5. Przykłady oceny opisowej
Problemy – Poszukiwania – Inspiracje
Przypisy
Streszczenie

VI. Współdziałanie nauczyciela z dziećmi i ich rodzicami w procesie uczenia się – samokształcenia
Zmiany w prozy współczesnego nauczyciela – niektóre inspiracje
Sposób konstruowania własnego programu autorskiego
Nowe formy kontaktu z rodzicami
Kształtowanie samorządności i demokracji wśród uczniów
Współudział nauczyciela i uczniów w działaniach kontrolnych i oceniających
Trudności i perspektywy rozwoju nowych form współdziałania
Problemy – Poszukiwania – Inspiracje
Przypisy
Streszczenie

I. Nabywanie przez dziecko kompetencji językowych i umiejętności posługiwania się symbolami w procesie edukacji wczesnoszkolnej
Wprowadzenie
Czym jest znaczenie słowa?
Podstawy fizjologicznych i psychicznych procesów kształtowania się mowy dziecka
Pojęcie języka w koncepcji lingwistycznej
Rozwój mowy dziecka w aspekcie procesów porozumiewania się społecznego
Problemy – Poszukiwania – Inspiracje
Przypisy
Streszczenie

Rozdział trzeci
Nowe przestrzenie integracji i formy współdziałania jako drogi poszukiwania wartości

I. Współdziałanie – dialog – dyskusja w nauczaniu
1. Współdziałanie w dialogu
2. Praktyczne aspekty współdziałania w dialogu edukacyjnym
3. Dyskusja jako metoda współdziałania
4. Błędy występujące w dyskusji
5. Refleksje końcowe
Problemy – Poszukiwania – Inspiracje
Przypisy
Streszczenie

II. Działania muzyczne drogą demokratyzacji zycia dziecka i dorosłych
Wstęp
Demokratyczność muzyki
Współdziałanie w muzyce a zawarte w niej filary demokracji
Odpowiedzialność w muzyce a kształtowanie tolerancji u dzieci i młodzieży
Utylitaryzm w muzyce. Jej rola jako czynnika wychowawczego dzieci i młodzieży
Muzyka – wielka wychowawczyni człowieka – wnioski i postulaty
Problemy – Poszukiwania – Inspiracje
Przypisy
Streszczenie

III. Współdziałanie dzieci i młodzieży w toku nabywania kultury muzycznej
Wstęp
Wzory i stereotypy osobowe kształtujące współdziałanie młodzieży i dorosłych
Pojęcie kultury muzycznej i muzycznego rozwoju dziecka
Współdziałanie – formą kształtowania dyspozycji demokratycznych
Uwagi końcowe i dobre rady o wartości współdziałania
Problemy – Poszukiwania – Inspiracje
Przypisy
Streszczenie

IV. Współdziałanie a zajęcia plastyczne
Wprowadzenie
Współdziałanie w sztuce plastycznej
Metoda dramy a stymulacja rozwoju dziecka w zakresie współdziałania
Zajęcia plastyczne a współdziałanie dzieci
Problemy – Poszukiwania – Inspiracje
Przypisy
Streszczenie

V. Współdziałanie dzieci w toku pracy z komputerem
Komputer jako narzędzie pracy dzieci
Warunki dobrych kontaktów dziecka z komputerem
Współdziałanie dzieci w poznawaniu cech komputera i jego oprogramowania
Współdziałanie ucznia z komputerem na lekcji
Podsumowanie
Problemy – Poszukiwania – Inspiracje
Przypisy
Streszczenie

Blok inspirujący samokształcenie na temat: dziecko w świecie współdziałania – w stronę praktyki edukacyjnej