pokaz koszyk
rozwiń menu
tylko:  
Tytuł książki:

Dziecko w świecie współdziałania cz. 1. Poszukiwanie podstaw samorządności

Autor książki:

Bronisława Dymara

(red.)
Dane szczegółowe:
Wydawca: Oficyna Wydawnicza Impuls
Oprawa: miękka
Ilość stron: 312 s.
Wymiar: 167x240 mm
EAN: 9788373080560
ISBN: 83-7308-056-2
Data: 2007-07-03
Cena wydawcy: 24.80 złpozycja niedostępna

Opis książki:

Jest to 10 tom serii "Nauczyciele-Nauczycielom". Tytuł tomu został rozwinięty podtytułem "Poszukiwanie podstaw samorządności, współdziałania, demokracji". Autorzy rzeczywiście poszukują owych podstaw, dokonują wieloaspektowej interpretacji samego pojęcia współdziałania umieszczając je w kontekście wielu pojęć pokrewnych i przeciwstawnych (współdziałanie a rywalizacja). Współdziałanie nie jest tu tylko teoretycznym problemem, ale wyrasta z przezwyciężenia podziałów między nauczycielami różnych typów szkół. Chodzi o to, by zbliżyć świat dziecka i świat dorosłych do siebie na drodze poszukiwania rodziny człowieczej.

Książka składa się z trzech rozdziałów, połączonych myślą Dalajlamy "(…) Wykorzystamy każdą nadarzającą się okazję do przyniesienia pożytku innym, zamiast myśleć tylko o własnych, wąskich interesach (…)”.W części pierwszej autorzy dążą do wyostrzenia pojęcia współdziałania i rywalizacji, samorządności i demokracji uczestniczącej oraz pojęcia liberalizmu. Część druga akcentuje znaczenie nauczycielskich kompetencji dla rozwoju umiejętności współdziałania uczniów oraz ich kreatywności; ukazuje kształtowanie się partnerskich i samorządnych zachowań zarówno w rodzinie, jak tez w domu dziecka i szeroko rozumianym środowisku społecznym. Część trzecia ukazuje historyczne korzenie oraz kulturowe, prawne i gospodarcze uwarunkowania idei samorządności.

Książka "Dziecko w świecie współdziałania cz. 1. Poszukiwanie podstaw samorządności" - Bronisława Dymara (red.) - oprawa miękka - Wydawnictwo Oficyna Wydawnicza Impuls.

Spis treści:

Część pierwsza

Poszukiwanie podstaw współdziałania, samorządności i demokracji

Współdziałanie a rywalizacja w życiu dorosłych i dzieci – poszukiwanie sensów i znaczeń
Konieczność holistycznego spojrzenia na temat
Poszukiwanie teoretycznych podstaw do pogłębiania znaczeń pojęć „współdziałanie” i „rywalizacja”
Współdziałanie i rywalizacja w wybranych koncepcjach pedagogiki
Nowe odmiany myślenia o edukacji a demokratyzacja stosunków interpersonalnych w szkole
Współdziałanie i rywalizacja znaczenia, związki i konteksty, czyli próba dookreślenia pojęć
Problemy – Poszukiwania – Inspiracje

Przypisy
Streszczenie

Psychologiczne podstawy współdziałania

Społeczny rodowód ludzkiej psychiki
Rozwój zdolności do współdziałania
Grupa jako naturalne miejsce współdziałania
Rola komunikacji we współdziałaniu
Organizowanie współdziałania
Problemy – Poszukiwania – Inspiracje

Przypisy
Streszczenie

Wychowanie w duchu samorządności przygotowaniem do demokracji uczestniczącej

Potrzeba samoorganizacji i samorządności – potrzeba samowychowania
Duch samorządności
W kierunku samopomocy
Samopomoc, samorządność, demokracja uczestnicząca
Od piramidy do sieci
Problemy – Poszukiwania – Inspiracje

Przypisy
Streszczenie

O współdziałaniu od podstaw – kilka refleksji dotyczących dzieci w wieku przedszkolnym

Czym jest współdziałanie
Współpraca małego dziecka z rówieśnikami i dorosłymi – jako możliwość i konieczność
Źródła współdziałania, warunki sprzyjające jego inicjowaniu i rozwijaniu
Formy współdziałania dziecka w wieku przedszkolnym z otaczającymi je ludźmi
Kilka powodów, dla których warto uczyć dziecko współdziałania
Aneks
Problemy – Poszukiwania – Inspiracje

Przypisy
Streszczenie

Liberalizm, samorządność a demokracja

Wstęp
Liberalizm a demokracja w ujęciu F.A. Hayeka
Demokracja instytucjonalna koncepcja postępu w ujęciu K.R. Poppera
Indywidualistyczne uzasadnienie samorządności
Cnoty liberalne i funkcjonowanie liberalnego państwa
Problemy – Poszukiwania – Inspiracje

Przypisy
Streszczenie

Troska o rozwój dziecka w okresie budowy systemu demokratycznego

Rozważania wstępne, czyli konteksty rozwoju dziecka
Refleksja nad człowiekiem jako ludzka osobą
Troska o budowę podstaw demokracji a dziecko
Wyzwolenie w dziecku pełni osoby ludzkiej – jako droga do demokracji
Demokracja a człowiek – refleksja końcowa
Problemy – Poszukiwania – Inspiracje

Przypisy
Streszczenie

Część druga

Dziecko a partnerzy współdziałania

Kompetencje profesjonalne nauczyciela trzeciego tysiąclecia jako podstawa współdziałania z uczniami
Od kwalifikacji do kompetencji nauczycielskich
Trzy główne akcenty – cechy kompetencji
Poziomy kompetencji nauczycielskich
Rola kontekstu w kompetentnym działaniu nauczycielskim
Rodzaje kontekstów a współdziałanie nauczyciela z uczniami
Problemy – Poszukiwania – Inspiracje

Przypisy
Streszczenie

Nauczyciel w drodze do demokracji

Demokratyzacja szkoły
Kształtowanie u dziecka podstawa do dorastania do demokracji
Zdolności komunikacyjne nauczyciela
Autoinspiracja
Program warsztatów
Praktyka nauczycielska
Własne refleksje
Problemy – Poszukiwania – Inspiracje

Przypisy
Streszczenie

Specyfika samorządnych działań małego dziecka

W stronę samorządności dziecięcej
O niektórych funkcjach samorządności
„Dzieci i ryby głosu nie mają?”. Czyli ... o samorządności w dialogu z dzieckiem uwag kilka
Przejawy samorządności w działaniach ucznia klas początkowych
Zamiast konkluzji
Problemy – Poszukiwania – Inspiracje

Przypisy
Streszczenie

Dziecko w drodze do demokracji

O istocie demokracji
Funkcjonowanie prawa do wolności w szkole
Dziecko a równość – niektóre przejawy niesprawiedliwości w szkole
Dziecko a tolerancja
Aktywność jako filar demokracji
Demokratyzacja nauczycieli drogą do demokratyzacji życia szkoły
Mechanizmy zmiany szkoły w kierunku demokratyzacji. Sen o demokratycznej szkole
Problemy – Poszukiwania – Inspiracje

Przypisy
Streszczenie

Kształtowanie samorządnych i partnerskich zachowań w rodzinie

Rodzina w społeczeństwie
Partnerstwo w rodzinie
Mała rodzinna samorządność
Samorządność dzieci w rodzinach niewydolnych wychowawczo. Prawda czy niespełnione marzenia?
Rady dla nauczycieli i pedagogów
Problemy – Poszukiwania – Inspiracje

Przypisy
Streszczenie

Problemy i uwarunkowania współpracy wychowanków domu dziecka z otoczeniem

Przestrzenie współdziałania wychowanków domu dziecka
Współdziałanie jako element funkcjonowania dziecka w grupie wychowawczej
Uwarunkowania i formy współpracy wychowanka domu dziecka z rodziną
Sposoby współdziałania podopiecznych domu dziecka ze środowiskiem szkolnym
Wychowawca domu dziecka jako koordynator współpracy dziecka z różnymi środowiskami
Problemy – Poszukiwania – Inspiracje

Przypisy
Streszczenie

Obraz młodzieży w okresie wielokierunkowej transformacji – od diagnozy do samorządności i demokracji

Rozważania wstępne
Międzykulturowe kształcenie
Młodzież jako kategoria socjologiczna
Stan i zakres podmiotowości młodzieży
Poczucie własnego bezpieczeństwa
Świadomość konieczności zmian
Tolerancyjność nastolatków
Młodzież w okresie starszego pokolenia, jej negatywne i pozytywne cechy
Problemy – Poszukiwania – Inspiracje

Przypisy
Streszczenie

Sztuka współbycia z natura kluczem do harmonijnego współdziałania

Założenia podstawowe
W centrum głębokiej ekologii
Natura w szkole? (scenariusz I)
Szkolna a „zielona” poprawność (scenariusz II)
Osobista radość w naturze
Nadzieja na nowy praktyczny porządek
Zakończenie
Problemy – Poszukiwania – Inspiracje

Przypisy
Streszczenie

Część trzecia

Historyczne, kulturowe i prawne uwarunkowania idei samorządności i współdziałania
Z dziejów wiejskiego samorządu (na przykładzie wsi wieku XIX i pierwszej połowy XX stulecia)

Z historii samorządu na ziemiach polskich
Gromada i jej funkcje
Przedstawiciele wiejskiego samorządu
Zmiany w organizacji samorządu
Dziecko wobec działań samorządowych
Problemy – Poszukiwania – Inspiracje

Przypisy
Streszczenie

Problemy z dziejów tolerancji w Polsce

Zmienna definicja tolerancji
Problemy tolerancji i nietolerancji w historii powszechnej – do końca XVIII wieku
Tolerancja w Polsce XVI wieku
Odwrót od tolerancji polskiej w XVII wieku
Wiek Oświecenia
Wiek XIX
Polska niepodległa
Problemy – Poszukiwania – Inspiracje

Przypisy
Streszczenie

Dziecko w świecie prawa

Rozważania wstępne
Dylematy i zagrożenia edukacyjne
Przywileje socjalne dziecka i rodziny
Ochrona praw dziecka
Międzynarodowa ochrona praw dziecka
Problemy – Poszukiwania – Inspiracje

Przypisy
Streszczenie

Idea samorządności w literaturze i w życiu codziennym

Kilka pojęć głównych
Samorządna szkoła
Dyskurs o stopniu samorządności szkoły
Szkoła środowiskowa a samorządność
Kilka uwag końcowych
Problemy – Poszukiwania – Inspiracje

Przypisy
Streszczenie

Współdziałanie jako podstawowy warunek życia gospodarczego

Podział pracy a współdziałanie
Współdziałanie w warunkach gospodarki rynkowej
Jak rozwiązywać sytuacje konfliktowe?
Wartości w życiu gospodarczym
Praca i współpraca
Problemy – Poszukiwania – Inspiracje

Przypisy
Streszczenie

Blok inspirujący samokształcenie na temat: Dziecko w świcie współdziałania, czyli poszukiwanie podstaw samorządności, współdziałania demokracji