Dziecko w świecie współdziałania cz. 1. Poszukiwanie podstaw samorządności
Bronisława Dymara
(red.)Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Oficyna Wydawnicza Impuls |
Oprawa: | miękka |
Ilość stron: | 312 s. |
Wymiar: | 167x240 mm |
EAN: | 9788373080560 |
ISBN: | 83-7308-056-2 |
Data: | 2007-07-03 |
Opis książki:
Jest to 10 tom serii "Nauczyciele-Nauczycielom". Tytuł tomu został rozwinięty podtytułem "Poszukiwanie podstaw samorządności, współdziałania, demokracji". Autorzy rzeczywiście poszukują owych podstaw, dokonują wieloaspektowej interpretacji samego pojęcia współdziałania umieszczając je w kontekście wielu pojęć pokrewnych i przeciwstawnych (współdziałanie a rywalizacja). Współdziałanie nie jest tu tylko teoretycznym problemem, ale wyrasta z przezwyciężenia podziałów między nauczycielami różnych typów szkół. Chodzi o to, by zbliżyć świat dziecka i świat dorosłych do siebie na drodze poszukiwania rodziny człowieczej.
Książka składa się z trzech rozdziałów, połączonych myślą Dalajlamy "(…) Wykorzystamy każdą nadarzającą się okazję do przyniesienia pożytku innym, zamiast myśleć tylko o własnych, wąskich interesach (…)”.W części pierwszej autorzy dążą do wyostrzenia pojęcia współdziałania i rywalizacji, samorządności i demokracji uczestniczącej oraz pojęcia liberalizmu. Część druga akcentuje znaczenie nauczycielskich kompetencji dla rozwoju umiejętności współdziałania uczniów oraz ich kreatywności; ukazuje kształtowanie się partnerskich i samorządnych zachowań zarówno w rodzinie, jak tez w domu dziecka i szeroko rozumianym środowisku społecznym. Część trzecia ukazuje historyczne korzenie oraz kulturowe, prawne i gospodarcze uwarunkowania idei samorządności.
Książka "Dziecko w świecie współdziałania cz. 1. Poszukiwanie podstaw samorządności" - Bronisława Dymara (red.) - oprawa miękka - Wydawnictwo Oficyna Wydawnicza Impuls.
Spis treści:
Poszukiwanie podstaw współdziałania, samorządności i demokracji
Współdziałanie a rywalizacja w życiu dorosłych i dzieci – poszukiwanie sensów i znaczeń
Konieczność holistycznego spojrzenia na temat
Poszukiwanie teoretycznych podstaw do pogłębiania znaczeń pojęć „współdziałanie” i „rywalizacja”
Współdziałanie i rywalizacja w wybranych koncepcjach pedagogiki
Nowe odmiany myślenia o edukacji a demokratyzacja stosunków interpersonalnych w szkole
Współdziałanie i rywalizacja znaczenia, związki i konteksty, czyli próba dookreślenia pojęć
Problemy – Poszukiwania – Inspiracje
Przypisy
Streszczenie
Psychologiczne podstawy współdziałania
Społeczny rodowód ludzkiej psychiki
Rozwój zdolności do współdziałania
Grupa jako naturalne miejsce współdziałania
Rola komunikacji we współdziałaniu
Organizowanie współdziałania
Problemy – Poszukiwania – Inspiracje
Przypisy
Streszczenie
Wychowanie w duchu samorządności przygotowaniem do demokracji uczestniczącej
Potrzeba samoorganizacji i samorządności – potrzeba samowychowania
Duch samorządności
W kierunku samopomocy
Samopomoc, samorządność, demokracja uczestnicząca
Od piramidy do sieci
Problemy – Poszukiwania – Inspiracje
Przypisy
Streszczenie
O współdziałaniu od podstaw – kilka refleksji dotyczących dzieci w wieku przedszkolnym
Czym jest współdziałanie
Współpraca małego dziecka z rówieśnikami i dorosłymi – jako możliwość i konieczność
Źródła współdziałania, warunki sprzyjające jego inicjowaniu i rozwijaniu
Formy współdziałania dziecka w wieku przedszkolnym z otaczającymi je ludźmi
Kilka powodów, dla których warto uczyć dziecko współdziałania
Aneks
Problemy – Poszukiwania – Inspiracje
Przypisy
Streszczenie
Liberalizm, samorządność a demokracja
Wstęp
Liberalizm a demokracja w ujęciu F.A. Hayeka
Demokracja instytucjonalna koncepcja postępu w ujęciu K.R. Poppera
Indywidualistyczne uzasadnienie samorządności
Cnoty liberalne i funkcjonowanie liberalnego państwa
Problemy – Poszukiwania – Inspiracje
Przypisy
Streszczenie
Troska o rozwój dziecka w okresie budowy systemu demokratycznego
Rozważania wstępne, czyli konteksty rozwoju dziecka
Refleksja nad człowiekiem jako ludzka osobą
Troska o budowę podstaw demokracji a dziecko
Wyzwolenie w dziecku pełni osoby ludzkiej – jako droga do demokracji
Demokracja a człowiek – refleksja końcowa
Problemy – Poszukiwania – Inspiracje
Przypisy
Streszczenie
Część druga
Dziecko a partnerzy współdziałania
Kompetencje profesjonalne nauczyciela trzeciego tysiąclecia jako podstawa współdziałania z uczniami
Od kwalifikacji do kompetencji nauczycielskich
Trzy główne akcenty – cechy kompetencji
Poziomy kompetencji nauczycielskich
Rola kontekstu w kompetentnym działaniu nauczycielskim
Rodzaje kontekstów a współdziałanie nauczyciela z uczniami
Problemy – Poszukiwania – Inspiracje
Przypisy
Streszczenie
Nauczyciel w drodze do demokracji
Demokratyzacja szkoły
Kształtowanie u dziecka podstawa do dorastania do demokracji
Zdolności komunikacyjne nauczyciela
Autoinspiracja
Program warsztatów
Praktyka nauczycielska
Własne refleksje
Problemy – Poszukiwania – Inspiracje
Przypisy
Streszczenie
Specyfika samorządnych działań małego dziecka
W stronę samorządności dziecięcej
O niektórych funkcjach samorządności
„Dzieci i ryby głosu nie mają?”. Czyli ... o samorządności w dialogu z dzieckiem uwag kilka
Przejawy samorządności w działaniach ucznia klas początkowych
Zamiast konkluzji
Problemy – Poszukiwania – Inspiracje
Przypisy
Streszczenie
Dziecko w drodze do demokracji
O istocie demokracji
Funkcjonowanie prawa do wolności w szkole
Dziecko a równość – niektóre przejawy niesprawiedliwości w szkole
Dziecko a tolerancja
Aktywność jako filar demokracji
Demokratyzacja nauczycieli drogą do demokratyzacji życia szkoły
Mechanizmy zmiany szkoły w kierunku demokratyzacji. Sen o demokratycznej szkole
Problemy – Poszukiwania – Inspiracje
Przypisy
Streszczenie
Kształtowanie samorządnych i partnerskich zachowań w rodzinie
Rodzina w społeczeństwie
Partnerstwo w rodzinie
Mała rodzinna samorządność
Samorządność dzieci w rodzinach niewydolnych wychowawczo. Prawda czy niespełnione marzenia?
Rady dla nauczycieli i pedagogów
Problemy – Poszukiwania – Inspiracje
Przypisy
Streszczenie
Problemy i uwarunkowania współpracy wychowanków domu dziecka z otoczeniem
Przestrzenie współdziałania wychowanków domu dziecka
Współdziałanie jako element funkcjonowania dziecka w grupie wychowawczej
Uwarunkowania i formy współpracy wychowanka domu dziecka z rodziną
Sposoby współdziałania podopiecznych domu dziecka ze środowiskiem szkolnym
Wychowawca domu dziecka jako koordynator współpracy dziecka z różnymi środowiskami
Problemy – Poszukiwania – Inspiracje
Przypisy
Streszczenie
Obraz młodzieży w okresie wielokierunkowej transformacji – od diagnozy do samorządności i demokracji
Rozważania wstępne
Międzykulturowe kształcenie
Młodzież jako kategoria socjologiczna
Stan i zakres podmiotowości młodzieży
Poczucie własnego bezpieczeństwa
Świadomość konieczności zmian
Tolerancyjność nastolatków
Młodzież w okresie starszego pokolenia, jej negatywne i pozytywne cechy
Problemy – Poszukiwania – Inspiracje
Przypisy
Streszczenie
Sztuka współbycia z natura kluczem do harmonijnego współdziałania
Założenia podstawowe
W centrum głębokiej ekologii
Natura w szkole? (scenariusz I)
Szkolna a „zielona” poprawność (scenariusz II)
Osobista radość w naturze
Nadzieja na nowy praktyczny porządek
Zakończenie
Problemy – Poszukiwania – Inspiracje
Przypisy
Streszczenie
Część trzecia
Historyczne, kulturowe i prawne uwarunkowania idei samorządności i współdziałania
Z dziejów wiejskiego samorządu (na przykładzie wsi wieku XIX i pierwszej połowy XX stulecia)
Z historii samorządu na ziemiach polskich
Gromada i jej funkcje
Przedstawiciele wiejskiego samorządu
Zmiany w organizacji samorządu
Dziecko wobec działań samorządowych
Problemy – Poszukiwania – Inspiracje
Przypisy
Streszczenie
Problemy z dziejów tolerancji w Polsce
Zmienna definicja tolerancji
Problemy tolerancji i nietolerancji w historii powszechnej – do końca XVIII wieku
Tolerancja w Polsce XVI wieku
Odwrót od tolerancji polskiej w XVII wieku
Wiek Oświecenia
Wiek XIX
Polska niepodległa
Problemy – Poszukiwania – Inspiracje
Przypisy
Streszczenie
Dziecko w świecie prawa
Rozważania wstępne
Dylematy i zagrożenia edukacyjne
Przywileje socjalne dziecka i rodziny
Ochrona praw dziecka
Międzynarodowa ochrona praw dziecka
Problemy – Poszukiwania – Inspiracje
Przypisy
Streszczenie
Idea samorządności w literaturze i w życiu codziennym
Kilka pojęć głównych
Samorządna szkoła
Dyskurs o stopniu samorządności szkoły
Szkoła środowiskowa a samorządność
Kilka uwag końcowych
Problemy – Poszukiwania – Inspiracje
Przypisy
Streszczenie
Współdziałanie jako podstawowy warunek życia gospodarczego
Podział pracy a współdziałanie
Współdziałanie w warunkach gospodarki rynkowej
Jak rozwiązywać sytuacje konfliktowe?
Wartości w życiu gospodarczym
Praca i współpraca
Problemy – Poszukiwania – Inspiracje
Przypisy
Streszczenie
Blok inspirujący samokształcenie na temat: Dziecko w świcie współdziałania, czyli poszukiwanie podstaw samorządności, współdziałania demokracji