pokaz koszyk
rozwiń menu
tylko:  
Tytuł książki:

Dziecko w świecie matematyki

Autor książki:

Jan Filip, Tadeusz Rams

Dane szczegółowe:
Wydawca: Oficyna Wydawnicza Impuls
Oprawa: miękka
Ilość stron: 200 s.
Wymiar: 167x240 mm
EAN: 9788388030543
ISBN: 83-88030-54-X
Data: 2007-07-02
Cena wydawcy: 16.50 złpozycja niedostępna

Opis książki:

Matematyka to nie tylko zasób gotowej wiedzy, której można się nauczyć, ale przede wszystkim pewien sposób patrzenia na świat, środek ułatwiający jego zrozumienie, sposób myślenia. Prezentowana książka pomoże nauczycielowi rozwinąć matematyczną wyobraźnię dziecka, pobudzać jego aktywność, doskonalić myślenie abstrakcyjne. Służą temu m.in. gry i zabawy matematyczne, ćwiczenia sprawdzające rozwój wyobraźni przestrzennej.

Rozdział I poświęcony jest analizie specyficznych cech matematyki jako nauki, odpowiada także na pytanie: dlaczego należy się uczyć matematyki?
Rozdział II prezentuje różne formy aktywności matematycznej dzieci i sposoby ich rozwijania
Rozdział III zajmuje się zagadnieniami ułatwienia dziecku dostępu do matematycznych abstrakcji, sposobami uczynienia z nauki matematyki przyjemności.

Rozdział IV uczy jak rozwijać wyobraźnię matematyczną dzieci na każdym poziomie nauczania.

Rozdział V porusza zagadnienia co może i powinno przeżyć dziecko w świecie liczb.

Rozdział VI zajmuje się możliwością wizualizacji w nauczaniu początków geometrii syntetycznej, omawia m.in. czynności ułatwiające interioryzowanie pojęć geometrycznych.

Rozdział VII wskazuje różnice między myśleniem deterministycznym a myśleniem probalistycznym, opisuje jak można zorganizować pierwsze spotkania dzieci z kombinatoryką i rachunkiem prawdopodobieństwa.

Książka "Dziecko w świecie matematyki" - Jan Filip, Tadeusz Rams - oprawa miękka - Wydawnictwo Oficyna Wydawnicza Impuls.

Spis treści:

Wstęp

Doniosłość matematyki
1.1. Specyficne cechy matematyki jako nauki i konsekwencje wynikające stąd dla nauczania
1.2. Dlaczego należy się uczyć matematyki?
1.3.„Filozofia” nauczania matematyki
Problemy – Poszukiwania – Inspiracje
Co czytać?
Przypisy
Streszczenie

Różne rodzaje aktywności matematycznej uczniów oraz sposoby ich rozwijania
2.1. Dostrzeganie i wykorzystanie analogii
2.2. Schematyzowanie i matematyzowanie
2.3. Algorytmizowanie, racjonalne posługiwanie się algorytmami
2.4. Różne koncepcje aktywizacji matematycznej uczniów. Czynniki niesprzyjające rozwijaniu aktywności matematycznej dzieci
Problemy – Poszukiwania – Inspiracje
Co czytać?
Przypisy
Streszczenie

Rola zabaw i gier paramatematycznych i matematycznych w edukacji dzieci
3.1. Różne definicje zabaw i gier
3.2. Różne klasyfikacje gier i zabaw dydaktycznych, w szczególności matematycznych lub paramatematycznych
3.3. Rola gier i zabaw w rozwijaniu różnych form aktywności matematycznej
Problemy – Poszukiwania – Inspiracje
Co czytać?
Przypisy
Streszczenie

W świecie matematycznej aktywności
4.1. Źródła wyobrażeń, mechanizmy postrzegania przestrzeni. Rodzaje wyobrażeń
4.2. Warunki prawidłowego rozwoju wyobraźni przestrzennej
4.3. Sytuacje dydaktyczne sprzyjające kształtowaniu wyobraźni przestrzennej
Problemy – Poszukiwania – Inspiracje
Przypisy
Streszczenie
Aneks

Dziecko w świecie liczb
1.1. Uwagi o historycznym rozwoju liczby i konsekwencjach wynikających stąd dla nauczania
1.2. Rozwój pojęcia liczby naturalnej u dziecka
1.3. Pierwsze spotkania dzieci z ułamkami i liczbami ujemnymi
Sprawność w zakresie techniki rachunkowej a problem wykorzystania kalkulatorów w edukacji matematycznej dzieci
Problemy – Poszukiwania – Inspiracje
Co czytać?
Przypisy
Streszczenie

Świat pojęć geometrycznych a twórcze działanie uczniów
6.1. Rola czynności konkretnych w pomyślanych oraz rysunku we wprowadzaniu dzieci w problematykę geometrii
6.2. Aktywność geometryczna dziecka
6.3. Trudności oraz błędy uczniów związane z uczeniem się geometrii
Problemy – Poszukiwania – Inspiracje
Co czytać?
Przypisy
Streszczenie

Pierwsze spotkania dzieci z kombinatoryką i probalistyką
7.1. Dziecko w świecie kombinatoryki
7.2. Nauczanie elementów prawdopodobieństwa
7.2.1 Myślenie deterministyczne a myślenie probalistyczne
7.2.2. Matematyka przypadku
7.2.3. Informatyczne podejście do rozwiązywania problemów z rachunku prawdopodobieństwa. Probalistyczne reguły iloczynu i sumy.
Problemy – Poszukiwania – Inspiracje
Co czytać?
Przypisy
Streszczenie

Zakończenie