Dziecko w świecie języka
Danuta Bula, Danuta Krzyżyk, Bernadeta Niesporek-Szamburska, Helena Synowiec
Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Oficyna Wydawnicza Impuls |
Rok wyd.: | 2004 |
Oprawa: | miękka |
Ilość stron: | 272 s. |
Wymiar: | 167x240 mm |
EAN: | 9788373080003 |
ISBN: | 83-7308-000-7 |
Data: | 2001-02-03 |
Opis książki:
Książka jest trzynastą już pozycją poczytnej serii "Nauczyciele - Nauczycielom". Koncentruje się ona wokół problemów kompetencji językowej i komunikacyjnej dzieci oraz możliwości kształcenia tej kompetencji w szkole. Autorki opisują w niej takie umiejętności dzieci i młodzieży, jak: sposoby porozumiewania się w różnych sytuacjach, tworzenie tekstów pisanych, posługiwanie się związkami frazeologicznymi i innymi środkami ekspresji językowej i na tym tle przedstawiają możliwości doskonalenia sprawności językowej, rozwijania aktywnej postawy dzieci wobec języka jako narzędzia porozumiewania się i tworzenia tekstów, odzwierciedlających sposób widzenia i wartościowania świata.
Dużą zaletą publikacji jest to, że docenione zostały ćwiczenia językowe przygotowujące do odbioru tekstów i do ich tworzenia, a także zapobiegające błędom językowo-stylistycznym. Warto, aby w dobie niechlujstwa językowego troska o poprawność językową u dzieci leżała w gestii nie tylko nauczycieli, ale również rodziców i opiekunów oraz wszystkich tych, którzy z dzieckiem obcują.
Książka "Dziecko w świecie języka" - Danuta Bula, Danuta Krzyżyk, Bernadeta Niesporek-Szamburska, Helena Synowiec - oprawa miękka - Wydawnictwo Oficyna Wydawnicza Impuls. Książka posiada 272 stron i została wydana w 2004 r.
Spis treści:
Komunikacja językowa dzieci
O nabywaniu doświadczeń językowych przez dzieci
Manifestowanie przynależności do grupy w komunikacji językowej
Kontakt językowy nauczyciel – uczeń a kształcenie sprawności językowej
Wpływ sytuacji motywacyjnej na kształcenie dzieci postaw twórczych wobec języka
Kształcenie językowe dziecka jako przygotowanie go do odbioru i tworzenia zróżnicowanych komunikatów
Przypisy
Problemy – Poszukiwania – Inspiracje
Streszczenie
Summary
Twórczość językowa dzieci
Uwarunkowania twórczych możliwości dziecka
Dzieci piszą wiersze
Językowy obraz przyrody w wierszach dzieci – jesień i zima Dzieci piszą listy
Językowy wizerunek św. Mikołaja (na przykładzie listów dzieci)
Aneks
Twórczość językowa dzieci
Rysunki
Przypisy
Problemy – Poszukiwania – Inspiracje
Streszczenie
Summary
Uczeń wśród słów, związków frazeologicznych i regionalnych odmian polszczyzny
Neologizmy słowotwórcze w języku dzieci i młodzieży
Związki frazeologiczne w zasobie leksykalnym uczniów
Konstrukcje porównawcze w wypowiedziach uczniowskich
Praca nad frazeologią uczniów w reformowanej szkole
O regionalnych uwarunkowaniach sprawności językowej uczniów (na przykładzie szkół śląskich)
Przypisy
Problemy – Poszukiwania – Inspiracje
Streszczenie
Summary
Uczeń w krainie ortografii
Zasady polskiej ortografii
Wybrane determinanty sprawności ortograficznej
Rodzaje ćwiczeń ortograficznych
Błędy ortograficzne
Specyficzne trudności w pisaniu
Przypisy
Problemy – Poszukiwania – Inspiracje
Streszczenie
Summary
Bibliografia
Dziecko w świecie matematyki
Wstęp
Doniosłość matematyki
1.1. Specyficne cechy matematyki jako nauki i konsekwencje wynikające stąd dla nauczania
1.2. Dlaczego należy się uczyć matematyki?
1.3. „Filozofia” nauczania matematyki
Problemy – Poszukiwania – Inspiracje
Co czytać?
Przypisy
Streszczenie
Rożne rodzaje aktywności matematycznej uczniów oraz sposoby ich rozwijania
2.1. Dostrzeganie i wykorzystanie analogii
2.2. Schematyzowanie i matematyzowanie
2.3. Algorytmizowanie, racjonalne posługiwanie się algorytmami
2.4. Różne koncepcje aktywizacji matematycznej uczniów. Czynniki niesprzyjające rozwijaniu aktywności matematycznej dzieci
Problemy – Poszukiwania – Inspiracje
Co czytać?
Przypisy
Streszczenie
Rola zabaw i gier paramatematycznych i matematycznych w edukacji dzieci
3.1. Rożne definicje zabaw i gier
3.2. Różne klasyfikacje gier i zabaw dydaktycznych, w szczególności matematycznych lub paramatematycznych
3.3. Rola gier i zabaw w rozwijaniu różnych form aktywności matematycznej
Problemy – Poszukiwania – Inspiracje
Co czytać?
Przypisy
Streszczenie
W świecie matematycznej aktywności
4.1. Źródła wyobrażeń, mechanizmy postrzegania przestrzeni. Rodzaje wyobrażeń
4.2. Warunki prawidłowego rozwoju wyobraźni przestrzennej
4.3. Sytuacje dydaktyczne sprzyjające kształtowaniu wyobraźni przestrzennej
Problemy – Poszukiwania – Inspiracje
Przypisy
Streszczenie
Aneks
Dziecko w świecie liczb
5.1. Uwagi o historycznym rozwoju liczby i konsekwencjach wynikających stąd dla nauczania
5.2. Rozwój pojęcia liczby naturalnej u dziecka
5.3. Pierwsze spotkania dzieci z ułamkami i liczbami ujemnymi
5.4. Sprawność w zakresie techniki rachunkowej a problem wykorzystania kalkulatorów w edukacji matematycznej dzieci
Problemy – Poszukiwania – Inspiracje
Co czytać?
Przypisy
Streszczenie
Świat pojęć geometrycznych a twórcze działanie uczniów
6.1. Rola czynności konkretnych w pomyślanych oraz rysunku we wprowadzaniu dzieci w problematykę geometrii
6.2. Aktywność geometryczna dziecka
6.3. Trudności oraz błędy uczniów związane z uczeniem się geometrii
Problemy – Poszukiwania – Inspiracje
Co czytać?
Przypisy
Streszczenie