Dziecięca koncepcja fikcji czyli co jest na niby w telewizji
Anna Kołodziejczyk
Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego |
Oprawa: | miękka |
Ilość stron: | 122 s. |
Wymiar: | 176x250 mm |
EAN: | 9788323317777 |
ISBN: | 83-233-1777-1 |
Data: | 2001-01-13 |
Opis książki:
Zdominowanie życia współczesnego dziecka przez media skłania do zastanowienia się nad umiejętnością korzystania przez nie z tego, co one niosą. Poszczególne jednostki w różnym stopniu potrafią radzić siebie w tym względzie. Niewątpliwie decyduje o tym przygotowanie, opanowanie sztuki kontaktowania się z mediami. Okazuje się, że sztuki tej trzeba się nauczyć, a wchodzenie w jej arkana zaczyna się wcześnie i trwa wiele lat. Właśnie jednemu z aspektów tej sztuki, dotyczącemu różnicowania realności i fikcji, poświęcona jest książka Anny Kołodziejczyk. Uważam, iż praca ta pokazuje ważne dla rozwoju współczesnego dziecka zjawisko, a mianowicie różnicowanie fikcji i rzeczywistości w otaczającym je świecie. Wyjaśnienie tego zagadnienia jest istotne zarówno dla wychowawców, jak i twórców telewizyjnych przedstawień świata dla dzieci. Książka Dziecięca koncepcja fikcji znajdzie więc odbiorców zarówno wśród psychologów, pedagogów, jak i twórców oraz krytyków sztuki dla dzieci. Z recenzji dr hab. Marii Kielar-Turskiej, prof. UJ
Książka "Dziecięca koncepcja fikcji czyli co jest na niby w telewizji" - Anna Kołodziejczyk - oprawa miękka - Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Spis treści:
FIKCJA - ISTOTA ZJAWISKA
1.1. Fictio i mimesis - u źródeł terminu "fikcja"
1.2. Współczesne sposoby ujmowania terminu "fikcja"
1.3. Fikcja a telewizja
Rozdział 2
FIKCJA W DZIECIĘCYM OBRAZIE ŚWIATA - BADANIA PSYCHOLOGICZNE
2.1. Fikcja w myśleniu dziecka. Klasyczne badania J. Piageta
2.2. Myślenie o fikcji - czyli badania nad dziecięcą wiedzą na temat fikcyjnego statusu przedstawień artystycznych
2.2.1. Fikcje społeczne a myślenie o fikcji - Co dzieci wiedzą o Świętym Mikołaju?
2.3. Myślenie fikcyjne - teorie umysłu jako propozycja wyjaśniania świata fikcji..
2.3.1. Fikcja a realność w badaniach nurtu dziecięcych teorii umysłu 2.3.1.1. Realność a udawanie
2.3.1.2. Odróżnienie rzeczywistości od wyobrażenia
2.3.1.3. Odróżnianie prawdy i fałszu
2.3.1.4. Różnicowanie pozornych i rzeczywistych właściwości obiektów
2.3.2. Myślenie magiczne w kontekście badań nurtu dziecięcych teorii umysłu
2.3.2.1. Myślenie magiczne, wiara w moc życzeń i magię a racjonalizm myślenia dziecka
Rozdział 3
FIKCJA I TELEWIZJA. BADANIA NAD ROZUMIENIEM PRZEZ DZIECI RZECZYWISTOŚCI TELEWIZYJNEJ
3.1. Zjawisko perceived reality - definicja a strategie badań
3.2. Ocena realizmu przekazu telewizyjnego - zmiany rozwojowe
3.3. Rozwój dziecięcej wiedzy o realnych i fikcyjnych elementach przekazu telewizyjnego. Koncepcje teoretyczne
3.3.1. Fikcja i realizm w świecie przedstawień artystycznych w pracach Howarda Gardnera
3.3.2. Reprezentacja stanów mentalnych a różnicowanie fikcji i realności w telewizji według Johna C. Flavella
3.3.3. Struktury formalne przekazu a jego realność w ujęciu Alethy C. Huston i Johna C.Wrighta
3.3.4. Semiotyczno-strukturalna koncepcja rozumienia telewizji Roberta Hodge`a i Davida Trippa
3.3.5. Odczytanie wskazówek fikcyjności i realności według Mairy Messenger Davies
3.4. Podsumowanie
Rozdział 4
TEORETYCZNE ZAŁOŻENIA BADAŃ WŁASNYCH
Rozdział 5
METODOLOGICZNY OPIS BADAŃ WŁASNYCH
5.1. Cel badań i hipotezy badawcze
5.2. Badana grupa i procedura badań
5.2.1. Metody badania i procedura oceny
5.2.1.1. Narzędzia służące określeniu dziecięcej koncepcji fikcji w przekazie telewizyjnym
5.2.2. Przebieg badań
Rozdział 6
PREZENTACJA WYNIKÓW BADAŃ WŁASNYCH
6.1. Wprowadzenie: nieukierunkowane oceny fikcyjności telewizji
6.2. Problem I. Początki formowania reprezentacji fikcji
6.3. Problem II. Kryteria interpretacji przekazu telewizyjnego - różnicowanie warstw przekazu telewizyjnego. Tendencje rozwojowe
6.4. Problem III. Wymiary oceny fikcyjności prz
ekazu. Tendencje rozwojowe 6.5. Problem IV. Uwarunkowania rozwoju dziecięcej koncepcji fikcji
Rozdział 7
DYSKUSJA WYNIKÓW BADAŃ WŁASNYCH
7.1. Problem I. Początki formowania reprezentacji fikcji
7.2. Problem II. Kryteria interpretacji przekazu telewizyjnego - różnicowanie warstw przekazu telewizyjnego. Tendencje rozwojowe
7.3. Problem III. Wymiary oceny fikcyjności przekazu. Tendencje rozwojowe
7.4. Problem IV. Uwarunkowania rozwoju dziecięcej koncepcji fikcji
LITERATURA
ANEKS