Dynamika zachowań strategicznych w uczeniu się z tekstów podręcznikowych
Ewa Czerniawska
Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego |
Oprawa: | miękka |
Ilość stron: | 248 s. |
Wymiar: | 170x240 mm |
EAN: | 9788323501121 |
ISBN: | 83-235-0112-2 |
Data: | 2001-02-02 |
Opis książki:
Praca z zakresu psychologii poznawczej, a ściślej psychologii uczenia się, jest wynikiem wieloletnich zainteresowań autorki sprowadzających się zarówno do prowadzonych przez nią badań własnych, jak i rozważań teoretycznych. Taki też, teoretyczno-empiryczny, jest charakter i podział książki. Zaprezentowano w niej i poddano wnikliwej, krytycznej analizie różne koncepcje uczenia się, podejścia teoretyczne i metodologiczne oraz zagadnienia samoregulacji uczenia się. Za najważniejszy element zamierzonego uczenia się uznano strategie.
Celem prowadzonych poszukiwań była więc próba wieloaspektowego ujęcia aktywności strategicznej, uwzględniająca jej charakter dynamiczny, wynikający zarówno ze zmian rozwojowych, jak różnic osobniczych i sytuacyjnych. Omówienie wielu badań własnych zilustrowano ujęciem wyników w 60 tabelach i 3 rysunkach, a także uzupełniono refleksją nad istotą i determinantami dynamiki zachowań strategicznych, nad strategiami uczenia się a oddziaływaniem szkoły oraz aktywnością strategiczną jako wyrazem racjonalności uczniów.
Jak się uczyć? Jak nauczać uczenia się? - do stawiania takich pytań zmusza szybki rozwój nauki, techniki, przemysłu czy usług. Ustawiczne kształcenie się wymaga bowiem wyposażenia w niezbędne narzędzia poznawcze i pozapoznawcze, a na poziomie szkoły nałożenia obowiązku nauczania, jak się uczyć, i rozwijania samodzielności uczniów. Urzeczywistnienie tego może zagwarantować głęboka reforma systemu edukacji.
Rodzaj publ.: dydaktyczna
Książka "Dynamika zachowań strategicznych w uczeniu się z tekstów podręcznikowych" - Ewa Czerniawska - oprawa miękka - Wydawnictwo Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.