Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Uniwersytet Mikołaja Kopernika |
Oprawa: | miękka |
Ilość stron: | 264 s. |
EAN: | 9788323106470 |
ISBN: | 83-231-0647-9 |
Data: | 2001-01-28 |
Opis książki:
Praca ta zawiera rezultaty badań empirycznych (i próbę ich interpretacji odautorskiej) na temat dynamiki związków pomiędzy składnikami i zespołami uwarunkowań środowiskowych a efektami wewnętrznymi i zewnętrznymi funkcjonowania szkolnictwa powszechnego w postaci podstawowych umiejętności szkolnych oraz procesów różnicowania się dróg życiowych młodzieży w pierwszym punkcie rozwidlenia dróg edukacyjnych. Są to badania powtórne, panelowe wobec przeprowadzonych wcześniej studiów empirycznych w latach 1971 i 1972 na tym samym terenie, z zastosowaniem tych samych narzędzi badawczych i przestrzeganiem reguł takiej samej procedury zbierania i analizy danych źródłowych.(...)
Książka "Dynamika funkcjonowania szkoły" - Zbigniew Kwieciński - oprawa miękka - Wydawnictwo Uniwersytet Mikołaja Kopernika.
Spis treści:
PROCEDURY
ASYMETRIA (Stagnacja poziomu wiedzy szkolnej i wzrost nierówności) (Czy lepsza i sprawiedliwiej przekazywana wiedza szkolna? * Trwanie w ubóstwie * Dysproporcje * Funkcjonalny analfabetyzm * Uprzywilejowanie * Upośledzenie * Zróżnicowanie szkół * Deprywacja * Dziedziczenie kulturowe * Status a habitus. Pozycja rodziny a wiedza szkolna dzieci * Koncentracja czynników niepowodzeń szkolnych) ALOKACJA (społeczno-kulturowe aspekty zmian losów szkolnych młodzieży na progu szkolnictwa ponadpodstawowego) (Typy efektów funkcjonowania szkoły podstawowej * Dalsze kształcenie młodzieży wiejskiej * Start z rodziny, pozycja w szkole a pozycja na progu szkolnictwa średnich szczebli * Rozmieszczenie młodzieży z poszczególnych kategorii społeczno-zawodowych w strukturze szkolnictwa * Struktura społeczna poszczególnych typów szkół * Wzrost selektywności i dystansów społecznych)
AKCELERACJA (Zmiany w poziomie rozumienia tekstów) (Przyrost * Jak wieś doganiała miasto * Kto skonsumował efekty zmian? * Udział w strefach najniższych i najwyższych osiągnięć * Niekorzystny bilans) FUNKCJE SELEKCJI (Skupienie, rozproszenie i próżnia kompetencji poznawczych * Kanalizacja, homogenizacja i deklasacja (Społeczne funkcje selekcji szkolnych))
ZMIANY ASPIRACJI (Stygnięcie aspiracji * Konflikt oczekiwań * Wskaźnik sprawiedliwej nierówności * Trafność samooceny szans * Niesprawiedliwa nierówność * Lepsza płeć? * Realizm) REPRODUKCJA (Złudzenie demokratyzacji szans * Koło reprodukcji * Status rodziny a aspiracje * Ukryte funkcje * Potencjalna ruchliwość międzypokoleniowa * Funkcje szkół ponadpodstawowych wobec potencjalnej ruchliwości międzypokoleniowej)
KUMULACJA NA BIEGUNACH
ZMIANY ORGANIZACYJNE SZKOLNICTWA A EFEKTY FUNKCJONOWANIA SZKOŁY (Reformy * Perturbacje sieci szkolnej * Zmiany liczebności kadry i jej obciążeń * Destrukcja kwalifikacji * Bezowocne zmiany * Błędna przesłanka reformatorów * Nad przyczynami niewydolności zmian) KAGANIEC OŚWIATY (Szkoła wiejska w świadomości swych absolwentów) (Konflikt ról i tożsamości * Straty czasu na dojazdy do szkoły * Postulaty zmian w szkole wiejskiej * Iluminacyjna funkcja konfliktu społecznego * Ocena poziomu własnej szkoły * Zaburzenie samoświadomości szkolnej * Odwrócenie świadomości społecznej * Uwięźnięcie świadomości * Hipoteza podwójnej adopcji) ZAGROŻENIE (Kompetencje poznawcze a orientacja społeczna i moralna młodzieży) (Problem * Kompetencje krytyczne * Horyzont postrzegania świata: osobisty - ponadosobisty * Orientacja moralna * Postrzeganie świata społecznego * Entropia potencjalnego zaangażowania * Kto jest zagrożony? * Kto zagraża?)
PRÓBA DYSKUSJI. EDUKACJA WOBEC KONIECZNEJ ZMIANY