Dylematy edukacji artystycznej. Tom 2. Edukacja artystyczna a potencjał twórczy człowieka
Wiesława Limont, Kamilla Nielek-Zawadzka
(red.)Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Oficyna Wydawnicza Impuls |
Oprawa: | miękka |
Ilość stron: | 624 s. |
Wymiar: | 167x240 mm |
EAN: | 9788373086180 |
ISBN: | 978-83-7308-618-0 |
Data: | 2007-07-03 |
Opis książki:
Prezentowana publikacja stanowi drugi tom książki Dylematy edukacji artystycznej, będącej podsumowaniem ogólnopolskiej konferencji pt. Edukacja plastyczna a przemiany kulturowe i potencjał twórczy człowieka, zorganizowanej przez Zakład Edukacji Artystycznej Instytutu Artystycznego Wydziału Sztuk Pięknych UMK w Toruniu.
Tom drugi został podzielony na trzy części. W pierwszej części omówiono zagadnienia pedagogiki zdolności i twórczości. Druga część skoncentrowana jest na roli edukacji artystycznej w kształceniu osobowości człowieka, a trzecia część podejmuje problematykę arteterapii i miejsca sztuki w rozwoju osób o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Książka "Dylematy edukacji artystycznej. Tom 2. Edukacja artystyczna a potencjał twórczy człowieka" - Wiesława Limont, Kamilla Nielek-Zawadzka (red.) - oprawa miękka - Wydawnictwo Oficyna Wydawnicza Impuls.
Spis treści:
Część I
Wybrane zagadnienia pedagogiki zdolności i twórczości
Krzysztof J. Szmidt
Teoretyczne i metodyczne podstawy procesu rozwijania
zdolności „myślenia pytajnego” . 21
Natalia Mrozkowiak-Nastrożna
Dążenia twórcze jako budowanie tożsamości współczesnego człowieka . 51
Maria Foryś
Zdolności osób z dysleksją – przegląd literatury obcojęzycznej.. . 64
Monika Wiśniewska-Kin
Umiejętności poznawcze dzieci w młodszym wieku szkolnym 82
Agnieszka Nowak-Łojewska
Integracja twórczego i odtwórczego myślenia i działania w edukacji dzieci . 89
Janina Uszyńska-Jarmoc
Twórcze zdolności potencjalne i realizacyjne dzieci
w młodszym wieku szkolnym. Analiza różnic indywidualnych . 107
Beata Dyrda
Uczeń twórczy w percepcji badanych nauczycieli . 130
Agata Jopkiewicz
Zdolności twórcze uczniów klas III szkoły podstawowej w świetle osiągnięć szkolnych, opinii nauczyciela i wytworów własnych.. 141
Jolanta Bonar
Jak rozwijać myślenie twórcze małego dziecka . 154
Katarzyna Krasoń
Interpretacje polisensoryczne a dywergencyjne cechy myślenia dziecka 164
Hanna Krauze-Sikorska
Samotność w twórczości . 176
Irena Pufal-Struzik
Osobowościowe i społeczne warunki wyzwalania twórczego potencjału człowieka – na przykładzie badań artystów ... 191
Grażyna Mendecka
Rodzinne uwarunkowania rozwoju postaw twórczych i ich aplikacja w pracy nauczycieli szkół plastycznych ... 203
Henryk Sikora
Postawy rodziców a rozwój uzdolnień plastycznych dzieci ... 221
Krystyna Węgrzyn-Białogłowicz
Postawa twórcza a styl funkcjonowania interpersonalnego .. 237
Część II
Rola edukacji artystycznej w kształtowaniu osobowości człowieka
Lucyna Górska
Podmiotowość w procesie kształcenia a edukacja artystyczna ... 259
Halina Gajdamowicz
Edukacja artystyczna w kontekście podmiotowości ucznia ... 272
Jolanta Kruk
„Przedmiot otwarty” jako przedmiot uczenia się .. 284
Waldemar J. Affelt
Edukacja kulturalna inżynierów – doświadczenia gdańskie .. 298
Maria Jabłońska
Polifoniczność dziecięcych tekstów artystycznych 320
Wiesława A. Sacher
Muzyczna ekspresja twórcza a emocjonalność uczniów
szkoły muzycznej .. 331
Krzysztof Trznadel
Laboratoryjne działanie teatralne przemianą człowieka poróżnionego 348
Elżbieta Jezierska-Wiejak
Między dramą a teatrem – wychowanie do wartości . 360
Anna Boguszewska
Edukacja estetyczna dziecka poprzez ilustrację książkową w Polsce . 377
Marta Uberman, Jerzy Tomala
Od ekspresji spontanicznej do spontaniczności ekspresji .. 388
Lidia Chmielewska, Agnieszka Kwiatkowska-Zwolan
Inspiracja dźwiękiem ekspresji plastycznej dziecka... 409
Anna Marta Żukowska
Rola edukacji plastycznej w kształtowaniu osobowości dzieci i młodzieży 425
Monika Just
Harry Potter jako medialny wzorzec kształtowania dziecięcych postaw wobec siebie i świata . 440
Bernadeta Didkowska
Czy kij baseballowy może być atrybutem zabawy? 457
Część III
Miejsce sztuki w rozwoju osób o specjalnych potrzebach edukacyjnych
Maria P. Stasiakiewicz
Arteterapia dla osób z niepełnosprawnością intelektualną.
Wybrane problemy teorii i praktyki 475
Monika Kamper-Kubańska
Wychowanie przez sztukę, czyli pedagogiczne, psychologiczne i terapeutyczne aspekty muzyki ... 511
Magdalena Palkij
Barwa i symbol – praca psychologiczna ... 530
Janina Florczykiewicz
Terapia przez sztukę jako metoda wspomagająca
oddziaływania resocjalizacyjne 542
Jolanta Łysakowska-Blok
Ekspresja plastyczna i muzyczna dziecka – terapia czy twórczość? ... 561
Monika Wróblewska
Potrzeby i oczekiwania w projekcji osób niepełnosprawnych 573
Anetta Soroka-Fedorczuk
Obraz osób niepełnosprawnych w rysunkach dzieci sześcioletnich ... 583
Barbara Trochimiak
Rozwój rysunkowy ucznia szkoły specjalnej – podejście procesowe 594
Dorota Ortenburger
Wybrane objawy psychopatologiczne schizofrenii w zróżnicowanych formach ekspresji twórczej .. 599
Anna Steliga-Kowalska
Przewlekła choroba psychiczna a twórczość:
studium przypadku pacjentki H. G. chorej na schizofrenię ... 610