pokaz koszyk
rozwiń menu
tylko:  
Tytuł książki:

Dylematy edukacji artystycznej. Tom 2. Edukacja artystyczna a potencjał twórczy człowieka

Dane szczegółowe:
Wydawca: Oficyna Wydawnicza Impuls
Oprawa: miękka
Ilość stron: 624 s.
Wymiar: 167x240 mm
EAN: 9788373086180
ISBN: 978-83-7308-618-0
Data: 2007-07-03
Cena wydawcy: 49.80 złpozycja niedostępna

Opis książki:

Prezentowana publikacja stanowi drugi tom książki Dylematy edukacji artystycznej, będącej podsumowaniem ogólnopolskiej konferencji pt. Edukacja plastyczna a przemiany kulturowe i potencjał twórczy człowieka, zorganizowanej przez Zakład Edukacji Artystycznej Instytutu Artystycznego Wydziału Sztuk Pięknych UMK w Toruniu.
Tom drugi został podzielony na trzy części. W pierwszej części omówiono zagadnienia pedagogiki zdolności i twórczości. Druga część skoncentrowana jest na roli edukacji artystycznej w kształceniu osobowości człowieka, a trzecia część podejmuje problematykę arteterapii i miejsca sztuki w rozwoju osób o specjalnych potrzebach edukacyjnych.

Książka "Dylematy edukacji artystycznej. Tom 2. Edukacja artystyczna a potencjał twórczy człowieka" - Wiesława Limont, Kamilla Nielek-Zawadzka (red.) - oprawa miękka - Wydawnictwo Oficyna Wydawnicza Impuls.

Spis treści:

Wstęp . 13

Część I

Wybrane zagadnienia pedagogiki zdolności i twórczości

Krzysztof J. Szmidt

Teoretyczne i metodyczne podstawy procesu rozwijania

zdolności „myślenia pytajnego” . 21

Natalia Mrozkowiak-Nastrożna

Dążenia twórcze jako budowanie tożsamości współczesnego człowieka . 51

Maria Foryś

Zdolności osób z dysleksją – przegląd literatury obcojęzycznej.. . 64

Monika Wiśniewska-Kin

Umiejętności poznawcze dzieci w młodszym wieku szkolnym 82

Agnieszka Nowak-Łojewska

Integracja twórczego i odtwórczego myślenia i działania w edukacji dzieci . 89

Janina Uszyńska-Jarmoc

Twórcze zdolności potencjalne i realizacyjne dzieci

w młodszym wieku szkolnym. Analiza różnic indywidualnych . 107

Beata Dyrda

Uczeń twórczy w percepcji badanych nauczycieli . 130

Agata Jopkiewicz

Zdolności twórcze uczniów klas III szkoły podstawowej w świetle osiągnięć szkolnych, opinii nauczyciela i wytworów własnych.. 141

Jolanta Bonar

Jak rozwijać myślenie twórcze małego dziecka . 154

Katarzyna Krasoń

Interpretacje polisensoryczne a dywergencyjne cechy myślenia dziecka 164

Hanna Krauze-Sikorska

Samotność w twórczości . 176

Irena Pufal-Struzik

Osobowościowe i społeczne warunki wyzwalania twórczego potencjału człowieka – na przykładzie badań artystów ... 191

Grażyna Mendecka

Rodzinne uwarunkowania rozwoju postaw twórczych i ich aplikacja w pracy nauczycieli szkół plastycznych ... 203

Henryk Sikora

Postawy rodziców a rozwój uzdolnień plastycznych dzieci ... 221

Krystyna Węgrzyn-Białogłowicz

Postawa twórcza a styl funkcjonowania interpersonalnego .. 237

Część II

Rola edukacji artystycznej w kształtowaniu osobowości człowieka


Lucyna Górska

Podmiotowość w procesie kształcenia a edukacja artystyczna ... 259

Halina Gajdamowicz

Edukacja artystyczna w kontekście podmiotowości ucznia ... 272

Jolanta Kruk

„Przedmiot otwarty” jako przedmiot uczenia się .. 284

Waldemar J. Affelt

Edukacja kulturalna inżynierów – doświadczenia gdańskie .. 298

Maria Jabłońska

Polifoniczność dziecięcych tekstów artystycznych 320

Wiesława A. Sacher

Muzyczna ekspresja twórcza a emocjonalność uczniów

szkoły muzycznej .. 331

Krzysztof Trznadel

Laboratoryjne działanie teatralne przemianą człowieka poróżnionego 348

Elżbieta Jezierska-Wiejak

Między dramą a teatrem – wychowanie do wartości . 360

Anna Boguszewska

Edukacja estetyczna dziecka poprzez ilustrację książkową w Polsce . 377

Marta Uberman, Jerzy Tomala

Od ekspresji spontanicznej do spontaniczności ekspresji .. 388

Lidia Chmielewska, Agnieszka Kwiatkowska-Zwolan

Inspiracja dźwiękiem ekspresji plastycznej dziecka... 409

Anna Marta Żukowska

Rola edukacji plastycznej w kształtowaniu osobowości dzieci i młodzieży 425

Monika Just

Harry Potter jako medialny wzorzec kształtowania dziecięcych postaw wobec siebie i świata . 440

Bernadeta Didkowska

Czy kij baseballowy może być atrybutem zabawy? 457

Część III

Miejsce sztuki w rozwoju osób o specjalnych potrzebach edukacyjnych

Maria P. Stasiakiewicz

Arteterapia dla osób z niepełnosprawnością intelektualną.

Wybrane problemy teorii i praktyki 475

Monika Kamper-Kubańska

Wychowanie przez sztukę, czyli pedagogiczne, psychologiczne i terapeutyczne aspekty muzyki ... 511

Magdalena Palkij

Barwa i symbol – praca psychologiczna ... 530

Janina Florczykiewicz

Terapia przez sztukę jako metoda wspomagająca

oddziaływania resocjalizacyjne 542

Jolanta Łysakowska-Blok

Ekspresja plastyczna i muzyczna dziecka – terapia czy twórczość? ... 561

Monika Wróblewska

Potrzeby i oczekiwania w projekcji osób niepełnosprawnych 573

Anetta Soroka-Fedorczuk

Obraz osób niepełnosprawnych w rysunkach dzieci sześcioletnich ... 583

Barbara Trochimiak

Rozwój rysunkowy ucznia szkoły specjalnej – podejście procesowe 594

Dorota Ortenburger

Wybrane objawy psychopatologiczne schizofrenii w zróżnicowanych formach ekspresji twórczej .. 599

Anna Steliga-Kowalska

Przewlekła choroba psychiczna a twórczość:

studium przypadku pacjentki H. G. chorej na schizofrenię ... 610