Dydaktyka biologii i ochrony środowiska. Przewodnik dydaktyczny
Ewa Fleszar
Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego |
Oprawa: | miękka |
Ilość stron: | 262 s. |
EAN: | 9788372414670 |
ISBN: | 83-7241-467-X |
Data: | 2001-02-03 |
Opis książki:
Wstęp
Dydaktyka biologii i ochrony środowiska - III rok
Wykłady
1. Cele edukacji przedmiotowej
Wprowadzenie w problematykę dydaktyki biologii i ochrony środowiska
2. Zasady nauczania biologii i ochrony środowiska
3. Metody nauczania biologii i ochrony środowiska. Klasyfikacja
4. Baza materialna i jej znaczenie w procesie nauczania-uczenia się biologii i ochrony środowiska
Środki dydaktyczne w nauczaniu biologii i ochrony środowiska
5. Formy organizacyjne nauczania biologii i ochrony środowiska Klasyfikacja lekcji biologii i ochrony środowiska. Analiza struktury różnych typów lekcji
6. Zeszyt przedmiotowy w nauczaniu biologii i ochrony środowiska Funkcje podręczników do biologii i ochrony środowiska. Klasyfikacja literatury biologicznej Wykorzystanie lektur biologicznych w pracy lekcyjnej i na zajęciach fakultatywnych
7. Kształtowanie postawy badawczej ucznia
8. Problemy utrwalania i kontroli oceny osiągnięć uczniów Samokontrola i samoocena. Praca domowa w procesie nauczania-uczenia się biologii i ochrony środowiska
9. Rysunek w nauczaniu biologii i ochrony środowiska
10. Wykorzystanie okazów roślin i zwierząt w nauczaniu biologii i ochrony środowiska
11. Biologiczne znaczenie zajęć pozalekcyjnych i pozaszkolnych
12. Pracownia biologii i ochrony środowiska
Ogród szkolny
13. Kształtowanie pojęć biologicznych
Wykorzystanie technologii informacyjnych i komunikacyjnych oraz środków multimedialnych stosowanych w nauczaniu-uczeniu się biologii i ochrony środowiska
14. Przygotowanie studentów - przyszłych nauczycieli do realizacji edukacji ekologiczno-środowiskowej
Praktyka przedmiotowo-metodyczna
Ćwiczenia
1. Analiza programów nauczania w gimnazjum
Analiza podręczników szkolnych, metodycznych i czasopism
2. Przygotowanie i dokumentacja pracy nauczyciela
Metody nauczania biologii i ochrony środowiska
3. Środki dydaktyczne w nauczaniu biologii i ochrony środowiska
4. Budowa, typy i cele lekcji
Organizacja toku lekcyjnego
5. Zeszyt przedmiotowy
Wykorzystanie podręczników w różnych typach lekcji. Lektury biologiczne w gimnazjum
6. Kształtowanie postawy badawczej ucznia
7. Kontrola i ocena pracy ucznia
Praca domowa w procesie nauczania-uczenia się biologii i ochrony środowiska
8. Rysunek nauczyciela i ucznia w nauczaniu biologii i ochrony środowiska
9. Wykorzystanie okazów roślin i zwierząt w procesie nauczania-uczenia się biologii i ochrony środowiska
10. Zajęcia pozalekcyjne i pozaszkolne
11. Pracownia biologii i ochrony środowiska
Ogród szkolny w nauczaniu-uczeniu się biologii i ochrony środowiska 12. Kształtowanie pojęć biologicznych
13. Techniczne środki nauczania
14. Realizacja edukacji ekologiczno-środowiskowej
15. Gazetki i wystawki biologiczne
Kolokwium
Dydaktyka biologii i ochrony środowiska - IV rok
Wykłady
1. Realizacja celów kierunkowych nauczania biologii i ochrony środowiska
Tworzenie fizycznych i społecznych warunków realizacji celów kierunkowych kształcenia biologicznego ucznia
2. Transformacja wiedzy biologicznej
Dydaktyczne przetwarzanie biologicznych treści nauczania
3. Główne rodzaje i źródła błędów uczniowskich
Korygowanie błędów i zapobieganie deformacji wiedzy biologicznej
4. Przykłady umiejętności kształtowanych w nauczaniu biologii i ochrony środowiska
5. Prawidłowe wykorzystanie tekstu biologicznego w procesie poznawania przyrody w toku podającym
Poznawanie przyrody poprzez pracę z tekstem biologicznym. Rozumienie treści biologicznych jako wieloetapowy proces towarzyszący poznaniu
6. Przygotowanie uczniów do olimpiady biologicznej i prac seminaryjnych
7. Etyczne aspekty nauczania biologii
Złożoność problemów bioetycznych kształcenia biologicznego
8. Taksonomia (systematyka) w nauczaniu biologii i ochrony środowiska
9. Poznawanie przyrody w toku poszukującym i podającym
Naukowe poznawanie przyrody. Dydaktyczna działalność w parkach krajobrazowych
10. Etapy konstrukcji norm wymagań
11. Kontrola i ocena osiągnięć uczniów - testy osiągnięć uczniów
12. Zajęcia terenowe
Dydaktyczna ścieżka przyrodnicza. Laboratoria terenowe
Ćwiczenia
Semestr zimowy
1. Analiza programów nauczania obowiązujących w szkole średniej (ponadgimnazjalnej)
2. Stosowanie strategii, zasad i metod nauczania
Metody i techniki uczenia się
3. Kryteria doboru treści nauczania
4. Zeszyt przedmiotowy, biblioteczka podręczna, kącik doświadczalny, tablica aktualności
5. Przygotowanie uczniów do olimpiady biologicznej i prac seminaryjnych
6. Opracowanie bloków tematycznych dotyczących zagadnień przewidzianych do realizacji w procesie nauczania-uczenia się biologii i ochrony środowiska, z uwzględnieniem analizy treści, metod i form pracy, sposobu realizacji
I. Anatomia, morfologia i fizjologia człowieka
II. 1. Różnorodność życia na Ziemi
2. Treści z ekologii
3. Treści z sozologii
III. 1. Treści z geografii roślin i zwierząt
2. Treści z genetyki
3. Treści z ewolucji
7. Konstruowanie testów osiągnięć uczniów i norm wymagań oraz testów programowanych
Konstruowanie norm wymagań
Kolokwium
Semestr letni
1. Kierowanie pracą ucznia na lekcji
2. Wyrabianie umiejętności współdziałania w wykonywaniu zadań na lekcji
3. Cel i motywacja dodatkowych zajęć dla klasy
4. Zajęcia praktyczne w szkole ćwiczeń (prowadzenie lekcji)
5. Przyszkolny ogród botaniczny
6. Realizacja treści z zakresu fenologii na zajęciach lekcyjnych, pozalekcyjnych i pozaszkolnych
7. Zajęcia terenowe
8. Innowacje w nauczaniu biologii i ochrony środowiska w kraju i za granicą
Kolokwium
Literatura
Książka "Dydaktyka biologii i ochrony środowiska. Przewodnik dydaktyczny" - Ewa Fleszar - oprawa miękka - Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego.