Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Księgarnia Akademicka |
Oprawa: | miękka |
Ilość stron: | 354 s. |
Wymiar: | 145x205 mm |
EAN: | 9788371885952 |
ISBN: | 83-7188-595-4 |
Data: | 2006-02-22 |
Opis książki:
Fragment:I. Poszukiwanie harmonii. Idea "nowoczesnej tragedii"
Milczący pakt między dramatopisarzem a aktorką
W biografiach poetów lub prozaików czasem trudno znaleźć motywy, które sprawiły, że zainteresowali się dramatem. Wiele takich znaków zapytania znajduje się w życiorysach twórczych Giraudoux, Czechowa czy Shawa. W odniesieniu do dramaturgii Gabriele`a D`Annunzia cała kwestia również wydaje się wyjątkowo mało przejrzysta, chociaż paradoksalnie bez trudu można wskazać źródła, z których wzięła swój początek jego fascynacja teatrem. Właśnie: zainteresowanie dla teatru, a jakby w mniejszym stopniu dla dramatu. Zgodnie z intencjami włoskiego artysty, dramat miał spełniać rolę swoistego rodzaju instrumentu, dzięki któremu uda się przestroić wadliwy mechanizm ówczesnych spektakli teatralnych na bardziej współczesny sposób inscenizacji. Innymi słowy, forma i problematyka dramatu miała niejako zainspirować, sprowokować, a nawet wymusić na potencjalnych inscenizatorach nadanie nowego kształtu teatralnym realizacjom. Źródła dramatopisarskiej praktyki D`Annunzia leżą więc przede wszystkim w krytycznej ocenie kondycji, w jakiej znajdował się teatr włoski na przełomie XIX i XX wieku. Można się nawet zastanawiać, czy pisarz i poeta stałby się autorem sztuk teatralnych, jeśli przedstawienia, które można było oglądać na ówczesnych scenach Italii, wyglądałyby inaczej, niż miało to miejsce w rzeczywistości?
Gugliemo Gatti uważa, że gdyby trzydziestodwuletni DAnnunzio nie spotkał na swej artystycznej drodze Eleonory Duse, słynnej już wówczas diwy włoskich i europejskich scen, to w ogóle nie mielibyśmy okazji poznać D`Annunzia-dramatopisarza. Trudno nie przyznać krytykowi racji, przynajmniej do pewnego stopnia. Topografia, jaką można ułożyć z artystycznych faktów i zupełnie prywatnych, a nawet intymnych świadectw, wyznacza nader rozległy obszar wzajemnych stosunków między autorem i jego aktorką. Należałoby nawet zmienić tę kolejność i mówić o aktorce i jej autorze. Jednak chyba najbliższe prawdy jest stwierdzenie, iż związek między dramatopisarzem a jedną z najwybitniejszych artystek scenicznych tamtego czasu miał przemożny wpływ zarówno na charakter dramatopisarstwa DAnnunzia, jak i na poetykę aktorskiej gry Duse.
Książka "Dwie koncepcje dramatu d annunzio-pirandello" - Joanna Zając - oprawa miękka - Wydawnictwo Księgarnia Akademicka.