Druga Babel. Antynomie siedemnastowiecznej angielskiej myśli politycznej
Nina Gładziuk
Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | ISP PAN |
Oprawa: | twarda |
Ilość stron: | 545 s. |
Wymiar: | 165x240 mm |
EAN: | 9788388490569 |
ISBN: | 83-88490-56-7 |
Data: | 2005-06-14 |
Opis książki:
"Zamęt, jaki symbolizuje wieża Babel, jest rezultatem grzechu politycznego. Mamy do czynienia z rebelią, która ściąga karę Boga. Ale na czym ta rebelia polega? Kara konfuzji, jaka spotkała Babelczyków była wszakże karą za co? Czy miasto Babel ukarane zostało jako rzeczpospolita, czy też jako monarchia?
Rozdziały 10 i 11 Księgi Genesis składają się na elementarną przypowieść polityczną, ale jak ją czytać? Ma ona właściwie dwa wymiary, czy też dwie części: pierwsza - to historia Babelczyków przed interwencją Boga, druga - to los Babelczyków na skutek tej interwencji. Stan anarchii i zamętu, stanowiący finał opowieści, może być odczytywany zarówno jako kara za praktykowanie rządów ludu, jak i kara za praktykowanie tyranii.
Babel jako figura pomieszania stała się nieomal samocharakterystyką angielskiego wieku XVII.
Dlaczego Babel tak ogniskowała uwagę siedemnastowiecznych umysłów? Przez dociekanie tajemnic opowieści o Babel angielski wiek XVII starał się przemyśleć stan dyskursywnego pomieszania, jakiego sam intensywnie doświadczał. Gdy biblijny narrator w hebrajskiej nazwie babel doczytywał się "pomieszania", angielska opinia publiczna kłótnie prozelitów wszelkiej maści nazywała babbling, czyli "paplaniną".
Niezwykłym wolnościom, jakich wiek XVII próbował: samodzielnej lektury Biblii, wolności sumienia i myśli, słowa i opinii, towarzyszyła nieodmiennie figura dyskursywnego zamętu, jak w złowieszczym ciągu onomatopei, wymyślonym przez jednego z konserwatywnych rojalistów: Bibble, Babble, Babel. Wyłaniająca się - w postaci "wojny pamfletowej" - pluralistyczna sfera opinii publicznej dowodziła, że "jedna mowa, czyli jednakowe słowa" zostały bezpowrotnie utracone. Nieodwołalnego już stanu relatywizmu wszystkich pojęć, argumentów i opinii w pełni świadom był Thomas Hobbes, który w opublikowanym w 1651 roku "Lewiatanie" bez wahania konstatował, iż nie ma już "takiego finis ultimus [ostatecznego celu], ani summum bonum [największego dobra], o jakich mówi się w księgach starych filozofów moralnych".
Opowieść o wieży Babel dostarczała najstarszego, bo znalezionego w pierwszej księdze Biblii, precedensu dla stanu dyskursywnego pomieszania. Uczestnikom burzliwych debat toczonych czy to w trakcie Rewolucji, czy to w okresie postbellum, doświadczany przez nich chaos myślowy, rozproszenie sensu, wzajemnie sprzeczne języki religijnej i politycznej perswazji, w naturalny sposób kojarzyły się z karą konfuzji, jaka spotkała Babelczyków. Karą wszakże za co? Czy miasto Babel ukarane zostało jako rzeczpospolita, czy też jako monarchia?
W momencie, gdy wszyscy czytają Biblię, każdy może czytać historię Babel po swojemu. Nic jednak nie pogodzi tych, którzy wyczytują w niej boskie prawo królów z tymi, którzy wyczytują w niej boskie prawo ludu.
Innymi słowy, przypowieść o Babel może dostarczyć biblijnej legitymizacji zarówno doktrynie monarszego absolutyzmu, jak i - przeciwstawnej jej - doktrynie republikańskiej. Nie powinno nas zatem dziwić, że Babel stała się szczególnym toposem sporów toczonych w siedemnastowiecznej Anglii między stronnikami monarchii a stronnikami rzeczypospolitej. Babel jako figura pomieszania stała się nieomal samocharakterystyką angielskiego wieku XVII.
Studia nad siedemnastowieczną myślą polityczną ewokują obraz Boyle`owskiej chemii, jako procesów rozpadu i powstawania, dzielenia i łączenia się cząstek. Stulecie to przypomina laboratoryjną retortę, w której molekuły heterogenicznych idei poddawane są nieoczekiwanej syntezie. Doświadczany przez wszystkich stan Babel dyskursywnej - czyli pomieszania myślowego - pozwala na eksperymentalne kojarzenie idei, skądinąd antynomicznych. Wchodząc ze sobą w reakcje, tworzą one związki myślowe umożliwiające dyskurs liberalny. W ten sposób nasza nowoczesność wiele zawdzięcza intelektualnej chemii tego niezwykłego stulecia".
Książka "Druga Babel. Antynomie siedemnastowiecznej angielskiej myśli politycznej" - Nina Gładziuk - oprawa twarda - Wydawnictwo ISP PAN. Cena 19.95 zł. Zapraszamy na zakupy! Zapewniamy szybką realizację zamówienia.
Spis treści:
Zagadka 9
Babel dyskursywna 13
Piramida 23
Budowniczowie 28
Rozdział II. Wielki Myśliwy
Nimrod 33
Ustrój Hebrajczyków 50
Polityczna geografia 62
Wilhelm Zdobywca 66
Magna Charta 79
Saksonowie 90
Dyskursy podboju, dyskursy wolności 98
Birthright 108
Lud 117
Rozum prawnonaturalny 128
Pomieszanie 134
Rozdział III. Świątynia Pana
Wszystko badajcie! 149
Ortodoksja i herezja 158
Adiaphora 171
Królestwo Boże i królestwo ziemskie 180
"List o tolerancji" 196
Świątynia Wolnego Ducha 202
Od bibliolatrii do antybiblizmu 207
Chrześcijaństwo pokojowe 218
Sola fide i sola gratia: dobrowolność i mimowolność 222
Sola fide i sola gratia: intersubiektywność i subiektywność 228
Rozdział IV. Ojciec Świateł
Trzy biblijne kontrowersje 233
Stary Testament a Nowy Testament 240
Od krytyki biblijnej do prawa natury 247
Hobbes: dwa modusy prawa natury 253
Hobbes: uprawnienie naturalne 264
Natura ludzka i państwo kontraktualne 274
Imperatyw wzajemności 280
Słuszność naturalna jako słuszność proceduralna 282
Jak pogodzić prawo z naturą? 286
Locke: transcendentne prawo natury 292
Przeciwko wiedzy z drugiej ręki 303
Boże uprawnienie kreatorskie 309
Czy rozum naturalny może poznać prawo natury? 312
Prawo jurydyczne a prawo moralne 321
Przełom: "Dwa traktaty o rządzie" 329
Egzekutywna władza stanu natury 335
Boże właścicielstwo a ludzkie samoposiadanie 342
Księga Genesis i geneza własności 348
Locke`a teoria własności 356
Praca: zawłaszczanie i jego ograniczenia 358
Pieniądz: zawłaszczanie bez ograniczeń 362
Dwa rozumienia własności 367
Teoria jednostkowych uprawnień naturalnych 368
Rekapitulacja: prawo, czyli antyprawo 374
Prawdy samooczywiste 378
Rozdział V. Dom Salomona
Sola scriptura naturae 381
Wielka odnowa nauk 394
Powrót do ogrodu 403
Przypowieść antypolityki 410
Język jasny i wyraźny 425
Eksperymentalizm versus geometryzm 440
Pomieszanie natury 460
Americana 472
Rozdział VI. Rafel
More fungorum 475
Interes 480
Divide et impera 487
Niepokój 496
Siodło i ostrogi 502
Homo unius libri 506
Pomieszanie i wolność 513
Literatura cytowana 527
Summary