pokaz koszyk
rozwiń menu
tylko:  
Tytuł książki:

Drogi i bezdroża kształtowania wiedzy astronomicznej u dzieci od czasów Jana Amosa Komeńskiego do czasów dzisiejszych

Autor książki:

Jan Amos Jelinek

Dane szczegółowe:
Wydawca: Wydawnictwo Naukowe Semper
Rok wyd.: 2022
Ilość stron: 235 s.
Wymiar: 167x240 mm
EAN: 9788375073218
ISBN: 978?83?7507?321?8
Data: 2022-12-08
61.43 
pozycja dostępna Wyślemy w czasie: 7 dni

Opis książki:

Książka jest uporządkowanym zestawem pomysłów na nauczanie astronomii u dzieci: idei, które kształtowały się w edukacji przez ostatnich 380 lat.

Nauczyciele przedszkola i wczesnej edukacji, psycholodzy zainteresowani rozwojem poznawczym dzieci oraz popularyzatorzy nauki wśród młodzieży znajdą tu atrakcyjne sposoby wyjaśniania zjawisk astronomicznych, stosowane w czasach, gdy nie było dostępu do komputera i internetu. Na przykład:

– jak wyjaśnić, że Ziemia jest kulą, choć na co dzień wydaje się płaska;

– jak objaśnić, że Ziemia porusza się wokół Słońca, skoro na co dzień widać to inaczej;

– jak wytłumaczyć zmienny kształt Księżyca i fakt, że nie znika w dzień, żeby pojawić się w nocy....

Dr hab. Jan Amos Jelinek jest profesorem Akademii Pedagogiki Specjalnej w Warszawie; pracuje w Instytucie Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji tej uczelni. Zajmuje się badaniem rozwoju poznawczego dzieci w celu projektowania skutecznych sytuacji edukacyjnych. W 2020 roku opublikował książkę Dziecięca astronomia, w której przedstawił wyniki badań nad rozumieniem obiektów i zjawisk astronomicznych. Badania te stały się podstawą poszukiwania skutecznych metod nauczania astronomii w historii edukacji. Jan Amos Jelinek popularyzuje naukę na stronie internetowej www.dzieciecafizyka.pl oraz w audycjach Polskiego Radia Dzieciom.

Książka "Drogi i bezdroża kształtowania wiedzy astronomicznej u dzieci od czasów Jana Amosa Komeńskiego do czasów dzisiejszych" - Jan Amos Jelinek - Wydawnictwo Naukowe Semper. Książka posiada 235 stron i została wydana w 2022 r. Cena 61.43 zł. Zapraszamy na zakupy!

Spis treści:

Wstęp. Do kogo adresowana jest ta książka i co zawierają jej rozdziały. Krótko o stosowanej metodzie analizy źródeł historiogra i edukacji astronomicznej i kryteriach wyboru tekstów źródłowych

Rozdział 1. Co współcześnie wiadomo o dziecięcych możliwościach oraz kłopotach w poznawaniu zjawisk i obiektów astronomicznych. Także o pilnej potrzebie wprowadzania zmian w edukacji astronomicznej dzieci przedszkolnych i uczniów klas początkowych

Rozdział 2. Jan Amos Komeński. Rodząca się idea powszechnego nauczania, zalecane sposoby przybliżania dzieciom wiedzy o obiektach i zjawiskach astronomicznych

Rozdział 3. Jean-Jacques Rousseau i Henryk Pestalozzi. Kształtowanie się europejskich poglądów o wdrażaniu dzieci do wiedzy o obiektach i zjawiskach astronomicznych

Rozdział 4. O działalności oświatowej Pijarów, którzy mimo dowodów na heliocentryczny model Układu Słonecznego zalecają poznawanie modelu Ptolemeusza

Rozdział 5. Michał Jan Hube, Jan Śniadecki, Antoni Magier i Józef Ignacy Kraszewski. Propozycje poprawy jakości edukacji astronomicznej pod wpływem działalności Komisji Edukacji Narodowej

Rozdział 6. Józef Anzelm Żuliński, August Jeske i Maksymilian Heilpern. O tym, jak nauczanie astronomii zajmuje główne miejsce w koncepcjach i metodach nauczania

Rozdział 7. Rudolf Steiner i Maria Montessori, czyli o symbolicznym nauczaniu astronomii w edukacji dzieci

Rozdział 8. Wacław Nałkowski, Piotr Hrabyk i Ludomir Sawicki, Michał Mścisz, Bohdan Dyakowski, Stanisław Pawłowski. O tym, jak geografowie przyjęli, po czym porzucili nauczanie astronomii w szkołach i jakie są tego konsekwencje

Rozdział 9. Edukacja astronomiczna od zakończenia II wojny światowej do 1990 roku, czyli o skutkach odebrania geografom nauczania przyrody i eksperymentowania z nauczaniem astronomii w kształceniu dzieci

Rozdział 10. Edukacja astronomiczna dzieci od 1990 do 2020 roku. Konsekwencje stopniowego przekazywania nauczycielom odpowiedzialności za dobór treści kształcenia astronomicznego przez Ministerstwo Edukacji Narodowej. Także o oddolnych inicjatywach wspierania edukacji astronomicznej spowodowanych skrajnie niskim poziomem kształcenia

Rozdział 11. O szkodliwości zaniechania realizacji ważnych treści astronomicznych w kształceniu dzieci przedszkolnych i uczniów klas początkowych. Krótko o działaniach naprawczych, w tym o dobrych praktykach nauczania astronomii zawartych w koncepcjach edukacyjnych pedagogów od czasów Jana Amosa Komeńskiego po czasy dzisiejsze

Bibliografia

Netografia