Doświadczenie indywidualne. Szczególny rodzaj poznania i wyróżniona postać pamięci
Krzysztof Krzyżewski
(red.)Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego |
Oprawa: | miękka |
Ilość stron: | 290 s. |
Wymiar: | 176x250 mm |
EAN: | 9788323316558 |
ISBN: | 83-233-1655-4 |
Data: | 2001-01-13 |
Opis książki:
Niniejszy zbiór tekstów stanowi kolejny, piąty już tom serii Psychologia Osobowości, zainicjowanej przez Panią Profesor Annę Gałdową, mimo że ma za swój przedmiot wprost i bezpośrednio nie osobowość, lecz doświadczenie indywidualne. Na pierwszy rzut oka nawiązuje najbardziej do tomu czwartego, w którym także dokonało się już było odejście od osobowości jako przedmiotu tomu i przejście do sprawy tożsamości - sprawy z pogranicza filozofii i psychologii, konkretnie ontologii i psychologii - pozostającej jednak w istotnych, merytorycznych związkach z osobowością. Zawartość książki i jej układ nawiązuje do dwóch podstawowych ujęć doświadczenia obecnych i funkcjonujących w psychologii, to znaczy ujęcia doświadczenia jego szczególnego rodzaju poznania i wyróżnionej postaci pamięci, jednak już przez swe proporcje dowartościowuje to pierwsze ujęcie, dziwnie w psychologii słabo obecne. W efekcie tego nawiązania całość książki dzieli się na trzy części. W pierwszej pomieszczone są teksty dotyczące statusu kategorii doświadczenia. Część druga i trzecia omawiają między innymi kwestie o podstawowym wręcz znaczeniu: kwestię natury doświadczenia oraz jego przedmiotu.
Książka "Doświadczenie indywidualne. Szczególny rodzaj poznania i wyróżniona postać pamięci" - Krzysztof Krzyżewski (red.) - oprawa miękka - Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Spis treści:
I. O statusie i funkcjonowaniu kategorii doświadczenia w psychologii (napisali: Krzysztof Krzyżewski i Marek Majczyna)
1. Treść kategorii doświadczenia w psychologii
2. O statusie i funkcjonowaniu kategorii doświadczenia w psychologii– materiał ilustrujący
3. Wymiary charakterystyki statusu i aspekty funkcjonowania kategorii doświadczenia w psychologii
II. Pojęciowy charakter doświadczenia (napisał Piotr Sikora)
1. Wyjaśnienia wstępne
2. Argumentacja McDowella
3. Mocne vs słabe rozumienie pojęciowego charakteru doświadczenia
4. Krytyka reprezentacjonizmu
5. Pojęciowość w niereprezentacjonistycznej perspektywie
III. Czy psychologii potrzebna jest jakaś koncepcja przedmiotu doświadczenia zmysłowego? (napisał Tomasz Grzegorek)
1. Co w ogóle można spostrzegać
2. Psychologiczne ujęcia percepcji
3. Odpowiedź na pytanie tytułowe
Część druga
IV. Doświadczenie nieistniejącego. Sugestybilność jako cecha indywidualna (napisał Romuald Polczyk)
1. Wprowadzenie
1.1. Skala Sugestybilności Sensorycznej
1.2. Skala Sugestybilności Interrogatywnej (GSS)
1.3. Test Dialogów Emocjonalnych (TDE)
2. Metoda
2.1. Analiza właściwości psychometrycznych skali TDE
2.1.1. Osoby badane i procedura
2.1.2. Wyniki
2.2. Analizy korelacyjne
2.2.1. Osoby badane
2.2.2. Testy i kwestionariusze
2.2.3. Procedura
2.2.4. Wyniki
3. Dyskusja
V. Doświadczeniowe i niedoświadczeniowe formy metapamięci (napisała Marta Skrzypek)
1. Ujęcia metapoznania/metapamięci
1.1. Ujęcia metapoznania/metapamięci funkcjonujące w literaturze przedmiotu
1.1.1. Johna F. Flavella model monitorowania poznawczego
1.1.2. T.O. Nelsona i L. Narensa model metapamięci
1.2. Fragmentaryczne i konkretne ujęcia metapoznania/metapamięci
1.3. Charakterystyka metapamięci
2. „Natura” metapamięci
2.1. Model Flavella
2.2. Aspekty metapamięci
3. Wnioski końcowe
VI. Jak to jest stać się martwym. Doświadczenie śmierci – rekonstrukcja i analiza (napisał Jacek Bielas)
1. Śmierć jako hipoteza
1.1. Nieświadomość
1.2. Pustka witalna
2. Doświadczenie końca życia
3. Doświadczenie śmierci jako supra semet ipsum w „stanach mistycznych”
4. Stadia umierania według Elizabeth Kübler-Ross
5. Podsumowanie
VII. Rekonstrukcja treści doświadczenia samotności na podstawie analizy hermeneutycznej symbolu pustyni (napisała Adrianna Gawliczek)
1. Samotność a sposoby jej doświadczania
2. Hermeneutyka symbolu pustyni
2.1. Pustynia jako miejsce doświadczenia
2.2. Człowiek wobec pustyni
3. Podsumowanie
VIII. Fenomen cierpienia w doświadczeniu religijnym św. Augustyna (napisał Zygmunt Pucko)
IX. Doświadczenie cierpienia: jakościowa analiza zdarzeń życiowych (napisali: Zenon Uchnast i Justyna Iskra)
1. Przykładowe zdarzenia doświadczeń cierpienia i ich analiza jakościowa
1.1. Jakościowa analiza przykładowego opisu zdarzenia doświadczenia cierpienia fizycznego
1.2. Jakościowa analiza przykładowego opisu zdarzenia doświadczenia cierpienia moralnego
1.3. Jakościowa analiza przykładowego opisu zdarzenia doświadczenia cierpienia związanego z chorobą lub utratą bliskiej osoby
2. Struktura psychologiczna doświadczenia cierpienia fizycznego
3. Struktura psychologiczna doświadczenia cierpienia moralnego
4. Struktura psychologiczna doświadczenia cierpienia związanego z chorobą i utratą bliskiej osoby
5. Podsumowanie – uogólniona psychologiczna struktura doświadczenia cierpienia
Aneksy
Część trzecia
X. Ujęcia dwusystemowe a nabywanie i funkcjonowanie doświadczenia indywidualnego (napisał Jacek Neckar)
1. Historia ujęć dwusystemowych
1. Poznawczo-Przeżyciowa Teoria Ja (CEST)– Seymoura Epsteina
1.2. John Bargh – wszechobecne automatyzmy
1.3. Model heurystyczno-systematyczny – Shelly Chaiken
2. Ujęcia dwusystemowe i doświadczenie indywidualne
XI. Czas we wspomnieniach autobiograficznych (napisała Agnieszka Niedźwieńska)
1. Wyniki badań
2. Konkurencyjne teorie
2.1. Teorie siły śladu
2.2. Teorie oznaczenia czasowego
2.3. Teorie następstwa zdarzeń
2.4. Teorie rekonstrukcyjne
3. Rozwinięcie ujęcia rekonstrukcyjnego
3.1. Procesy składające się na rekonstrukcję czasu
3.2. Schematy czasowe
3.3. Czasowe punkty odniesienia
4. Czas cykliczny i czas linearny
XII. Doświadczenie a rozwój moralny jednostki (napisała Dorota Czyżowska)
XIII. Narracja jako forma strukturyzująca doświadczenie (napisała Anna Grzegorek)
1. Wstęp
2. Rys historyczny
3. Rozumienie narracji w psychologii poznawczej
4. Hermeneutyczne ujęcie narracji
5. Autobiografia
6. Dobre i złe opowieści.
7. Narracyjna tożsamość
XIV. Doświadczenie indywidualne w teorii osobowości J. Dollarda i N.E. Millera (napisał Tomasz Skakuj)
1. Uwagi wstępne: egzemplaryczny status Dollarada i Millera teorii osobowości
2. Kształtowanie się i funkcjonowanie doświadczenia indywidualnego w J. Dollarda i N.E. Millera teorii osobowości
3. Konfrontacja ze współczesnym stanem badań psychologicznych
4. Uwagi końcowe
XV. Obraz doświadczenia indywidualnego w koncepcji Antoniego Kępińskiego (napisała Anna Tylikowska)
1. Ogólna charakterystyka koncepcji
2. Kategoria doświadczenia indywidualnego
3. Podkład: metabolizm informacyjny
4. Ramy: struktura psychiczna
5. Motyw przewodni: doświadczenie jako przeżycie
6. Tło: indywidualność doświadczenia
7. Faktura: uczucia