Doskonalenie warsztatu nauczyciela polonisty. Tom 3
Anna Janus-Sitarz
(Red.)Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | UNIVERSITAS |
Rok wyd.: | 2012 |
Oprawa: | miękka |
Ilość stron: | 296 s. |
Wymiar: | 145x205 mm |
EAN: | 9788324217021 |
ISBN: | 97883-242-1702-1 |
Data: | 2005-09-01 |
Opis książki:
Doskonalenie warsztatu nauczyciela polonisty pod red. Anny Janus-Sitarz powstał we współpracy metodyków, pedagogów i psychologów, którzy piszą o zagadnieniach, sprawiających coraz więcej kłopotu absolwentom polonistyki, rozpoczynającym pracę w szkole: o specyficznych trudnościach w uczeniu się wielu wychowanków, rozmaitych zaburzeniach ich zachowań, o problemie nieczytania przez uczniów lektur szkolnych, a także lekceważenia kultury wysokiej i tradycji historycznej. Artykuły przynoszą konkretne rady, dotyczące diagnozowania i terapii wobec dziecka dyslektycznego, pracy w klasach integracyjnych i radzenia sobie z agresją uczniów, organizacji procesu nauczania: planowania, zadawania pracy domowej, stawiania pytań, oceniania prac pisemnych. Autorzy podają konkretne propozycje sposobów kształcenia sprawności czytania i rozumienia czytanego tekstu, walki z brykami, stwarzania sytuacji motywujących do lektury, rozwijania fascynacji czytelniczych. Poddają krytyce różne style nauczania, zachęcają polonistów do kultury dialogu i doskonalenia warsztatu interpretatora tekstu literackiego oraz do rozwijania własnej twórczości w roli autorów programów nauczania, podręczników szkolnych i innych tekstów dydaktycznych.
Książka "Doskonalenie warsztatu nauczyciela polonisty. Tom 3" - Anna Janus-Sitarz (Red.) - oprawa miękka - Wydawnictwo UNIVERSITAS. Książka posiada 296 stron i została wydana w 2012 r.
Spis treści:
WSTĘP
• Polonista wobec konieczności ciągłego doskonalenia swoich i ucznia umiejętności
[Anna Janus-Sitarz]
WIEDZA PEDAGOGICZNO-PSYCHOLOGICZNA W PRACY POLONISTY
• Specyficzne trudności w uczeniu się - dysleksja, dysgrafia i dysortografia
[Patrycja Huget]
• Terapia specyficznych trudności w nauce czytania i pisania - zajęcia korekcyjno-kompensacyjne
[Patrycja Huget]
• Rozwój psychospołeczny ucznia w klasie integracyjnej
[Marzena Dąbrowska]
• Zaburzenia zachowania w środowisku szkolnym
[Patrycja Huget]
PLANOWANIE, ZADAWANIE, OCENIANIE
• Sposoby angażowania uczniów w proces dydaktyczny, czyli o planowaniu
[Anna Biernackaj
• Praca domowa ucznia a indywidualizacja nauczania
[Anna Janus-Sitarz, Ewa Nowak]
• Sztuka zadawania pytań
[Ewa Nowak]
•Ocenianie prac pisemnych
[Maria Madejowa]
MOTYWOWANIE DO LEKTURY
•Aby chcieli i umieli czytać, czyli jak motywować do czytania lektur szkolnych
[Anna Janus-Sitarz]
•Fascynacje czytelnicze
[Anna Biemacka]
POLONISTA - MIĘDZY TEKSTEM A UCZNIEM
•Kwestie stylu. Refleksje o tożsamości polonisty i stylach nauczania
[Marta Rusek]
•Nauczyciel, czyli o roli autorytetu w procesie interpretacji
[Joanna Hobot]
• Doskonalenie warsztatu interpretatora tekstu (Intersemiotyczne lekcje czytania i interpretacji)
[Anna Pilch]
•Nauczyciel - partner czy mistrz?
[Wojciech Strokowski]
DOSKONALENIE WARSZTATU PISARSKIEGO NAUCZYCIELA POLONISTY
• Nauczyciel polonista jako autor materiałów dydaktycznych
[Jadwiga Kowalikowa]