Dom, majątek, klient, sługa. Manaifestacja pozycji elit w przestrzeni materialnej i społecznej (XIII-XIX wiek)
Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Instytut Archeologii i Etnologii PAN |
Rok wyd.: | 2010 |
Oprawa: | miękka |
Ilość stron: | 260 s. |
Wymiar: | 165x235 mm |
EAN: | 9788389499660 |
ISBN: | 978-83-8949-966-0 |
Data: | 2017-01-13 |
Opis książki:
Nieustanne dążenie do indywidualizmu, a co za tym idzie do korzystnego wyróżniania się, elitarności, uznać można za jedną z głównych sił napędowych cywilizacji Zachodu. Dyfuzja wzorców kulturalnych, w tym także adaptacja stylów życia i wzorców konsumpcji warstw wyższych na niższych szczeblach hierarchii społecznej, to zjawisko stałe, charakterystyczne dla wszystkich epok. Elitarność wymagała zatem zastosowania rozmaitych i zmiennych strategii, służących do nieustannego potwierdzania własnej pozycji w odbiorze społecznym. Kwestie te w dużej mierze dotyczą zagadnień z dziejów kultury materialnej, których z tej perspektywy nie da się oddzielić od historii społecznej. Prezentowane studia autorstwa badaczy różnych dyscyplin - historyków różnych epok, archeologa i historyka architektury, obejmują bardzo szeroki krąg problemów badawczych, za wspólny mianownik których uznać można różne formy materialnej i społecznej ostentacji. Charakteryzowane zjawiska bez wątpienia zaliczają się do fenomenów długiego trwania, co usprawiedliwia szerokie ramy chronologiczne od XIII po XIX wiek.
Książka "Dom, majątek, klient, sługa. Manaifestacja pozycji elit w przestrzeni materialnej i społecznej (XIII-XIX wiek)" - oprawa miękka - Wydawnictwo Instytut Archeologii i Etnologii PAN. Książka posiada 260 stron i została wydana w 2010 r.