Dialektyczna terapia behawioralna nastolatków z tendencjami samobójczymi
Alec L. Miller, Jill H. Rathus, Marsha M. Linehan
Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego |
Rok wyd.: | 2011 |
Oprawa: | miękka |
Ilość stron: | 448 s. |
Wymiar: | 176x250 mm |
EAN: | 9788323330400 |
ISBN: | 978-83-233-3040-0 |
Data: | 2011-09-06 |
Opis książki:
Podręcznik opisuje zmodyfikowane techniki dialektycznej terapii behawioralnej o udokumentowanej skuteczności w leczeniu nastolatków mających wiele problemów psychicznych, w tym narażonych na najwyższe ryzyko zachowań samobójczych i samouszkadzających. Autorzy – doświadczeni klinicyści – przedstawiają przesłanki konceptualne i empiryczne terapii oraz krok po kroku wyjaśniają cały jej proces.
Początkowe rozdziały opisują kluczowe czynniki ryzyka związane z występowaniem zachowań samobójczych wśród młodzieży oraz zawierają przegląd literatury fachowej. Następnie przedstawiony jest zarys dialektycznej terapii behawioralnej ze szczególnym uwzględnieniem sposobów adaptowania jej dla celów leczenia nastolatków. Książka wyjaśnia, co, dlaczego i jak należy poddać ocenie w przypadku nastolatków cierpiących na silną dysregulację emocjonalną, aby zaplanować właściwe leczenie, zaangażować w nie pacjenta oraz skutecznie wdrażać starannie ustrukturyzowane interwencje terapii indywidualnej, rodzinnej i grupowej. Wskazówki obejmujące całość problematyki – od diagnozy po zakończenie leczenia – przeplatane są przykładami dotyczącymi pacjentów oraz fragmentami rozmów.
Książka daje terapeutom niezwykle wartościowe narzędzia do pracy klinicznej z nastolatkami oraz z ich rodzinami. Powinna zagościć na biurkach wszystkich specjalistów związanych z opieką psychiatryczną: psychologów klinicznych, psychiatrów oraz pracowników socjalnych.
Jest to książka wybitna. Stanowi ogromny wkład w zapobieganie samobójstwom wśród nastolatków. Szczegółowo informuje klinicystów, jak stosować ten skuteczny rodzaj leczenia psychospołecznego, pracując z nastolatkami, u których na początku leczenia występują specyficzne czynniki ryzyka. Została napisana przez pionierów dialektycznej terapii behawioralnej. Jest obowiązkową lekturą dla każdego specjalisty zajmującego się zdrowiem psychicznym, niezależnie od doświadczenia i wyszkolenia.
Cynthia R. Pfeffer, MD, Department of Psychiatry,
Weill Medical College, Cornell University
Alec L. Miller, Psy D jest profesorem psychiatrii i nauk behawioralnych. Kieruje sekcją psychologii dzieci i nastolatków, jest dyrektorem programu leczenia depresji i zachowań samobójczych u nastolatków oraz dyrektorem opieki psychiatrycznej w ramach programu zdrowotnego dla szkół PS 8 School-Based Health Program.
Jill H. Rathus, Ph D jest profesorem psychologii, założycielką i dyrektorem programu dialektycznej terapii behawioralnej oraz dyrektorem jednostki zajmującej się przemocą w rodzinie.
Marsha M. Linehan, Ph D jest profesorem psychologii oraz wykładowcą psychiatrii i nauk behawioralnych w University of Washington, Seattle, gdzie pracuje także jako dyrektor kliniki badań behawioralnych i terapii behawioralnej.
Książka "Dialektyczna terapia behawioralna nastolatków z tendencjami samobójczymi" - Alec L. Miller, Jill H. Rathus, Marsha M. Linehan - oprawa miękka - Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Książka posiada 448 stron i została wydana w 2011 r.
Spis treści:
Wstęp
Rozdział 1
Zachowania samobójcze u nastolatków. Kto jest najbardziej narażony na ryzyko?
Rozdział 2
Co wiemy o skutecznych rodzajach terapii nastolatków z tendencjami samobójczymi
Rozdział 3
Dialektyczna terapia behawioralna – fazy terapii, jej pierwszorzędowe cele oraz strategie
Rozdział 4
Struktura programu leczenia w dialektycznej terapii behawioralnej – funkcje i metody
Rozdział 5
Dylematy dialektyczne dla nastolatków – praca nad drugorzędowymi celami leczenia
Rozdział 6
Ocena diagnostyczna nastolatka – ryzyko samobójstwa, diagnoza zaplanowanie interwencji
Rozdział 7
Zaznajamianie nastolatków i ich rodzin z terapią oraz współpraca w leczeniu
Rozdział 8
Terapia indywidualna nastolatków
Rozdział 9
Włączanie członków rodziny w proces leczenia
Rozdział 10
Trening umiejętności dla nastolatków
Rozdział 11
Ocena postępów leczenia, prowadzenie tzw. grupy absolwentów oraz zakończenie leczenia
Rozdział 12
Problemy związane z realizacją programu leczenia
Aneks A
Ćwiczenia dla nastolatków rozwijające uważność
Aneks B
Moduł „podążania środkową ścieżką” –wykład i punkty do dyskusji
Aneks C
Arkusze do modułu „podążania środkową ścieżką”
Bibliografia