Diagnozowanie kompetencji lingwistycznej ucznia szkoły specjalnej. Ujęcie lingwoedukacyjne
Mirosław Michalik
Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie |
Oprawa: | miękka |
Ilość stron: | 218 s. |
Wymiar: | 165x240 mm |
EAN: | 9788372713797 |
ISBN: | 83-7271-379-0 |
Data: | 2006-10-06 |
Opis książki:
Autor postawił sobie za zadanie zdiagnozowanie stanu języka uczniów szkoły specjalnej, rozumianego jako kompetencja lingwistyczna, na podstawie tworzonych przez nich eksplikacji znaczeń nazw żywiołów. W tym celu wykorzystał definicje językowo-kulturowe w ujęciu lingwoedukacyjnym, służącym pomiarowi stopnia opanowania wiedzy semantycznej i przyswojenia kompetencji kulturowej. Wprowadził nowy termin – kompetencja językowo-kulturowa – spójny z podstawowym "narzędziem diagnostycznym”, czyli definicją językowo-kulturową. W rozprawie zawarto analizy wypowiedzi uczniów pod kątem występujących w nich zaburzeń paradygmatycznych i syntagmatycznych, pozwalające na określenie kompetencji gramatyczno-leksykalnej badanych. Wnioski wypływające z badań autora oraz szeroki materiał empiryczny mogą być istotną pomocą praktyczną dla nauczycieli pracujących z uczniami szkół specjalnych
Książka "Diagnozowanie kompetencji lingwistycznej ucznia szkoły specjalnej. Ujęcie lingwoedukacyjne" - Mirosław Michalik - oprawa miękka - Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie.