Diagnoza uspołecznienia publicznego szkolnictwa III RP w gorsecie centralizmu
Bogusław Śliwerski
Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Oficyna Wydawnicza Impuls |
Rok wyd.: | 2013 |
Oprawa: | miękka |
Ilość stron: | 348 s. |
Wymiar: | 170x240 mm |
EAN: | 9788378504801 |
ISBN: | 978-83-7850-480-1 |
Data: | 2013-06-03 |
Opis książki:
Bogusław Śliwerski jest jednym z najwybitniejszych przedstawicieli polskich nauk o edukacji w ostatnich dekadach. Jego kolejne książki dokonywały "przełomów dyskursywnych" w pedagogice, a impulsy teoretyczne i empiryczne, które wnosił, odegrały ogromną rolę w kształtowaniu sposobów myślenia w edukacji i o edukacji. [...] pokazuje w sposób znakomity, poparty bardzo przekonującymi wynikami przeprowadzonych przez siebie badań, mechanizmy sprawowania władzy polityczno-edukacyjnej w Polsce.
Przedstawia, jak nowe, pełne - aby odwołać się do myśli Foucaulta - władzy/wiedzy dyskursy polityczne "przycinają" i rekonstruują rzeczywistość edukacyjną, ograniczając możliwości upodmiotowienia lokalnych aktorów życia pedagogiczno-oświatowego. W prowadzonych precyzyjnie, a jednocześnie bardzo komunikatywnie narracjach Bogusław Śliwerski pokazuje, w jaki sposób władza ustawy, rozporządzenia czy decyzji tworzy "nowy świat", nową scentralizowaną rzeczywistość, w ramach której alternatywne sposoby myślenia i działania są marginalizowane/wykluczone. [...] Diagnoza uspołecznienia publicznego szkolnictwa III RP w gorsecie centralizmu to nie tylko książka pedagogiczna, ale także politologiczna, jej Autor bowiem ukazuje nieuchronność asymetrycznych w każdym aspekcie związków (uprzedmiotawianej) oświaty z (upodmiotowioną i bezwzględnie decyzyjną) polityką i władzą. Przedstawia, niekiedy niemal "detalicznie", jak władza (czasami tylko dlatego, aby potwierdzić "swoją władzę") przedostaje się do najmniejszych nawet zakątków codziennej praktyki edukacyjnej.
prof. zw. dr hab. Zbyszko Melosik
(fragment recenzji)
Książka "Diagnoza uspołecznienia publicznego szkolnictwa III RP w gorsecie centralizmu" - Bogusław Śliwerski - oprawa miękka - Wydawnictwo Oficyna Wydawnicza Impuls. Książka posiada 348 stron i została wydana w 2013 r. Cena 30.95 zł. Zapraszamy na zakupy!
Spis treści:
Wprowadzenie 7
GENEZA I EWOLUCJA USPOŁECZNIENIA SZKOLNICTWA
PUBLICZNEGO W POLSCE 29
Samorządność jako idea i marzenie (lata 1980-1989) 29
Trudne dobrego początki (lata 1989-1991) 42
Oświata jako inhibitor uspołeczniania polskiej szkoły
(lata 1991-1998) 45
Destrukcja i marnotrawstwo procesów uspołecznienia
polskiej oświaty na rzecz restytucji żarłocznego centralizmu
(lata 1999-2012) 58
Podsumowanie 79
Organy szkolnej demokracji 99
Rada szkoły 103
Rada pedagogiczna 110
Rada rodziców 114
Samorząd uczniowski 123
Podsumowanie 133
Uspołecznienie polskiej oświaty w okresie
III Rzeczpospolitej w świetle wyników
ogólnopolskich badań 145
Stan demokratyzacji i postaw wobec niej polskiego społeczeństwa
w okresie III RP. Wybrane wyniki badań sondażowych 145
Postawy Polaków wobec demokracji w przestrzeni edukacyjnej
oraz w stosunku do niej 153
Założenia badań genezy, ewolucji i współczesnego
stanu uspołecznienia szkół publicznych w III RP 173
Centralistyczna ignorancja, czyli o tym, że centralne
i terenowe władze oświatowe nic nie wiedzą i nie chcą wiedzieć 180
Czy władze resortu edukacji interesują się uspołecznieniem
szkół publicznych? 180
Na tropie danych o istnieniu i działaniu rad szkolnych 187
Analiza regulaminów rad szkół w zakresie ustawowych zadań 191
Postawy dyrektorów szkół i przewodniczących rad szkolnych
lub rad rodziców w świetle badań metodą CATI 196
Postawy dyrektorów szkół i przewodniczących rad szkoły/
rodziców wobec założonych funkcji tych rad 210
Postawy dyrektorów i przewodniczących rad rodziców/szkoły
wobec normatywnych zadań rady szkoły 253
Typ rady a ocena zadań według przewodniczących tych rad 264
Jak oceniają funkcje rady szkoły i jakie mają wobec nich postawy
przewodniczący rad szkoły/rodziców? 267
Powody niepowoływania, pozorów działania lub likwidacji
już istniejących rad szkolnych 272
ZAKOŃCZENIE 301
BIBLIOGRAFIA 317
ANEKS 329
Uchwała XVIII sesji Sejmu Dzieci i Młodzieży
w sprawie demokracji w szkołach 331
Odpowiedzi kuratoriów oświaty na prośbę o dane
na temat powołania i działania rad szkół 336
Wybór autorskich opracowań na temat demokratyzacji
i uspołecznienia edukacji szkolnej 342
Indeks Nazwisk 345