pokaz koszyk
rozwiń menu
tylko:  
Tytuł książki:

Diagnoza uspołecznienia publicznego szkolnictwa III RP w gorsecie centralizmu

Autor książki:

Bogusław Śliwerski

Dane szczegółowe:
Wydawca: Oficyna Wydawnicza Impuls
Rok wyd.: 2013
Oprawa: miękka
Ilość stron: 348 s.
Wymiar: 170x240 mm
EAN: 9788378504801
ISBN: 978-83-7850-480-1
Data: 2013-06-03
30.95 
pozycja dostępna Wyślemy w czasie: 3-5 dni

Opis książki:

Bogusław Śliwerski jest jednym z najwybitniejszych przedstawicieli polskich nauk o edukacji w ostatnich dekadach. Jego kolejne książki dokonywały "przełomów dyskursywnych" w pedagogice, a impulsy teoretyczne i empiryczne, które wnosił, odegrały ogromną rolę w kształtowaniu sposobów myślenia w edukacji i o edukacji. [...] pokazuje w sposób znakomity, poparty bardzo przekonującymi wynikami przeprowadzonych przez siebie badań, mechanizmy sprawowania władzy polityczno-edukacyjnej w Polsce.

Przedstawia, jak nowe, pełne - aby odwołać się do myśli Foucaulta - władzy/wiedzy dyskursy polityczne "przycinają" i rekonstruują rzeczywistość edukacyjną, ograniczając możliwości upodmiotowienia lokalnych aktorów życia pedagogiczno-oświatowego. W prowadzonych precyzyjnie, a jednocześnie bardzo komunikatywnie narracjach Bogusław Śliwerski pokazuje, w jaki sposób władza ustawy, rozporządzenia czy decyzji tworzy "nowy świat", nową scentralizowaną rzeczywistość, w ramach której alternatywne sposoby myślenia i działania są marginalizowane/wykluczone. [...] Diagnoza uspołecznienia publicznego szkolnictwa III RP w gorsecie centralizmu to nie tylko książka pedagogiczna, ale także politologiczna, jej Autor bowiem ukazuje nieuchronność asymetrycznych w każdym aspekcie związków (uprzedmiotawianej) oświaty z (upodmiotowioną i bezwzględnie decyzyjną) polityką i władzą. Przedstawia, niekiedy niemal "detalicznie", jak władza (czasami tylko dlatego, aby potwierdzić "swoją władzę") przedostaje się do najmniejszych nawet zakątków codziennej praktyki edukacyjnej.

prof. zw. dr hab. Zbyszko Melosik
(fragment recenzji)

Książka "Diagnoza uspołecznienia publicznego szkolnictwa III RP w gorsecie centralizmu" - Bogusław Śliwerski - oprawa miękka - Wydawnictwo Oficyna Wydawnicza Impuls. Książka posiada 348 stron i została wydana w 2013 r. Cena 30.95 zł. Zapraszamy na zakupy!

Spis treści:


Wprowadzenie     7

GENEZA I EWOLUCJA USPOŁECZNIENIA SZKOLNICTWA
PUBLICZNEGO W POLSCE    29


Samorządność jako idea i marzenie (lata 1980-1989)    29
Trudne dobrego początki (lata 1989-1991)    42
Oświata jako inhibitor uspołeczniania polskiej szkoły
(lata 1991-1998)    45
Destrukcja i marnotrawstwo procesów uspołecznienia
polskiej oświaty na rzecz restytucji żarłocznego centralizmu
(lata 1999-2012)    58
Podsumowanie    79

Organy szkolnej demokracji    99
Rada szkoły   103
Rada pedagogiczna   110
Rada rodziców   114
Samorząd uczniowski   123
Podsumowanie   133

Uspołecznienie polskiej oświaty w okresie
III Rzeczpospolitej w świetle wyników
ogólnopolskich badań   145
Stan demokratyzacji i postaw wobec niej polskiego społeczeństwa
w okresie III RP. Wybrane wyniki badań sondażowych   145
Postawy Polaków wobec demokracji w przestrzeni edukacyjnej
oraz w stosunku do niej   153

Założenia badań genezy, ewolucji i współczesnego
stanu uspołecznienia szkół publicznych w III RP   173
Centralistyczna ignorancja, czyli o tym, że centralne
i terenowe władze oświatowe nic nie wiedzą i nie chcą wiedzieć   180
Czy władze resortu edukacji interesują się uspołecznieniem
szkół publicznych?   180
Na tropie danych o istnieniu i działaniu rad szkolnych   187
Analiza regulaminów rad szkół w zakresie ustawowych zadań   191
Postawy dyrektorów szkół i przewodniczących rad szkolnych
lub rad rodziców w świetle badań metodą CATI   196
Postawy dyrektorów szkół i przewodniczących rad szkoły/
rodziców wobec założonych funkcji tych rad   210
Postawy dyrektorów i przewodniczących rad rodziców/szkoły
wobec normatywnych zadań rady szkoły   253
Typ rady a ocena zadań według przewodniczących tych rad   264
Jak oceniają funkcje rady szkoły i jakie mają wobec nich postawy
przewodniczący rad szkoły/rodziców?    267
Powody niepowoływania, pozorów działania lub likwidacji
już istniejących rad szkolnych   272

ZAKOŃCZENIE   301

BIBLIOGRAFIA   317

ANEKS   329
Uchwała XVIII sesji Sejmu Dzieci i Młodzieży
w sprawie demokracji w szkołach   331
Odpowiedzi kuratoriów oświaty na prośbę o dane
na temat powołania i działania rad szkół   336
Wybór autorskich opracowań na temat demokratyzacji
i uspołecznienia edukacji szkolnej   342

Indeks Nazwisk   345