Diagnoza i wspomaganie rozwoju psychoruchowego dziecka w wieku przedszkolnym
Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Bliżej przedszkola |
Rok wyd.: | 2022 |
Oprawa: | miękka |
Ilość stron: | 200 s. |
Wymiar: | 17x24 mm |
EAN: | 9788367101455 |
ISBN: | 978-83-67101-45-5 |
Data: | 2022-12-05 |
Opis książki:
Ta publikacja bogaty zbiór doświadczenia zdobytego przez Autorki w trakcie wieloletniej praktyki psychologicznej w pracy z dziećmi przedszkolnymi i nauczycielami, oparty dodatkowo o fachową literaturę z zakresu psychologii i pedagogiki. Jest zachętą do indywidualnego traktowania każdego dziecka i uwrażliwia na konieczność postrzegania go w szerszym kontekście uwarunkowań biologicznych i środowiskowych. W jaki sposób ta publikacja pomoże nauczycielom?
- przybliży pojęcie i metody diagnozy funkcjonalnej;
- uporządkuje wiedzę z zakresu prawidłowości i rozwoju dziecka w poszczególnych sferach;
- rozwinie umiejętności konstruowania prób diagnostycznych do oceny rozwoju dziecka;
- omówi ogólne zasady dotyczące organizowania działań wspierających rozwój dziecka;
- przedstawi zagadnienia dotyczące planowania terapii i doboru odpowiednich ćwiczeń;
- pokaże, jak można organizować działania wspierające w sposób praktyczny, krok po kroku.
W aneksie oraz na płycie CD dołączonej do książki zamieszczone zostały gotowe arkusze diagnostyczne z podziałem na sfery dla poszczególnych etapów wiekowych. Nauczyciel może z nich skorzystać, wykorzystując tylko interesujące go zakresy, np. wybrać zadania do oceny wyłącznie jednej lub dwóch, czy trzech sfer. Może też wybierać zadania dla dzieci młodszych lub starszych – odpowiednio do potrzeb i stawianych sobie pytań diagnostycznych.
***
Z recenzji prof. zwycz. dr hab. Edyty Gruszczyk-Kolczyńskiej:Do zakresu obowiązków nauczycieli przedszkola należy – oprócz wychowania i kształcenia – wspomaganie rozwoju psychoruchowego dzieci, korygowanie ewentualnych deficytów oraz rozwijanie uzdolnień młodszych i starszych przedszkolaków. Wymaga to niebanalnej wiedzy i umiejętności, a także dobrego rozeznania w obowiązujących rozporządzeniach władz oświatowych. Pomoże w tym książka Karoliny Skarbek i Irminy Wrońskiej. Zawiera bowiem omówienie ważniejszych zakresów i form pomocy psychologicznej i pedagogicznej w placówkach wychowania przedszkolnego. Ponieważ nie sposób w jednej publikacji omówić tak obszernej wiedzy, Autorki podają dokładne dane, gdzie Czytelnik znajdzie potrzebne informacje oraz scenariusze przydatne w diagnozie i terapii dzieci. W książce znajdują się też wzory arkuszy diagnostycznych i szczegółowe wskazówki, jak z nich korzystać. Dlatego rekomenduję tę książkę studentom i nauczycielom, a także innym specjalistom, którzy na co dzień zajmują się przedszkolakami.
Książka "Diagnoza i wspomaganie rozwoju psychoruchowego dziecka w wieku przedszkolnym" - praca zbiorowa - oprawa miękka - Wydawnictwo Bliżej przedszkola. Książka posiada 200 stron i została wydana w 2022 r.