Diagnoza i terapia zaburzeń realizacji fonemów

Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Uniwersytetu Śląskiego |
Format: | |
Ilość stron: | 306 s. |
Zabezpieczenie: | plik z zabezpieczeniem watermark |
EAN: | 9788380125698 |
Data: | 2025-03-26 |
Opis e-booka:
Monografia pt. Diagnoza i terapia zaburzeń realizacji fonemów jest adresowana do specjalistów zajmujących się pomocą osobom z zaburzeniami artykulacji, w szczególności zaś do logopedów. Zagadnienia podejmowane przez autorów tekstów z pewnością zainteresują także językoznawców, pedagogów, psychologów i lekarzy. Zaburzenia realizacji fonemów przedstawione są z różnych perspektyw, co czyni opracowanie tym bardziej cennym. Autorzy artykułów podejmują tematykę związaną z diagnozą systemu fonetyczno-fonologicznego, czynnikami warunkującymi jego rozwój, a także – co szczególnie istotne – z terapią logopedyczną. W monografii odnajdujemy również doniesienia odzwierciedlające wyniki najnowszych badań dotyczących zaburzeń systemu fonetyczno-fonologicznego. Autorami tekstów są znani w środowisku logopedycznym naukowcy i praktycy, logopedzi i lekarze. Opracowanie zawiera także recenzje najnowszych książek dotyczących zagadnień logopedycznych.
E-book „Diagnoza i terapia zaburzeń realizacji fonemów” - Wydawca: Uniwersytetu Śląskiego. Cena 48.30 zł. Zapraszamy na zakupy! Zapewniamy szybką realizację zamówienia.
Spis treści:
Wstęp / 9
Część pierwsza
Z problematyki diagnozy systemu fonetyczno-fonologicznego
Barbara Ostapiuk
Dźwiękowe realizacje polskiego fonemu /l/ w badaniu logopedycznym / 15
Lilianna Konopska
Parametr VOT i typy realizacji dźwięczności w nagłosowych realizacjach fonemów zwarto-wybuchowych / 41
Maria Hortis-Dzierzbicka
Diagnostyka kliniczna zaburzeń rezonansu mowy u dzieci z rozszczepem podniebienia przy użyciu technik endoskopowych / 91
Ewa Czaplewska
Specyficzne zaburzenie językowe (SLI) a dyslalia wieloraka i złożona — problem diagnozy różnicowej / 97
Mirosław Michalik
Błędy i wady wymowy uczestników śląskich konkursów recytatorskich (na przykładzie młodych adeptów sztuki słowa z Jastrzębia-Zdroju) / 107
Katarzyna Węsierska
Współwystępowanie zaburzeń płynności mowy i wad wymowy u dzieci w wieku przedszkolnym / 131
Część druga
Uwarunkowania rozwoju systemu fonetyczno-fonologicznego
Ewa Gacka
Wczesne uwarunkowania zaburzeń fonetyczno-fonologicznych u dzieci urodzonych przed 37. tygodniem ciąży / 145
Barbara Sambor
Mówienie z tak zwanym szczękościskiem. Fakty i mity / 157
Agnieszka Rożek, Dawid Larysz
Zaburzenia funkcji językowych u pacjentów leczonych z powodu pierwotnych nowotworów ośrodkowego układu nerwowego / 175
Część trzecia
Terapia zaburzeń realizacji fonemów
Danuta Pluta-Wojciechowska
„Od głoski wadliwej do głoski normatywnej”. Analiza metod i strategii postępowania / 191
Anita Lorenc
Programowanie wczesnych etapów rozwoju językowego dzieci z uszkodzeniami słuchu / 209
Ewa Kaptur, Jolanta Sławek
Wpływ dysfunkcji rozwojowych na komunikację językową (studium przypadku bliźniąt) / 229
Agnieszka Wilk
Dyslalia złożona — studium przypadku 9-letniego chłopca z prognatyzmem i ankyloglosją / 245
Część czwarta
Recenzje
Agnieszka Wilk
Recenzja książki Barbary Ostapiuk Dyslalia ankyloglosyjna. O krótkim wędzidełku języka, wadliwej wymowie i skuteczności terapii . Szczecin, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, 2013 / 267
Barbara Sambor
Recenzja książki Danuty Pluty-Wojciechowskiej Zaburzenia czynności prymarnych i artykulacji. Podstawy postępowania logopedycznego . Bytom, Wydawnictwo Ergo-Sum, 2013 / 271
Krzysztof Polok
Recenzja książki Dziecko w przestrzeni słów i znaczeń . Red. naukowa Ewa Kochanowska, Justyna Wojciechowska. Bielsko-Biała, Wydawnictwo Akademii Techniczno-Humanistycznej, 2013 / 277
Izabela Malicka
Recenzja książki Barbary Ostapiuk Dyslalia. O badaniu jakości wymowy w logopedii . Szczecin, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, 2013 / 283
Część piąta
Sprawozdania
Justyna Wojciechowska
Sprawozdanie z II Międzynarodowej Konferencji Naukowej z cyklu Nauczyciel i uczeń w teorii i praktyce pedagogicznej — konteksty zmian na temat Nauczyciel i uczeń we współczesnej przestrzeni edukacyjnej. Profilaktyka, diagnoza, terapia / 289
Anna Płonka
Logopedyczne Seminarium Naukowe jako miejsce wymiany poglądów i dyskusji naukowej / 293
Noty o Autorach / 297