Opis książki:
Poszukiwanie odpowiedzi na pytanie o teologiczny obraz Boga w mariologii polskiej XX wieku było głównym zadaniem niniejszego opracowania. Motywem przewodnim była dewiza Deus semper maior. Dla tego studium wyznaczała ona dwa istotne kryteria teologicznopoznawcze. Po pierwsze, Bóg jest zawsze większy od ludzkich pojęć. Język teologii można i trzeba ulepszać, aby wyrazić słowo "z Boga", "do Boga" i "o Bogu". Jednak, mimo samoobjawienia i samoudzielania się Boga Ojca przez Chrystusa w Duchu Świętym, Bóg pozostaje dla człowieka nieogarniony. To zaś w jakiejś mierze winno skłaniać do usprawiedliwiania języka w teologii. Po drugie, Bóg jest zawsze większy od człowieka, niezależnie od tego, jaka rola przypadła mu w dziejach zbawienia. Właśnie historia zbawienia odsłania, iż zgodnie z zamysłem Boga, czy to poszczególne osoby, czy narody spełniały i spełniają w niej ważną rolę. Wówczas, gdy Słowo miało stać się ciałem, szczególną misją w ekonomii zbawienia została obdarzona Maryja z Nazaretu. Należało zatem i należy zawsze się spodziewać, że dewiza Deus semper maior winna również jaśnieć w mariologii. (z Zakończenia)
Książka "Deus semper maior. Teologiczny obraz Boga w mariologii" - Kazimierz Pek - oprawa miękka - Wydawnictwo Katolicki Uniwersytet Lubelski, KUL. Książka posiada 386 stron i została wydana w 2009 r.
CZĘŚCI OBRAZ BOGA W MARIOLOGICZNYM NAUCZANIU KOŚCIOŁA W POLSCE ROZDZIAŁ I. Obraz Boga w dokumentach synodów 1.1. Nauczanie synodów plenarnych A. Synod plenarny w 1936 roku B. Synod plenarny w latach 1991-1999 1.2. Nauczanie synodów diecezjalnych A. III Synod Archidiecezji Warszawskiej B. II Duszpasterski Synod Archidiecezji Krakowskiej C. II Synod Diecezji Częstochowskiej ROZDZIAŁ II. Obraz Boga w listach pasterskich Episkopatu Polski 2.1. Uroczystość Matki Bożej Królowej Polski (3 maja) 2.2. Uroczystość Matki Bożej Częstochowskiej (26 sierpnia) 2.3. Święto Najświętszej Maryi Panny, Matki Kościoła 2.4. Wielka nowenna i tysiąclecie chrztu Polski 2.5. Peregrynacja „kopii obrazu jasnogórskiego" 2.6. Peregrynacji statuy fatimskiej ROZDZIAŁ III. Obraz Boga w listach pasterskich Prymasów Polski 3.1. Kard. Edmund Dalbor 3.2. Kard. August Hlond 3.3. Kard. Stefan Wyszyński 3.4. Kard. Józef Glemp CZĘŚĆ II. OBRAZ BOGA W MARIOLOGICZNYM NAUCZANIU TEOLOGÓW POLSKICH ROZDZIAŁ I. Obraz Boga w opracowaniach lwowskiego kongresu maryjnego 2.1. Fałszywe nabożeństwa maryjne 2.2. Śluby króla Jana Kazimierza 2.3. Maryja a dzieje Polski 2.4. Różaniec i pieśni maryjne 2.5. Niepokalane poczęcie Maryi w orzeczeniu Kościoła 2.6. Ku dogmatyzacji wniebowzięcia Matki Chrystusa ROZDZIAŁ II. Obraz Boga w pierwszym polskim podręczniku mariologii 2.1. Mariologia jako nauka o dogmatach 2.2. Maryja a Trójca Święta 2.3. Współodkupicielka i Wszechpośredniczka 2.4. Maryja - Kościół ROZDZIAŁ III. Obraz Boga w podręczniku mariologii soborowego przełomu 3.1. Mariologia - teologia 3.2. Maryja a ekonomia zbawienia 3.3. Receptio i cooperatio 3.4. Źródła teologiczne o Matce Chrystusa A. Znaczenie przekazu biblijnego B. Za głosem Ojców Kościoła C. Jeden kult, wiele form czci D. Wobec nauczania papieży E. O Maryi w literaturze i sztuce 3.5. Tytuły maryjne jako główne tematy w mariologii A. Matka Boża B. Współodkupicielka C. Królowa D. "Wszechpośredniczka E. Pełna łaski F. Niepokalana G. Matka duchowa H. Matka Kościoła 3.6. Samoocena mariologów ROZDZIAŁ IV. Obraz Boga w studium nad recepcją mariologii odnowionej 4.1. Zasady odnowionej mariologii A. Dziedzictwo ery konstantyńskiej B. Maryja w trynitologii C. Maryja w chrystologii D. Maryja w pneumatologii E. Maryja w eklezjologii 4.2. Drogi odnowionej mariologii A. Cała Biblia dla mariologii B. Liturgia jako aurea pietatis christianae reguła C. Ukierunkowanie ekumeniczne D. Z uwzględnieniem antropologii