Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Szkoła Główna Handlowa w Warszawie |
Rok wyd.: | 2011 |
Oprawa: | twarda |
Ilość stron: | 360 s. |
Wymiar: | 176x250 mm |
EAN: | 9788373786790 |
ISBN: | 978-83-7378-679-0 |
Data: | 2012-04-10 |
Opis książki:
Ze Wstępu
Trudno przecenić znaczenie badań nad uwarunkowaniami przedsiębiorczości indywidualnej, związanej z działalnością prowadzoną na własny rachunek, samozatrudnieniem, bardzo małymi i małymi przedsiębiorstwami. Przedsiębiorstwa takie napotykają na różne bariery, które utrudniają ich powstawanie i rozwój, a często prowadzą do bankructw. Statystyki europejskie wskazują, że odsetek upadających przedsiębiorstw jest najwyższy kolejno wśród firm opartych wyłącznie na samozatrudnieniu i wśród mikroprzedsiębiorstw, choć ich powstawanie jest silnie zdeterminowane przez cele i potrzeby właścicieli, a więc, teoretycznie, powinny być podmiotami ekspansywnymi, innowacyjnymi. Jeśli jednak firma powstaje po to, aby być miejscem zatrudnienia dla właściciela i jego rodziny, to może być traktowana tylko jako miejsce pracy, a nie prawdziwe przedsiębiorstwo: nastawione na rozwój i poszukujące szans na ekspansję. Badania przeprowadzone przez zespół profesora Marka Bednarskiego pokazują, że odsetek małych firm opartych na samozatrudnieniu nastawionych na rozwój jest w Polsce znaczny (26%). Jest to duży potencjał dla kreowania innowacyjności, choć nie mniej ważny jest udział tego sektora w wytwarzaniu wartości dodanej i tworzeniu miejsc pracy w tzw. ?technologiach pośrednich".
Na wzrost znaczenia małych firm w gospodarce na przełomie wieków wpłynęło jednoczesne pojawienie się kilku zjawisk. Zasadniczą rolę odegrało upowszechnienie nowych technologii informacyjnych i telekomunikacyjnych, co spowodowało, że łatwy stał się dostęp do informacji, obniżyły się koszty transakcyjne, nastąpiło zbliżenie geograficzne rynków, nakłady na promocję uległy redukcji, a dostęp do usług bankowych jest tańszy. Dzięki tym technologiom drobny przedsiębiorca łatwiej pokonuje bariery kosztowe. Technologie informatyczne stwarzają też ogromne możliwości świadczenia pracy wykonywanej w domu i w trybie mobilnym. Nowoczesne technologie informatyczne poszerzają nisze, w których mogą powstawać i rozwijać się małe firmy. Innym zjawiskiem sprzyjającym tworzeniu małych firm jest outsourcing i offshoring usług. Drobny biznes jest też atrakcyjny w tradycyjnych branżach, które zaspokajają popyt na dobra i usługi niestandardowe, o indywidualnym rysie, dostosowane do indywidualnych potrzeb klientów w bogacących się społeczeństwach.
Ostatnie ćwierćwiecze XX wieku to okres ekspansywnego rozwoju drobnej przedsiębiorczości. W Polsce ekspansja małych firm nastąpiła w okresie transformacji gospodarki. Możliwości dalszego rozwoju tego sektora są w Polsce nadal duże, o czym świadczy niższy niż średni w krajach UE udział liczby pracujących na własny rachunek w łącznej liczbie pracujących w gospodarce oraz znaczne różnice przestrzenne w stopniu nasycenia małymi firmami. Możliwości takie wiążą się m. in. z absorpcją środków unijnych na gospodarkę innowacyjną i rozwój kapitału ludzkiego.
W przedkładanej Państwu książce próbujemy pokazać wybrane determinanty rozwoju przedsiębiorczości indywidualnej w Polsce - zwłaszcza te, które zaistniały w związku z kryzysem globalnym. Przedstawiamy w niej wyniki badań statutowych Kolegium Nauk o Przedsiębiorstwie Szkoły Głównej Handlowej, przeprowadzonych pod kierunkiem profesor Hanny Godlewskiej-Majkowskiej, dotyczących przedsiębiorczości w Polsce w warunkach kryzysu globalnego. Ich celem była identyfikacja czynników sprzyjających rozwojowi przedsiębiorczości indywidualnej oraz utrudniających jej rozwój.
Książka "Determinanty rozwoju przedsiębiorczości w Polsce" - Irena Lichniak (red.) - oprawa twarda - Wydawnictwo Szkoła Główna Handlowa w Warszawie. Książka posiada 360 stron i została wydana w 2011 r.