Dane szczegółowe: | |
Producent: | Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego |
Oprawa: | miękka |
Ilość stron: | 222 s. |
ISBN: | 82-235-0041-X |
Data: | 2001-02-02 |
Opis książki:
Książka traktuje o przeobrażeniach w kulturze Polaków w ciągu całego wieku XX, rozumianych jako skutek wpływu piśmiennictwa (czytania) na określone środowiska.
Postawiony sobie cel (ujęcie antropologiczne tematu) Autor osiągnął korzystając także z badań socjologicznych (podstawowe informacje na temat wybranych elementów życia społecznego, środowisk, funkcjonowania instytucji książki, zasięgu oddziaływania piśmiennictwa, wyborów czytelniczych, instytucji propagujących oraz wymuszających czytanie).
Trudno przecenić wartość tej publikacji jako elementu "Polaków portretu własnego", powstałego przy użyciu metod i narzędzi naukowych, pokazującego (w Kilku refleksjach końcowych) rysy portretowanego także w czasie ostatnich dziesięciu lat. Treści pracy Autor głosi stanowczo, bez ujęć wariantowych i przypisów, przyjmując za nie pełną odpowiedzialność. Jest więc książka rozprawą naukową w klasycznym rozumieniu tego pojęcia.
Książkę powinni przeczytać studenci i nauczyciele akademiccy kierunków humanistycznych, badacze tożsamej grupy dyscyplin, dziennikarze i bibliotekarze. Warto polecić ją każdemu, kto dba o swój poziom ogólny.
Książka "Czytania Polaków w XX wieku" - Stanisław Siekierski - oprawa miękka - Wydawnictwo Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.
Spis treści:
II. Czytanie jako uczestnictwo w kulturze
1. Szlachta
2. Inteligencja
3. Chłopi
4. Robotnicy
III. Literackie inicjacje
1. Uwarunkowania
2. Inicjacje patriotyczne
3. Inicjacje społeczno-ideowe
4. Inicjacje religijne
IV. Samokształcenie
1. Uwarunkowania
2. Literatura piękna jako źródło poznania
3. Edukacja historyczna
4. Wiedza o życiu społecznym
V. Kształtowanie osobowości
1. Pierwsze fascynacje rzeczywistością literacką
2. Poszukiwanie sensu życia
3. Wzory społeczne
4. Autorytety — przewodnicy po literaturze
VI. Źródlo przeżyć emocjonalnych
1. Przeżycia zastępcze
2. Emocje młodzieńcze
3. Czy tylko emocje?
VII. Czytanie w czasie wolnym
1. Ustalenia wstępne
2. Zróżnicowania społeczne
3. Czas„zabijany "
4. Czas wolny — wykorzystany
5. Oglądanie zamiast czytania
VIII. Czytania szkolne
1. Programy edukacyjne i skutki ich działania
2. Nauczyciele i metody
3. Kółka, zespoły, kluby
4. Nobilitacja społeczna lektur i kształtowanie wzorów wypowiedzi
5. Sytuacja w latach dziewięćdziesiątych
IX Kilka refleksji końcowych
Literatura wykorzystana