Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | ZNAK |
Oprawa: | miękka |
Ilość stron: | 201 s. |
Wymiar: | 125x205 mm |
EAN: | 9788370066604 |
ISBN: | 83-7006-660-7 |
Data: | 2004-10-20 |
Opis książki:
Jedna z pierwszych książek na ten temat w Polsce! Może służyć zarówno jako podręcznik dla studentów, jak i pomoc dla tych biznesmenów, którzy o swojej pracy myślą nie tylko w kategoriach zysku. Etyka biznesu - dziedzina, którg zajmuje się niniejsza książka - od kilkunastu lat uprawiana i wykładana w Ameryce, Japonii i na zachodzie Europy, wzbudza obecnie także coraz większe zainteresowanie w kręgach polskich przedsiębiorców. Publikacja jest przystępnym wykładem najważniejszych dylematów, jakie pojawiają się, gdy zapytać o wzajemny stosunek norm moralności i reguł wolnego rynku.
Książka jest adresowana do studentów, biznesmenów, środowisk akademickich, działaczy politycznych i samorządowych, słowem do wszystkich, których mogą interesować etyczne aspekty przedsiębiorczości. Jest ona rezultatem kompromisu - próby pogodzenia kilku wzglądów bardzo różnych i rozbieżnych. Pierwszym był wzgląd na stan samej etyki biznesu, dziedziny stosunkowo nowej, w której prawie wszystko: podstawowe pojęcia, przebieg wewnętrznych i zewnętrznych linii demarkacyjnych, a nawet to, czy etyka biznesu w ogóle istnieje, bywa jeszcze kwestią sporną. Dlatego starałem się możliwie dokładnie przedstawić przynajmniej główne zagadnienia etyki biznesu. Chciałem także uwzględnić preferencje młodych ludzi, w tym wypadku przede wszystkim studentów nauk ekonomicznych, którzy zechcą może wykorzystać niniejszą książkę, przygotowując się do egzaminu z "etyki gospodarowania", "etyki biznesu" czy innego pokrewnego przedmiotu swych studiów, a którzy wolą podręczniki zwięzłe od podręczników pozbawionych tej cechy - zachowałem bowiem jeszcze w pamięci, której nie nazwę wdzięczną, ten szczególny rodzaj zgrozy, jaka zdejmuje studenta na widok obszernego podręcznika, zwłaszcza w maju, gdy na Plantach znów zaskakująco wcześnie kwitną kasztany. Kierowałem się też chęcią przedstawienia i uzasadnienia własnego zdania, zwłaszcza w sprawach, wokół których toczą się spory, oraz zamiarem włączenia się w prace polskiego środowiska naukowego nad etyką biznesu. Tytuł, choć może zabrzmi komuś w sposób "ponowocześnie" intrygujący, narzucił mi się kilkanaście lat temu, gdy w wielkim audytorium Uniwersytetu Wiedeńskiego profesor Władysław Bartoszewski, powołując siana swoje doświadczenia życiowe, przekonywał słuchaczy, że "warto być uczciwym". Teza ta brzmiała po niemiecku: "es lohnt sich, anstandig zu sein", co znaczy dosłownie: "opłaca się być uczciwym". Od niej był już tylko krok do kwestii ogólnej: "czy (i w jakim sensie) etyka się opłaca" Tytuł ten nawiązuje też do hasła: ethics pays, czyli "etyka się opłaca", o którym mowa od razu w pierwszym rozdziale. W czasie pracy nad książką pomoc okazało mi wiele osób i instytucji. Dzięki życzliwości prof. prof. Johana Yerstraetena i Philippe a Van Parijsa pierwszą wersję książki mogłem przygotować jako Hoover fellow, przez kilka miesięcy roku akademickiego 1994/95 krążąc pomiędzy uniwersytetami Leuven i Louvain-la-Neuve. Profesor Guido Kiing, kierownik Instytutu Filozofii Uniwersytetu we Fryburgu Szwajcarskim, umożliwił mi dostęp do księgozbiorów szwajcarskich we wstępnej fazie pracy nad książką. Profesor Giinther Maluschke z Uniwersytetu w Tybindze zadbał o to, bym w odpowiednim zakresie uwzględnił nowsze publikacje niemieckie. Jak zwykle przyjacielską pomocą służyli mi Koledzy z Katedry Filozofii Akademii Ekonomicznej w Krakowie: dr Janina Filek, prof. dr hab. Adam Węgrzecki i dr Kazimierz Sosenko. W dotarciu do trudno dostępnych źródeł informacji wspomagali mnie: pan Pięt Wolfs i prof. Daniel Schulthess z Uniwersytetu w Neuchatel. Fragmenty pracy były przedstawiane podczas konferencji naukowej zorganizowanej przez Katedrę Filozofii Akademii Ekonomicznej w listopadzie 1995 roku oraz podczas posiedzeń grupy dyskusyjnej zorganizowanej i kierowanej przez prezesa Domu Maklerskiego "Penetrator" w Krakowie, pana Andrzeja Madeja. Pan Henryk Woźnia-kowski, prezes Społecznego Instytutu Wydawniczego Znak, okazał mobilizujące zainteresowanie tą pracą, gdy była jeszcze mało sprecyzowanym pomysłem. Opublikowanie książki stało się możliwe dzięki dotacjom udzielonym przez Ministerstwo Edukacji Narodowej i Fundację im. Stefana Batorego. Wszystkim wymienionym osobom i instytucjom serdecznie dziękuję. Szczególnie wiele zawdzięczam śp. Rexowi Dilly emu. Czesiów Porebski Jaworzyna Spiska, lipiec 1997
Książka "Czy etyka się opłaca?" - Czesław Porębski - oprawa miękka - Wydawnictwo ZNAK.
Spis treści:
Od autora
DLACZEGO ETYKA BIZNESU
1. Kto potrzebuje etyki biznesu?
2. Czy etyka biznesu jest przejawem kryzysu moralności?
3. Czy na wolnym rynku jest miejsce dla etyki biznesu?
4. Czy krytycy etyki biznesu mają rację?
5. Dlaczego etyka biznesu - cywilizacyjne racje i powody
6. Dlaczego etyka biznesu - wykorzystanie wcześniejszego dorobku refleksji etycznej
7. Dlaczego etyka biznesu - czas na odpowiedzialność
ŹRÓDŁA I ZAKRES ETYKI BIZNESU
1. Etyka biznesu - bogactwo postaci i treści
2. Jak to robią niektóre firmy?
3. Krajowe i światowe zasady biznesu
4. Jaki ma być (brytyjski) manager?
5. Trzy grupy stakeholders a etyka biznesu
WEWNĄTRZ PRZEDSIĘBIORSTWA
1. Etyka zarządzania, czyli „wzorowy manager"
2. Etyka zarządzania - postulaty i rzeczywistość
3. Filozoficzna analiza przedsiębiorstwa, przedsiębiorczości i roli przedsiębiorcy
4. Etyka pracy - prawa i obowiązki pracowników
5. Granice pracowniczej lojalności i odpowiedzialności
6. Własność a etyka biznesu
PROBLEMY ETYCZNE WYSTĘPUJĄCE W RELACJACH POMIĘDZY PRZEDSIĘBIORSTWEM A JEGO BLIŻSZYM OTOCZENIEM
1. Wartość wolności gospodarczej
2. Etyczne problemy reklamowania produktów
3. O niektórych aspektach etycznych relacji producent -nabywca
4. O uczciwej i nieuczciwej konkurencji i kooperacji
PRZEDSIĘBIORSTWO A JEGO DALSZE OTOCZENIE
1. Biznes a państwo i prawo
2. Biznes a wspólnoty lokalne
3. Biznes a religia
4. Przedsiębiorczość a środowisko
5. Etyczne aspekty globalizacji
Zakończenie
Bibliografia