Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Oficyna Wydawnicza Impuls |
Rok wyd.: | 2009 |
Oprawa: | miękka |
Ilość stron: | 232 s. |
Wymiar: | 160x235 mm |
EAN: | 9788375871203 |
ISBN: | 978-83-7587-120-3 |
Data: | 2009-06-26 |
Opis książki:
Opiniowana książka Czas na dialog! jest zbiorem tematycznie powiązanych ze sobą artykułów i głosów w dyskusji, komponujących się w jedną, zwartą całość. Stanowi przykład wspólnej pracy wielu zaangażowanych w to ludzi, a jednocześnie tego, jak wiele można osiągnąć, wytyczając sobie wspólny cel, chociaż tak różne bywają jednostkowe zainteresowania i obszary poszukiwań Autorów, którymi są: rodzice, nauczyciele, przedstawiciele nauki polskiej, psychologowie egzaminatorzy i doradcy melodyczni, rehabilitanci i terapeuci. Pomimo ogromu problemów podejmowanych przez Autorów tekstów zamieszczonych w opiniowanym dziele, przez cały czas lektury przewija się niezmiennie motyw zasadniczy: dialog i chęć wymiany myśli, poszukiwanie nowych obszarów porozumiewania się i nowych rozwiązań o charakterze programistycznym.
Myślę, że opiniowane dzieło walnie przyczyni się do wzbogacenia teorii i praktyki w zakresie pedagogiki specjalnej, wskazując drogę tym, którzy na co dzień borykają się z wieloma trudnościami i przeciwnościami losu. Do lektury dzieła zachęcam wszystkich, którym nieobojętny jest los dziecka o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Z tej wartościowej książki mogą korzystać zarówno profesjonaliści, jak i nieprofesjonaliści, rodzice dzieci niepełnosprawnych, z którymi specjalistom tak czasem trudno podjąć dialog, nauczyciele, psychologowie, rehabilitanci, terapeuci, studenci kierunków pedagogicznych i humanistycznych, a nawet przypadkowi czytelnicy, zainteresowani problemami osób niepełnosprawnych, ich życia i życia ich najbliższych. Książkę tę powinni przeczytać przede wszystkim ci, od których pośrednio lub pośrednio zależy poprawa kondycji polskiej oświaty i służby zdrowia, w tym także kondycja edukacji specjalnej, którzy są w stanie odmienić los dziecka niepełnosprawnego i jego rodziców, a którzy (z różnych powodów) nie mieli okazji wziąć udziału w rozpoczętym już, oby tylko w pełni efektywnym dialogu.
Z recenzji dr Elżbiety Marii Minczakiewicz
Książka "Czas na dialog!" - Nela Grzegorczyk-Dłuciak (red.) - oprawa miękka - Wydawnictwo Oficyna Wydawnicza Impuls. Książka posiada 232 stron i została wydana w 2009 r.
Spis treści:
Rozdział I
U źródeł dialogu
Nela Grzegorczyk-Dłuciak
Dlaczego „Czas na dialog!”? Moje konfrontacje z pedagogiką specjalną
Dyskusja
Rozdział II
Nauka o uczeniu
Przemysław Bąbel
Punktowe systemy oceniania w praktyce edukacyjnej
Sławomir Trusz
Dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych Między efektem Golema a efektem Galatei
Dyskusja
Rozdział III
Z perspektywy osób z autyzmem
Alina Perzanowska
Dorosłe osoby z autyzmem – refleksje praktyka
Maria Piszczek
Do stawiania jakich hipotez upoważniają nas wypowiedzi osób z autyzmem, ich rodziców i terapeutów
Dyskusja
Rozdział IV
Profesjonaliści w oczach rodziców a rodzice w oczach profesjonalistów
Karolina Domagalska
Wsparcie rodziny niepełnosprawnego dziecka – luki systemowe i propozycje rozwiązań – okiem rodziców
Joanna Iwińska
Współpraca nauczycieli i rodziców w określaniu i planowaniu celów terapii
Dyskusja
Rozdział V
Wokół integracji
Małgorzata Wróblewska-Zydroń
Edukacja integracyjna – alternatywna forma kształcenia specjalnego osoby niepełnosprawnej
Dorota Myślińska
Trudności młodzieży o specjalnych potrzebach edukacyjnych w pełnieniu roli ucznia na kolejnych etapach kształcenia
Dyskusja
Rozdział VI
Z perspektywy osób z niepełnosprawnością ruchową
Magdalena Loska
Trudności nauczyciela w organizacji procesu kształcenia uczniów z mózgowym porażeniem dziecięcym
Halina Schmidt
Jak uczyć, żeby nie szkodzić?
Dyskusja
Rozdział VII
Konferencyjne refleksje
Zamiast zakończenia
Karolina Kudła
Bo widzieć trzeba człowieka, a nie jego niepełnosprawność
Wyniki ankiety ewaluacyjnej przeprowadzonej wśród uczestników I Ogólnopolskiej Konferencji Nauczycieli Szkolnictwa Specjalnego „Czas na dialog!”
Co dalej z Dialogiem?
Agnieszka Sudoł
O Polskim Stowarzyszeniu Terapii Behawioralnej
Noty o Autorach