pokaz koszyk
rozwiń menu
tylko:  
Tytuł książki:

Codzienność szkoły. Nauczyciel

Dane szczegółowe:
Wydawca: Oficyna Wydawnicza Impuls
Rok wyd.: 2014
Oprawa: miękka
Ilość stron: 222 s.
Wymiar: 170x240 mm
EAN: 9788378505303
ISBN: 978-83-7850-530-3
Data: 2014-08-04
Cena wydawcy: 30.00 złpozycja niedostępna

Opis książki:

Zainteresowanie problematyką codzienności szkoły wynika z potencjału, jaki tkwi w jej warunkach oraz w doświadczeniach głównych podmiotów […] jest okazją do tego, by podjąć próbę oglądu rzeczywistości szkolnej jako rzeczywistości uporządkowanej, której zjawiska są ujęte we wzory narzucające się postrzeganiu. Codzienność stwarza możliwość wejścia w intersubiektywny świat podmiotów szkolnej rzeczywistości […]. Istotne zatem jest analizowanie doświadczeń jej uczestników w naturalnym biegu codziennego dnia. Ważne okazują się poznanie sensu doświadczeń i nadawanych im znaczeń, a także refleksja nad tym, że być może to, w czym uczestniczymy, nie jest wcale mało ważne, gdyż wyznacza kierunek rozwoju i zmiany. […]
Szkolna rzeczywistość ujęta w formalnoprawne ramy wyznacza każdemu nauczycielowi konkretne funkcje i zadania. Analizując te najbardziej aktualne, można powiedzieć, że preferuje się model nauczyciela o rozszerzonym profilu zawodowym i jednocześnie otwartym podejściu do wykonywanych zadań. Aby im sprostać, aby poradzić sobie z płynnością oraz zmiennością, nauczyciel musi ustawicznie się doskonalić, poddawać refleksji codzienną rzeczywistość i szukać nowych rozwiązań, by łatwiej wchodzić w to, co z jednej strony oczywiste, codzienne, zwykłe, a z drugiej - jeszcze nieznane. […]

Książka Codzienność szkoły. Nauczyciel ukazuje rzeczywistość szkoły w różnych wymiarach z perspektywy nauczyciela. Atutem prezentowanych treści jest teoretyczne osadzenie atrybutów/przymiotów codzienności, takich jak: czas, przestrzeń, powszedniość, odświętność, w teoriach filozoficznych, socjologicznych, antropologicznych oraz w pedagogice, by w dalszej kolejności móc się odwoływać do badań penetrujących meandry szkolnej rzeczywistości doświadczanej przez nauczycieli.

Z Wprowadzenia

Książka "Codzienność szkoły. Nauczyciel" - Mirosław J. Szymański, Joanna M. Łukasik, Inetta Nowosad - oprawa miękka - Wydawnictwo Oficyna Wydawnicza Impuls. Książka posiada 222 stron i została wydana w 2014 r.

Spis treści:

Wprowadzenie     9
Anna Murawska, Kłopotliwy czas szkolnej codzienności    19

I. Codzienność w ujęciu teoretycznym
Bożena Muchacka, Codzienność szkoły: między pedagogiką a etyką    33
Ryszarda Cierzniewska, Trzy wymiary codzienności i ich potencjalność semantyczna dla pedagoga/nauczyciela    43
Joanna M. Łukasik, Codzienność jako powszedniość - odświętność w ujęciu Bogdana Suchodolskiego    57
Agnieszka Zalewska-Meler, Kategoria czasu w refleksji nad życiem codziennym    69

II. Wymiary codzienności nauczyciela
Joanna Madalińska-Michalak, Odnajdywanie własnej drogi w codzienności szkoły    83
Ewa Murawska, Barwy nauczycielskiej codzienności    99
Małgorzata Kabat, (Nie)zwykła codzienność nauczyciela - kilka refleksji z teorii i badań   111
Anna Gajdzica, Codzienność „niecodziennych” nauczycieli funkcjonujących w polskich szkołach na obczyźnie   123
Jolanta Sajdera, Nauczyciel niepublicznego przedszkola w codziennym poczuciu ambiwalencji   133

III. Potrzeby zmiany w codziennej pracy nauczyciela
Jolanta Szempruch, Wypalenie zawodowe nauczycieli w szkolnej codzienności   147
Elżbieta Męcina-Bednarek, Praktyki w kształceniu pedagogów a kategoria innowacyjności   161
Marta Krasuska-Betiuk, Teoria społecznych reprezentacji w badaniach uczestników praktyk pedagogicznych   175
Renata Reclik, Kompetencje przyszłych nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej w zakresie konkretyzacji i abstrahowania jako determinanta poprawnego kształtowania pojęć matematycznych uczniów  187
Marzena Sendyk, Współpraca z rodzicami z perspektywy nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej - raport z badań   199
Edyta Kahl, O odnowę szkoły - zmagania opozycji z władzą w obliczu rozłamu realnego socjalizmu w Polsce   211