Codzienność szkoły. Nauczyciel
Mirosław J. Szymański, Joanna M. Łukasik, Inetta Nowosad
Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Oficyna Wydawnicza Impuls |
Rok wyd.: | 2014 |
Oprawa: | miękka |
Ilość stron: | 222 s. |
Wymiar: | 170x240 mm |
EAN: | 9788378505303 |
ISBN: | 978-83-7850-530-3 |
Data: | 2014-08-04 |
Opis książki:
Zainteresowanie problematyką codzienności szkoły wynika z potencjału, jaki tkwi w jej warunkach oraz w doświadczeniach głównych podmiotów […] jest okazją do tego, by podjąć próbę oglądu rzeczywistości szkolnej jako rzeczywistości uporządkowanej, której zjawiska są ujęte we wzory narzucające się postrzeganiu. Codzienność stwarza możliwość wejścia w intersubiektywny świat podmiotów szkolnej rzeczywistości […]. Istotne zatem jest analizowanie doświadczeń jej uczestników w naturalnym biegu codziennego dnia. Ważne okazują się poznanie sensu doświadczeń i nadawanych im znaczeń, a także refleksja nad tym, że być może to, w czym uczestniczymy, nie jest wcale mało ważne, gdyż wyznacza kierunek rozwoju i zmiany. […]
Szkolna rzeczywistość ujęta w formalnoprawne ramy wyznacza każdemu nauczycielowi konkretne funkcje i zadania. Analizując te najbardziej aktualne, można powiedzieć, że preferuje się model nauczyciela o rozszerzonym profilu zawodowym i jednocześnie otwartym podejściu do wykonywanych zadań. Aby im sprostać, aby poradzić sobie z płynnością oraz zmiennością, nauczyciel musi ustawicznie się doskonalić, poddawać refleksji codzienną rzeczywistość i szukać nowych rozwiązań, by łatwiej wchodzić w to, co z jednej strony oczywiste, codzienne, zwykłe, a z drugiej - jeszcze nieznane. […]
Książka Codzienność szkoły. Nauczyciel ukazuje rzeczywistość szkoły w różnych wymiarach z perspektywy nauczyciela. Atutem prezentowanych treści jest teoretyczne osadzenie atrybutów/przymiotów codzienności, takich jak: czas, przestrzeń, powszedniość, odświętność, w teoriach filozoficznych, socjologicznych, antropologicznych oraz w pedagogice, by w dalszej kolejności móc się odwoływać do badań penetrujących meandry szkolnej rzeczywistości doświadczanej przez nauczycieli.
Z Wprowadzenia
Książka "Codzienność szkoły. Nauczyciel" - Mirosław J. Szymański, Joanna M. Łukasik, Inetta Nowosad - oprawa miękka - Wydawnictwo Oficyna Wydawnicza Impuls. Książka posiada 222 stron i została wydana w 2014 r.
Spis treści:
Wprowadzenie 9
Anna Murawska, Kłopotliwy czas szkolnej codzienności 19
I. Codzienność w ujęciu teoretycznym
Bożena Muchacka, Codzienność szkoły: między pedagogiką a etyką 33
Ryszarda Cierzniewska, Trzy wymiary codzienności i ich potencjalność semantyczna dla pedagoga/nauczyciela 43
Joanna M. Łukasik, Codzienność jako powszedniość - odświętność w ujęciu Bogdana Suchodolskiego 57
Agnieszka Zalewska-Meler, Kategoria czasu w refleksji nad życiem codziennym 69
II. Wymiary codzienności nauczyciela
Joanna Madalińska-Michalak, Odnajdywanie własnej drogi w codzienności szkoły 83
Ewa Murawska, Barwy nauczycielskiej codzienności 99
Małgorzata Kabat, (Nie)zwykła codzienność nauczyciela - kilka refleksji z teorii i badań 111
Anna Gajdzica, Codzienność „niecodziennych” nauczycieli funkcjonujących w polskich szkołach na obczyźnie 123
Jolanta Sajdera, Nauczyciel niepublicznego przedszkola w codziennym poczuciu ambiwalencji 133
III. Potrzeby zmiany w codziennej pracy nauczyciela
Jolanta Szempruch, Wypalenie zawodowe nauczycieli w szkolnej codzienności 147
Elżbieta Męcina-Bednarek, Praktyki w kształceniu pedagogów a kategoria innowacyjności 161
Marta Krasuska-Betiuk, Teoria społecznych reprezentacji w badaniach uczestników praktyk pedagogicznych 175
Renata Reclik, Kompetencje przyszłych nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej w zakresie konkretyzacji i abstrahowania jako determinanta poprawnego kształtowania pojęć matematycznych uczniów 187
Marzena Sendyk, Współpraca z rodzicami z perspektywy nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej - raport z badań 199
Edyta Kahl, O odnowę szkoły - zmagania opozycji z władzą w obliczu rozłamu realnego socjalizmu w Polsce 211