Codzienność doświadczeń zdrowotnych a tożsamość zawodowa nauczycieli kultury fizycznej
Agnieszka Zalewska-Meler
Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Oficyna Wydawnicza Impuls |
Rok wyd.: | 2014 |
Oprawa: | miękka |
Ilość stron: | 354 s. |
Wymiar: | 160x235 mm |
EAN: | 9788378506362 |
ISBN: | 978-83-7850-636-2 |
Data: | 2014-05-19 |
Opis książki:
Nadanie tytułu pracy podyktowane jest tym, że narrację badanych w całości przenika kategoria codzienności, która zdaniem P.L. Bergera i T. Luckmanna ?[?] jest zorganizowana wokół ?tutaj? mojego ciała oraz ?teraz? mojej teraźniejszości?, co oznacza, iż jest doświadczana ?[?] w różnych stopniach bliskości i oddalenia, zarówno w sensie przestrzennym, jak i czasowym?. Ciało człowieka staje się układem odniesienia dla własnej niepowtarzalności (ciągłości) i odrębności. Codzienność niosąca ?indywidualny ryt? jej doświadczania wymyka się opisywaniu jej w sposób jednoznaczny (stały), tzn. pozostaje - jak to ujęła E. Hałas - w coraz to większym stopniu pod wpływem lokalnych, prywatnych obszarów życia osoby. Stwierdzenie to uważam za szczególnie ważne, gdyż opisane wyniki badań stanowią w tej publikacji jedynie miniteorię, czyli tworzą teorię niskiego szczebla ogólności, która może się przyczynić do lepszego zrozumienia polisemii aktywności zawodowej nauczyciela kultury fizycznej (często w świadomości społecznej nieprzekraczającej poziomu stereotypu ?wuefiarza?). W określaniu tworzonych w umysłach badanych nauczycieli obrazów zdrowia posłużyłam się fotografią, gdyż jak to ujął H.-G. Gadamer: ?Interpretujemy, patrząc, słuchając, doznając?.Przypisując znaczenie aktywności samopoznania badanych nauczycieli KF - rekonstrukcji odpowiedzi na pytanie: ?Kim jestem jako nauczyciel kultury fizycznej?? - w strukturze pracy wydzieliłam: część teoretyczną, składającą się z czterech rozdziałów, gdzie starałam się przybliżyć instrumentarium pojęciowe niezbędne do stworzenia ?wspólnoty zrozumienia? prezentowanego opracowania; część, w której zaprezentowałam wyznaczoną tu codziennością perspektywę badań jakościowych (uzasadniłam dokonany wybór oraz metodykę postępowania badawczego); część prezentującą wyniki badań własnych, której poszczególne podrozdziały zostały zakodowane na drodze podjętej praktyki interpretacyjnej.
Raport końcowy z badań stanowi formę zamknięcia opracowania, które może się okazać przedpolem dalszych dociekań badawczych.
Autorka Wyróżniam w rozprawie szczególnie jakościową interpretację danych empirycznych zebranych metodą wywiadu pogłębionego. Ta część opracowania jest całością samą w sobie - kompletną ?dla siebie?, co znaczy w języku metodologii badań jakościowych - wystarczającą do tworzenia teorii ugruntowanej. Na podkreślenie zasługuje to, że w naukach o kulturze fizycznej jest to pierwsza rozprawa sporządzona tylko w tej strategii metodologicznej - a więc trudnej, niepomiernie trudniejszej niż wszystkie mi znane, o hybrydowej formule nomotetyczno-idiograficznych analiz i interpretacji, a odnoszące się nie tylko do tytułowego przedmiotu badań.
[?] wyróżniam całą monografię dr Agnieszki Zalewskiej-Meler jako oryginalne, twórcze opracowanie, jedyne w tej kategorii metodologicznej w socjologii kultury fizycznej i pedagogice zdrowia.
Z recenzji prof. zw. dr. hab. Andrzeja Pawłuckiego
Książka "Codzienność doświadczeń zdrowotnych a tożsamość zawodowa nauczycieli kultury fizycznej" - Agnieszka Zalewska-Meler - oprawa miękka - Wydawnictwo Oficyna Wydawnicza Impuls. Książka posiada 354 stron i została wydana w 2014 r.