Cieszyńskie Naukowe Forum Studenckie. Tom 2: Wielokulturowość – doświadczanie Innego

Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Uniwersytetu Śląskiego |
Format: | |
Ilość stron: | 172 s. |
Zabezpieczenie: | plik z zabezpieczeniem watermark |
EAN: | 9788322630587 |
Data: | 2025-03-26 |
Opis e-booka:
Cieszyńskie Naukowe Forum Studenckie to inicjatywa wydawnicza pracowników i studentów Wydziału Etnologii i Nauk o Edukacji Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, nawiązująca do wielowiekowych cieszyńskich tradycji kształceniowych i publikacyjnych. Redaktorem serii Cieszyńskie Naukowe Forum Studenckie jest Alina Szczurek-Boruta.Drugi tom pt. Wielokulturowość – doświadczanie Innego to interdyscyplinarne forum wymiany myśli studentów i początkujących naukowców. Praca zbiorowa stworzona m.in. przez pedagogów, etnologów, psychologów, filozofów, filologów podejmuje tematykę wielokulturowości w wymiarze społecznym, edukacyjnym, filozoficznym i kulturowym. Autorzy poszczególnych tekstów podejmują temat wielokulturowości jako fenomenu naszych czasów, jak również zwracają uwagę na wybrane grupy społeczne, które na co dzień doświadczają własnej inności, będąc zarazem źródłem doświadczania inności dla swego otoczenia.
Publikacja zawiera artykuły naukowe, komunikaty z badań, sprawozdania z konferencji, recenzję pracy naukowej, materiały pomocnicze dla studentów, a także prezentuje doświadczenia krajowe i zagraniczne studentów oraz ukazuje działalność studencką.
Praca jest adresowana do studentów i badaczy dyscyplin z obszaru nauk społecznych i humanistycznych. Zainteresować może pedagogów, psychologów, socjologów, filozofów, kulturoznawców oraz osoby zaangażowane praktycznie w budowanie społeczeństwa międzykulturowego – nauczycieli, wychowawców, dziennikarzy, działaczy i aktywistów społecznych.
E-book „Cieszyńskie Naukowe Forum Studenckie. Tom 2: Wielokulturowość – doświadczanie Innego” - Wydawca: Uniwersytetu Śląskiego. Cena 21.00 zł. Zapraszamy na zakupy! Zapewniamy szybką realizację zamówienia.
Spis treści:
Alina Szczurek-Boruta: Przedmowa / 9
Aleksandra Gancarz: Wstęp / 13
Artykuły i rozprawy
Paulina Baś-Michalska: Współczesna idea wielokulturowości w kontekście tradycji myślenia utopijnego / 19
Arkadiusz Mirosław Jasiński: Tolerancja a kulturowa tożsamość Europy. Problem wielokulturowości w europejskich państwach narodowych / 29
Wojciech Kadłubiec: Globalna Universitas / 43
Łukasz Matusiak: Funkcjonowanie społeczne Romów w Polsce / 48
Agnieszka Cieślar: Streetworking w pracy z osobami bezdomnymi / 56
Sonia Kropiowska: „Drwale” i „miśki” zadomawiają się w Polsce, czyli o zróżnicowaniu kulturowych przedstawień homoseksualności mężczyzn w odniesieniu do heteronormatywnych ujęć męskości / 65
Komunikaty z badań
Michalina Kasprzak, Beata Latos, Jonasz Pawlaczyk: Dziecięce marzenia na przykładzie uczniów ze szkół w Biharamulo (Tanzania), Laare (Kenia) i Czaplinku (Polska) / 79
Katarzyna Bogucka, Joanna Nowicka: Cudzoziemiec w poznańskim środowisku akademickim. Wzajemne relacje, obawy, oczekiwania / 90
Dominika Grzegorczyk: (Nie)męski mężczyzna, (nie)kobieca kobieta. O psychologicznej płci mózgu, empatii i skłonności do ryzyka wśród współczesnych studentów / 99
Doświadczenia krajowe i zagraniczne
Anna Niemczyk: Wielokulturowość w Aveiro w Portugalii. Własne doświadczenia z udziału
w programie Erasmus / 109
Justyna Lorek, Beata Kobis: Bliska-daleka Ostrawa. O nauczaniu języka angielskiego – refleksje z praktyk w polskich oraz czeskich przedszkolach i szkołach / 115
Bohdan Bieliński: Terminologia medyczna na Ukrainie i w Polsce / 122
Działalność studencka
Patrycja Figura: Międzywydziałowy Zespół Folkowy „FolkUŚ” / 129
Joanna Kapias: Współpraca studentów Wydziału Etnologii i Nauk o Edukacji ze środowiskiem
lokalnym w działaniach na rzecz osób z niepełnosprawnością / 136
Doniesienia ze świata nauki
Santana Murawska: I Kongres „Strefa Inter@kcji”. Warszawa, 7–9 listopada 2014 roku 143
Justyna Pilch: „Szkoła – kultura – środowisko lokalne”. Cieszyn, 19–20 października 2015 roku 147
Monika Dąbrowska: Recenzja. Aksjologiczne konteksty edukacji międzykulturowej. Red. Tadeusz Lewowicki, Barbara Chojnacka-Synaszko, Łukasz Kwadrans 152
Materiały pomocnicze dla studentów
Karolina Sibiga, Aleksandra Sowa: Kim jest Inny? Scenariusz zajęć dla dzieci z edukacji międzykulturowej / 159
Noty o autorach / 165