pokaz koszyk
rozwiń menu
tylko:  
Tytuł książki:

Ciągłość i zerwanie w historii wiedzy. Narodziny dyskontynuacyjnej koncepcji rozwoju nauki

Autor książki:

Damian Leszczyński

Dane szczegółowe:
Wydawca: Wydawnictwo Naukowe Semper
Oprawa: miękka
Ilość stron: 270 s.
Wymiar: 167x240 mm
EAN: 9788375070323
ISBN: 978-83-7507-032-3
Data: 2008-04-30
43.88 
pozycja dostępna Wyślemy w czasie: 7 dni

Opis książki:

Od autora
Wstęp
Część I. Czas
Rozdział 1. Bergson: metafizyka ciągłości
1. Ciągłość jako zasadnicza cecha bytu i bezpośrednia dana świadomości
A. Ciągłość ruchu i zmiany
B. Ciągłość materii
C. Ciągłość czasu. Trwanie
2. Nieciągłość jako rezultat uprzestrzenniającej funkcji intelektu
3. Przeszłość i teraźniejszość
4. Preformacyjny model ewolucji
5. Podsumowanie

Rozdział 2. Poza przeszłością i przyszłością. Ontologia czasu nieciągłego

1. Atomizacja czasu. Wtórność trwania
2. Arytmetyzacja czasu
3. Odebranie trwaniu charakteru obiektywnego i absolutnego
4. Krytyka pojęcia zarodka i odrzucenie modelu preformacyjnego
5. Przeszłość jako nawyk. Początek i powtórzenie
6. Podsumowanie

Rozdział 3. Uwarstwienie czasu. Koherentny pluralizm trwań

1. Byt i niebyt
2. Dialektyka poznania. Strukturalizacja cogito
3. Rekurencyjna kompozycja przeszłości
4. Podsumowanie

Część II. Podmiot i poznanie

Rozdział 1. Zasada zachowania ciągłości

1. Ciągłość i homogeniczność funkcji poznawczych podmiotu
A. Ciągłość radykalna
B. Ciągłość pośrednia
2. Ciągłość danych uzyskiwanych przez poznanie
A. Hipoteza przekładu
B. Hipoteza niezmiennika
3. Ciągłość przedmiotu poznania
4. Podsumowanie

Rozdział 2. Diachroniczne rozbicie jedności podmiotu poznania

1. Ewolucja rozumu i zmiany struktur myślenia
2. Zerwanie między poznaniem potocznym i poznaniem naukowym
A. Nieciągłość struktur myślenia
B. Nieciągłość przedmiotu poznania
C. Zerwanie na poziomie języka
D. Konsekwencje metodolgiczne
3. Wielość racjonalizmów
A. Periodyzacje
B. Przykład zerwania pomiędzy dwoma typami racjonalizmów: alchemia i chemia
4. Podsumowanie

Rozdział 3. Synchroniczne zerwania w podmiocie poznawczym

1. Ideologiczna nieświadomość racjonalisty
A. Zerwanie pomiędzy nauką a metafizyką
B. Związki między nauką a metafizyką i ciągły rozwój nauki
C. Związki między nauką a metafizyką i nieciągły rozwój nauki
2. Synchroniczny pluralizm filozoficznych determinant poznania naukowego
3. Podsumowanie

Część III. Historia

Rozdział 1. Historia i epistemologia

1. Epistemologia a historia nauki
A. Historyczność przedmiotu badań epistemologii
B. Historia nauki jako narzędzie epistemologii
C. Przedmiot historii nauki
2. „Kosmiczny” czas tradycyjnej historii a „lokalne” czasy epistemologicznej historii wiedzy
A. Problem czasu w historii zdarzeniowej
B. Czas historyczny w tradycji szkoły Annales
C. Czas epistemologicznej historii nauki
3. Podsumowanie

Rozdział 2. Metoda patrzenia wstecz

1. Prekursorzy i rewolucje
A. Anegdotyczna historia nauki
B. Ewolucyjna historia nauki
C. Epistemologiczna historia nauki
2. Analiza rekurencyjna
A. Nietzscheański rodowód
B. Obiektywność i perspektywa aktualnych wartości racjonalnych
C. Rekurencyjny charakter pracy naukowej
D. „Prawdziwa” i „pozorna” historia rekurencyjna
3. Psychoanaliza poznania obiektywnego
4. Mikrohistoria pojęć
5. Historia przemian struktur myślenia
6. Epistemologiczna historia nauki a socjologia wiedzy
7. Podsumowanie

Zakończenie
Nota bibliograficzna
Bibliografia
Continuity and break in the History of Knowledge
Indeks nazwisk

Książka "Ciągłość i zerwanie w historii wiedzy. Narodziny dyskontynuacyjnej koncepcji rozwoju nauki" - Damian Leszczyński - oprawa miękka - Wydawnictwo Naukowe Semper. Cena 43.88 zł. Zapraszamy na zakupy!