Ciągłość i zerwanie w historii wiedzy. Narodziny dyskontynuacyjnej koncepcji rozwoju nauki
Damian Leszczyński
Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Wydawnictwo Naukowe Semper |
Oprawa: | miękka |
Ilość stron: | 270 s. |
Wymiar: | 167x240 mm |
EAN: | 9788375070323 |
ISBN: | 978-83-7507-032-3 |
Data: | 2008-04-30 |
Opis książki:
Od autora
Wstęp
Część I. Czas
Rozdział 1. Bergson: metafizyka ciągłości
1. Ciągłość jako zasadnicza cecha bytu i bezpośrednia dana świadomości
A. Ciągłość ruchu i zmiany
B. Ciągłość materii
C. Ciągłość czasu. Trwanie
2. Nieciągłość jako rezultat uprzestrzenniającej funkcji intelektu
3. Przeszłość i teraźniejszość
4. Preformacyjny model ewolucji
5. Podsumowanie
Rozdział 2. Poza przeszłością i przyszłością. Ontologia czasu nieciągłego
1. Atomizacja czasu. Wtórność trwania
2. Arytmetyzacja czasu
3. Odebranie trwaniu charakteru obiektywnego i absolutnego
4. Krytyka pojęcia zarodka i odrzucenie modelu preformacyjnego
5. Przeszłość jako nawyk. Początek i powtórzenie
6. Podsumowanie
Rozdział 3. Uwarstwienie czasu. Koherentny pluralizm trwań
1. Byt i niebyt
2. Dialektyka poznania. Strukturalizacja cogito
3. Rekurencyjna kompozycja przeszłości
4. Podsumowanie
Część II. Podmiot i poznanie
Rozdział 1. Zasada zachowania ciągłości
1. Ciągłość i homogeniczność funkcji poznawczych podmiotu
A. Ciągłość radykalna
B. Ciągłość pośrednia
2. Ciągłość danych uzyskiwanych przez poznanie
A. Hipoteza przekładu
B. Hipoteza niezmiennika
3. Ciągłość przedmiotu poznania
4. Podsumowanie
Rozdział 2. Diachroniczne rozbicie jedności podmiotu poznania
1. Ewolucja rozumu i zmiany struktur myślenia
2. Zerwanie między poznaniem potocznym i poznaniem naukowym
A. Nieciągłość struktur myślenia
B. Nieciągłość przedmiotu poznania
C. Zerwanie na poziomie języka
D. Konsekwencje metodolgiczne
3. Wielość racjonalizmów
A. Periodyzacje
B. Przykład zerwania pomiędzy dwoma typami racjonalizmów: alchemia i chemia
4. Podsumowanie
Rozdział 3. Synchroniczne zerwania w podmiocie poznawczym
1. Ideologiczna nieświadomość racjonalisty
A. Zerwanie pomiędzy nauką a metafizyką
B. Związki między nauką a metafizyką i ciągły rozwój nauki
C. Związki między nauką a metafizyką i nieciągły rozwój nauki
2. Synchroniczny pluralizm filozoficznych determinant poznania naukowego
3. Podsumowanie
Część III. Historia
Rozdział 1. Historia i epistemologia
1. Epistemologia a historia nauki
A. Historyczność przedmiotu badań epistemologii
B. Historia nauki jako narzędzie epistemologii
C. Przedmiot historii nauki
2. „Kosmiczny” czas tradycyjnej historii a „lokalne” czasy epistemologicznej historii wiedzy
A. Problem czasu w historii zdarzeniowej
B. Czas historyczny w tradycji szkoły Annales
C. Czas epistemologicznej historii nauki
3. Podsumowanie
Rozdział 2. Metoda patrzenia wstecz
1. Prekursorzy i rewolucje
A. Anegdotyczna historia nauki
B. Ewolucyjna historia nauki
C. Epistemologiczna historia nauki
2. Analiza rekurencyjna
A. Nietzscheański rodowód
B. Obiektywność i perspektywa aktualnych wartości racjonalnych
C. Rekurencyjny charakter pracy naukowej
D. „Prawdziwa” i „pozorna” historia rekurencyjna
3. Psychoanaliza poznania obiektywnego
4. Mikrohistoria pojęć
5. Historia przemian struktur myślenia
6. Epistemologiczna historia nauki a socjologia wiedzy
7. Podsumowanie
Zakończenie
Nota bibliograficzna
Bibliografia
Continuity and break in the History of Knowledge
Indeks nazwisk
Książka "Ciągłość i zerwanie w historii wiedzy. Narodziny dyskontynuacyjnej koncepcji rozwoju nauki" - Damian Leszczyński - oprawa miękka - Wydawnictwo Naukowe Semper. Cena 43.88 zł. Zapraszamy na zakupy!