pokaz koszyk
rozwiń menu
tylko:  
Tytuł książki:

Chcieć, pragnąć, myśleć, wiedzieć. Rozumienie pojęć przez dzieci (+ CD)

Autor książki:

Monika Wiśniewska-Kin

Dane szczegółowe:
Wydawca: Oficyna Wydawnicza Impuls
Rok wyd.: 2007
Oprawa: miękka
Ilość stron: 196 s.
Wymiar: 167x240 mm
EAN: 9788373088771
ISBN: 978-83-7308-877-1
Data: 2007-09-26
Cena wydawcy: 39.80 złpozycja niedostępna

Opis książki:

Książka omawia zagadnienie rozumienia pojęć z wybranego kręgu znaczeniowego dzieci 7-10-letnich. W ramach podjętej problematyki omówiono zagadnienie rozumienia znaczenia pojęć wolicjonalnych i mentalnych z perspektywy dzieci, zdolności poznawcze dzieci, ujawniające się w trakcie definiowania pojęć, stopień znajomości znaczenia wybranych pojęć, przygotowywanie dzieci do komunikacji oraz ich wiedzę.

Autorka prowadziła badania empiryczne na terenie szkół podstawowych. Stanowiły one fundament dla drugiego etapu badań, którego celem było ustalenie, jaki wpływ wywiera stosowanie przez nauczycieli koncepcji "oswajania ze sztuką słowa” na – opisane i zdiagnozowane w badaniach eksperymentalnych – umiejętności metaforyzacyjne dzieci.

Książka "Chcieć, pragnąć, myśleć, wiedzieć. Rozumienie pojęć przez dzieci (+ CD)" - Monika Wiśniewska-Kin - oprawa miękka - Wydawnictwo Oficyna Wydawnicza Impuls. Książka posiada 196 stron i została wydana w 2007 r.

Spis treści:

Wstęp

Rozdział pierwszy

Analiza literatury przedmiotu

1. Kognitywizm w myśli psychologicznej

1.1. Powstanie psychologii poznawczej

1.2. Konteksty rozwoju psychologii poznawczej

1.3. Przedmiot badań psychologii poznawczej

2. Językoznawcze podstawy kognitywizmu

2.1. Ramy czasowe, zasięg terytorialny, wybrani przedstawiciele

2.2. Przedmiot badań językoznawstwa kognitywnego

2.3. Przyswajanie języka przez dzieci w ujęciu kognitywnym

2.4. Metody badań rozwoju języka dzieci

3. Kognitywistyczna orientacja badawcza w pedagogice

3.1. Zmiany reformatorskie w polskiej pedagogice i europejska perspektywa

3.2. Inspiracje płynące z pogranicza pedagogiki i psychologii poznawczej

3.3. Inspiracje płynące z pogranicza pedagogiki oraz językoznawstwa kognitywnego

Rozdział drugi Metodologia badań 1. Wprowadzenie 2. Problematyka badań 3. Techniki i narzędzia badawcze 4. Miejsce, czas i organizacja badań Rozdział trzeci Analiza wyników badań 1. Rozumienie przez dzieci znaczenia pojęć wolicjonalnych 1.1. Wola 1.2. Prośba – rozkaz 1.3. Ochota – pragnienie 1.4. Postanowienie – zamiar 1.5. Namowa – zachęta 2. Rozumienie przez dzieci znaczenia pojęć mentalnych 2.1. Myślenie 2.2. Mądrość – rozsądek 2.3. Rozum – inteligencja 3. Zdolności poznawcze dzieci w młodszym wieku szkolnym 4. Stopień znajomości znaczenia wybranych pojęć wolicjonalnych i mentalnych Rozdział czwarty Uogólnienia i wnioski wynikające z badań Bibliografia Aneks