pokaz koszyk
rozwiń menu
tylko:  
Tytuł książki:

Cała rzeczywistość dla Chrystusa. Abraham Kuyper (1837-1920) jako przedstawiciel kalwinistycznej teologii politycznej

Autor książki:

Mateusz Wichary

Dane szczegółowe:
Wydawca: Wydawnictwo Naukowe Semper
Rok wyd.: 2014
Oprawa: miękka
Ilość stron: 185 s.
Wymiar: 170x240 mm
EAN: 9788375071665
ISBN: 978-83-7507-166-5
Data: 2014-09-25
26.33 
pozycja dostępna Wyślemy w czasie: 24 h

Opis książki:

Abraham Kuyper (1837‐1920), holenderski działacz polityczny i teolog ewangelicko‐reformowany; od 1879 lider chrześcijańsko‐demokratycznej Partii Antyrewolucyjnej; od 1880 profesor Wolnego Uniwersytetu w Amsterdamie; 1901‐1905 premier Królestwa Holandii; sformułował społeczną naukę Kościoła w oparciu o ortodoksyjny kalwinizm; wywarł silny wpływ na kształt współczesnej rzeczywistości społecznej i politycznej w Holandii, a po II wojnie światowej także w innych krajach, np. w Republice Korei. Przygotował naukową edycję dzieł wszystkich polskiego reformatora Jana Łaskiego (młodszego).

Książka "Cała rzeczywistość dla Chrystusa. Abraham Kuyper (1837-1920) jako przedstawiciel kalwinistycznej teologii politycznej" - Mateusz Wichary - oprawa miękka - Wydawnictwo Naukowe Semper. Książka posiada 185 stron i została wydana w 2014 r. Cena 26.33 zł. Zapraszamy na zakupy! Zapewniamy szybką realizację zamówienia.

Spis treści:

Wykaz skrótów
Wstęp
I. Wybór tematu pracy
II. Cel pracy
III. Użyteczność pracy
IV. Pojęcie reformowanej teologii politycznej
V. Teologia polityczna jako kategoria opisu myśli Abrahama Kuypera
VI. Teologia reformowana jako kategoria opisu myśli Abrahama Kuypera
VII. Źródła i stan badań
VIII. Użycie źródeł i opracowań
IX. Metoda i układ pracy
CZĘŚĆ I. REFORMOWANA TEOLOGIA POLITYCZNA W KONTEKŚCIE HOLENDERSKIM
Rozdział 1. Reformowana teologia polityki
1.1. Reformowana a luterańska myśl polityczna
1.2. Zwingli i Kalwin jako źródła reformowanej wizji politycznej
1.2.1. Zwingli
1.2.2. Kalwin
1.3. Podstawowy podział świeckiej struktury społeczeństwa według Nauki wiary chrześcijańskiej Kalwina
1.3.1. Magistrat
1.3.2. Praktyczne działanie magistratu
1.3.3. Prerogatywy magistratu
1.3.4. Prawo
1.3.5. Lud
1.4. Synteza poglądów Kalwina
1.5. Chrześcijańska jednostka a kolektyw
1.6. Syntezy reformowanej teologii polityczno‐społecznej
1.7. Podsumowanie
Rozdział 2. Zarys historii stosunków państwo‐kościół w Holandii do XIX wieku
2.1. Początki Reformacji protestanckiej w Niderlandach
2.2. Synod w Emden - rok 1570
2.3. Społeczno‐niepodległościowy wymiar holenderskiej Reformacji
2.4. Związek państwa z Kościołem w Holandii do XIX wieku
Rozdział 3. Relacja państwo‐kościół oraz sytuacja religijna Holandii w XIX wieku
3.1. Powstanie Królestwa Holandii i tego następstwa
3.2. Zmiany w Kościele
3.3. Ruchy odnowy dziedzictwa Reformacji w XIX wieku
3.3.1. Przebudzenie
3.3.2. Sylwetka Groena van Prinsterera
3.3.2.1. Teologiczna wizja historiii
3.3.2.2. Koncepcja polityki
3.3.2.3. Szczyt działalności
3.4. Trzy formacje teologiczno‐pobożnościowe
3.4.1. Groningeńczycy
3.4.2. Moraliści (etycyzujący)
3.4.3. Moderniści
CZĘŚĆ II. OSOBA I DZIEŁO ABRAHAMA KUYPERA
Rozdział 4. Życiorys Abrahama Kuypera
4.1. Okres formacyjny (1837‐1870)
4.1.1. Pochodzenie i dzieciństwo
4.1.2. Gimnazjum
4.1.3. Studia
4.1.4. Wpływ nowej teologii
4.1.5. Zakończenie studiów
4.1.6. Nawrócenie
4.1.7. Parafia w Beesd
4.1.8. Spotkanie z biedotą i kalwinistyczną ortodoksją
4.1.9. Dwie publikacje
4.2. Szczyt działalności publicznej (1870‐1905)
4.2.1. Utrecht i zwrot ku polityce
4.2.2. Amsterdam
4.2.3. Kontakt z Groenem van Prinstererem
4.2.4. Początek działalności politycznej
4.2.5. Powstanie Partii Anty‐Rewolucyjnej (1879) i Wolnego Uniwersytetu (1880)
4.2.6. Walka o władzę (1879‐1901)
4.2.7. Powstanie programu społecznego
4.2.8. Dalsza walka polityczna
4.2.9. Powstanie gabinetu z Kuyperem na czele
4.2.10. Kuyper u szczytu władzy (1901‐1905)
4.3. Schyłek aktywności publicznej (1905‐1918)
4.4. Inne obszary działalności Kuypera w latach 1870‐1920
4.4.1. Działalność kościelna
4.4.2. Działalność teologiczna
4.4.3. Działalność wydawnicza
4.4.4. Działalność edukacyjna
4.4.5. Kontakty z Ameryką
4.5. Śmierć
Rozdział 5. Podsumowanie politycznego dorobku Abrahama Kuypera
5.1. Emancypacja i odpowiedź na potrzeby najniższych klas społecznych
5.2. Założenie partii chadeckiej i Uniwersytetu
5.3. Pilaryzacja
5.4. Wpływ Kuypera na ewangelikalną refleksję oraz działania społeczne i polityczne w USA
5.4.1. Ruch edukacji domowej
5.4.2. Deklaracja Manhattańska
5.5. Neokalwinizm i kuyperianizm jako wyraz wpływu A. Kuypera na współczesność
CZĘŚĆ III. PODSTAWOWE KATEGORIE OPISU RZECZYWISTOŚCI POLITYCZNEJ WG ABRAHAMA KUYPERA
Rozdział 6. Suwerenność Boga
6.1. Suwerenność Boga jako punkt wyjścia dla teologii
6.2. Suwerenność Boga a wolność człowieka
6.3. Suwerenność Boga jako źródło władzy politycznej
6.3.1. Organiczność ludzkości
6.3.2. Władza państwowa jako władza mechaniczna
6.3.3. Teokracja a suwerenność Boga
6.3.4. Suwerenność Boga a istota władzy
6.4. Suwerenność Boga jako wątek kluczowych wystąpień publicznych Abrahama Kuypera
Rozdział 7. Światopogląd: holistyczne pojmowanie rzeczywistości
7.1. Światopogląd u Kuypera i jemu współczesnych
7.2. Konieczność chrześcijańskiego światopoglądu
7.3. Potrzeba całościowej wizji
7.4. Teologiczne podstawy koncepcji światopoglądu
7.5. Trzy podstawowe wytyczne życia
7.5.1. Relacja względem Boga: bezpośredni kontakt z Bogiem
7.5.2. Relacja względem drugiego człowieka: równość w różnorodności
7.5.3. Relacja względem świata: suwerenność różnych sfer życia
7.6. Geneza kategorii światopoglądu w refleksji Kuypera
Rozdział 8. Antyteza
8.1. Struktura procesu poznawania rzeczywistości
8.2. Wpływ grzechu na ludzkie poznanie
8.3. Odrodzenie jako źródło antytezy w łonie ludzkości
8.4. Antyteza w teologii i nauce
8.5. Wiara jako powszechna dyspozycja świadomości
8.6. Antyteza a Pismo Święte
8.7. Konieczność antytezy
8.8. Antyteza jako rzeczywistość historyczna
8.8.1. Antyteza w historii
8.8.2. Miejsce kalwinizmu w postępie historycznym
8.8.3. Antyteza jako wzór historii Holandii
8.8.4. Antyteza w edukacji
8.8.5. Antyteza w polityce
Rozdział 9. Łaska powszechna
9.1. Definicja łaski powszechnej
9.2. Łaska powszechna a antyteza
9.3. Chwała Boża jako spełnienie łaski powszechnej i szczególnej
9.4. Chrystus a natura
9.5. Dzieło łaski powszechnej w dorobku ludzkości
9.6. Łaska powszechna jako Boża przychylność
9.7. Kościół w kulturze: imperatyw łaski powszechnej
9.8. Kultura w Kościele: zagrożenie łaski szczególnej
9.9. Mandat kulturowy jako wspólnota obu dzieł łaski
9.10. Łaska powszechna a postęp
9.11. Łaska powszechna w wypowiedziach politycznych Kuypera
Rozdział 10. Suwerenność sfer
10.1. Suwerenność sfer: bezpośrednie poddanie społeczeństwa Bogu
10.2. Organiczna natura życia sfer społeczeństwa
10.3. Suwerenność sfer w kontekście egzegezy biblijnej
10.4. Suwerenność sfer: jedno królestwo zamiast dwóch
10.5. Pro rege, czyli etyczny imperatyw Kuypera
10.6. Suwerenność sfer a władza publiczna
10.6.1. Władza a życie organiczne społeczeństwa: tyczka podtrzymująca roślinę
10.6.2. Prerogatywy władzy państwowej: władza miecza
10.6.3. Władza a sfery społeczne
10.6.4. Władza państwowa a Kościół
10.6.5. Kościół a pozostałe sfery życia społeczeństwa
10.6.6. Kościół a władza. Porównanie myśli Kuypera i Leona XIII
10.7. Władza państwowa a Bóg
10.8. Władza państwowa a suwerenność jednostki: wolność sumienia
10.9. Pilaryzacja społeczeństwa jako przejaw koncepcji suwerenności sfer
Rozdział 11. Podsumowanie: Abraham Kuyper jako kalwinistyczny teolog polityki
11.1. Cechy teologii Abrahama Kuypera
11.1.1. Fundamentalizm / ewangelikalizm?
11.1.2. Romantyzm Kuypera
11.1.3. Wiktorianizm Kuypera
11.1.4. Specyfika teologii Abrahama Kuypera: synteza
11.2. Cechy teologii politycznej Abrahama Kuypera
Bibliografia
1. Publikacje Abrahama Kuypera
2. Opracowania dzieł, teologii Abrahama Kuypera, teologii reformowanej lub politycznej
3. Literatura pomocnicza
Indeks osób