Tytuł książki:
Budowanie wartości przedsiębiorstwa z wykorzystaniem IT
Autor książki:
Remigiusz Orzechowski
Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Szkoła Główna Handlowa w Warszawie |
Rok wyd.: | 2008 |
Ilość stron: | 232 s. |
Wymiar: | 167x240 mm |
EAN: | 9788373783522 |
ISBN: | 978-83-7378-352-2 |
Data: | 2010-05-05 |
Cena wydawcy: 40.00 złpozycja niedostępna
×
Opis książki:
Budowanie wartości przedsiębiorstwa z wykorzystaniem IT.
Książka "Budowanie wartości przedsiębiorstwa z wykorzystaniem IT" - Remigiusz Orzechowski - Wydawnictwo Szkoła Główna Handlowa w Warszawie. Książka posiada 232 stron i została wydana w 2008 r.
Spis treści:
Wstęp
Część 1. Technologie informacyjne w przedsiębiorstwie
1. Współczesna klasyfikacja technologii informacyjnych
1.1. Systemy informacyjne, systemy informatyczne i technologie informacyjne
1.2. Kategorie technologii informacyjnych w przedsiębiorstwie
1.2.1. Infrastruktura technologiczna
1.2.2. Aplikacje transakcyjne
1.2.3. Aplikacje analityczne
1.2.4. Aplikacje transformacyjne
2. Wpływ rewolucji informacyjnej na funkcjonowanie przedsiębiorstw
2.1. Zmiana struktury sektora oraz reguł konkurencji
2.2. Powstanie nowych dziedzin działalności
2.3. Budowanie przewagi konkurencyjnej
3. Wartość technologii informacyjnych a konfiguracja wartości przedsiębiorstwa
3.1. Zarządzanie wartością przedsiębiorstwa
3.2. Współczesne czynniki kształtowania wartości przedsiębiorstwa
3.3. Rola technologii informacyjnych w modelach budowania wartości przedsiębiorstwa
3.3.1. Łańcuch wartości
3.3.2. Warsztat wartości
3.3.3. Sieć wartości
4. Nadzór IT i jego rola w efektywnym zastosowaniu technologii informacyjnych
4.1. Definicja i cele nadzoru IT
4.2. Zakres nadzoru IT
4.2.1. Strategiczne dopasowanie IT
4.2.2. Dostarczanie wartości przez IT
4.2.3. Pomiar wydajności IT
4.2.4. Zarządzanie ryzykiem IT
4.2.5. Zarządzanie zasobami IT
4.3. Podejmowanie decyzji w obszarze nadzoru IT
4.4. Mechanizmy nadzoru IT
5. Wpływ procesu utowarowienia technologii informacyjnych na ich znaczenie strategiczne
6. Podsumowanie
Część 2. Dopasowanie dziedzin biznesu i IT
1. Zakres i definicja dopasowania
2. Wpływ dopasowania dziedzin biznesu i IT na funkcjonowanie przedsiębiorstwa
3. Pomiar dopasowania dziedzin biznesu i IT oraz zarządzanie nim
3.1. Model dopasowania strategicznego
3.1.1. Współzależności dziedzin IT i biznesu
3.1.2. Perspektywy analizy powiązań IT i biznesu
3.2. Model dojrzałości dopasowania strategicznego
3.2.1. Czynniki wpływające na dojrzałość dopasowania dziedzin biznesu i IT
3.2.2. Obszary dopasowania
3.2.3. Pomiar dojrzałości procesów odpowiedzialnych za dopasowanie dziedzin biznesu i IT
3.3. Mapa strategii
3.3.1. Strategiczna karta wyników a mapa strategii
3.3.2. Pomiar gotowości strategicznej kapitału informacyjnego
3.3.3. Etapy dopasowywania dziedzin biznesu i IT
4. Podsumowanie
Część 3. Efektywność wykorzystania technologii informacyjnych w polskich przedsiębiorstwach
1. Metodologia badań
1.1. Badania ankietowe
1.2. Studia przypadków
2. Budowanie wartości przedsiębiorstwa z wykorzystaniem IT – wyniki badań ankietowych
2.1. Dojrzałość kategorii IT
2.2. Struktura wydatków na IT
2.3. Zakres wykorzystania outsourcingu IT
2.4. Metody i miary zarządzania IT
2.5. Standardy i dobre praktyki w zakresie zarządzania IT
2.6. Dojrzałość procesów odpowiadających za dopasowanie dziedzin biznesu i IT
2.6.1. Ocena stopnia dojrzałości procesów odpowiadających za dopasowanie dziedzin biznesu i IT
2.6.2. Dojrzałość procesów w obszarze nadzoru
2.6.3. Dojrzałość procesów w obszarze pomiaru wartości
2.6.4. Dojrzałość procesów w obszarze partnerstwa
2.6.5. Dojrzałość procesów w obszarze komunikacji
2.6.6. Dojrzałość procesów w obszarze umiejętności
2.6.7. Dojrzałość procesów w obszarze zakres i architektury
2.7. Zyskowność przedsiębiorstw a dojrzałość procesów odpowiadających za dopasowanie dziedzin biznesu i IT
2.8. Czynniki wpływające na dopasowanie dziedzin biznesu i IT
2.9. Metody zarządzania IT stosowane przez przedsiębiorstwa osiągające najlepsze dopasowanie dziedzin biznesu i IT
2.9.1. Struktura wydatków na IT
2.9.2. Dojrzałość aplikacji IT niezbędnych do realizacji strategii przedsiębiorstwa
2.9.3. Wykorzystanie outsourcingu IT
2.9.4. Stosowanie metod zwiększających dopasowanie dziedzin biznesu i IT
2.9.5. Stosowanie metod i miar oceny efektywności inwestycji w IT
2.9.6. Wykorzystanie standardów i norm w zakresie zarządzania IT
3. Budowanie wartości przedsiębiorstwa z wykorzystaniem IT – studia przypadków
3.1. Bank uniwersalny
3.1.1. Rola IT w banku
3.1.2. Struktura wydatków na IT
3.1.3. Dojrzałość aplikacji IT w banku
3.1.4. Ocena luki dopasowania IT do strategii banku z wykorzystaniem mapy strategii
3.1.5. Ocena stopnia dojrzałości procesów odpowiadających za dopasowanie dziedzin biznesu i IT banku z wykorzystaniem modelu dojrzałości dopasowania strategicznego
3.1.6. Ocena ogólna banku
3.2. Przedsiębiorstwo produkujące urządzenia elektroniczne
3.2.1. Rola IT w przedsiębiorstwie produkującym urządzenia elektroniczne
3.2.2. Struktura wydatków na IT w przedsiębiorstwie produkującym urządzenia elektroniczne
3.2.3. Dojrzałość aplikacji IT w przedsiębiorstwie produkującym urządzenia elektroniczne
3.2.4. Ocena luki dopasowania IT do strategii
przedsiębiorstwa produkującego sprzęt elektroniczny z wykorzystaniem mapy strategii
3.2.5. Ocena stopnia dojrzałości procesów odpowiadających za dopasowanie dziedzin biznesu i IT w przedsiębiorstwie produkującym sprzęt elektroniczny z wykorzystaniem modelu dojrzałości dopasowania strategicznego
3.2.1. Ocena ogólna przedsiębiorstwa produkującego sprzęt elektroniczny
3.3. Przedsiębiorstwo sektora energetycznego
3.3.1. Rola IT w przedsiębiorstwie sektora energetycznego
3.3.2. Struktura wydatków na IT w przedsiębiorstwie sektora energetycznego
3.3.3. Dojrzałość aplikacji IT w przedsiębiorstwie sektora energetycznego
3.3.4. Ocena luki dopasowania IT do strategii przedsiębiorstwa sektora energetycznego z wykorzystaniem mapy strategii
3.3.5. Ocena stopnia dojrzałości procesów odpowiadających za dopasowanie dziedzin biznesu i IT przedsiębiorstwa sektora energetycznego z wykorzystaniem modelu dojrzałości dopasowania strategicznego
3.3.6. Ocena ogólna przedsiębiorstwa sektora energetycznego
4. Podsumowanie
Zakończenie
Literatura przedmiotu
Indeks
Część 1. Technologie informacyjne w przedsiębiorstwie
1. Współczesna klasyfikacja technologii informacyjnych
1.1. Systemy informacyjne, systemy informatyczne i technologie informacyjne
1.2. Kategorie technologii informacyjnych w przedsiębiorstwie
1.2.1. Infrastruktura technologiczna
1.2.2. Aplikacje transakcyjne
1.2.3. Aplikacje analityczne
1.2.4. Aplikacje transformacyjne
2. Wpływ rewolucji informacyjnej na funkcjonowanie przedsiębiorstw
2.1. Zmiana struktury sektora oraz reguł konkurencji
2.2. Powstanie nowych dziedzin działalności
2.3. Budowanie przewagi konkurencyjnej
3. Wartość technologii informacyjnych a konfiguracja wartości przedsiębiorstwa
3.1. Zarządzanie wartością przedsiębiorstwa
3.2. Współczesne czynniki kształtowania wartości przedsiębiorstwa
3.3. Rola technologii informacyjnych w modelach budowania wartości przedsiębiorstwa
3.3.1. Łańcuch wartości
3.3.2. Warsztat wartości
3.3.3. Sieć wartości
4. Nadzór IT i jego rola w efektywnym zastosowaniu technologii informacyjnych
4.1. Definicja i cele nadzoru IT
4.2. Zakres nadzoru IT
4.2.1. Strategiczne dopasowanie IT
4.2.2. Dostarczanie wartości przez IT
4.2.3. Pomiar wydajności IT
4.2.4. Zarządzanie ryzykiem IT
4.2.5. Zarządzanie zasobami IT
4.3. Podejmowanie decyzji w obszarze nadzoru IT
4.4. Mechanizmy nadzoru IT
5. Wpływ procesu utowarowienia technologii informacyjnych na ich znaczenie strategiczne
6. Podsumowanie
Część 2. Dopasowanie dziedzin biznesu i IT
1. Zakres i definicja dopasowania
2. Wpływ dopasowania dziedzin biznesu i IT na funkcjonowanie przedsiębiorstwa
3. Pomiar dopasowania dziedzin biznesu i IT oraz zarządzanie nim
3.1. Model dopasowania strategicznego
3.1.1. Współzależności dziedzin IT i biznesu
3.1.2. Perspektywy analizy powiązań IT i biznesu
3.2. Model dojrzałości dopasowania strategicznego
3.2.1. Czynniki wpływające na dojrzałość dopasowania dziedzin biznesu i IT
3.2.2. Obszary dopasowania
3.2.3. Pomiar dojrzałości procesów odpowiedzialnych za dopasowanie dziedzin biznesu i IT
3.3. Mapa strategii
3.3.1. Strategiczna karta wyników a mapa strategii
3.3.2. Pomiar gotowości strategicznej kapitału informacyjnego
3.3.3. Etapy dopasowywania dziedzin biznesu i IT
4. Podsumowanie
Część 3. Efektywność wykorzystania technologii informacyjnych w polskich przedsiębiorstwach
1. Metodologia badań
1.1. Badania ankietowe
1.2. Studia przypadków
2. Budowanie wartości przedsiębiorstwa z wykorzystaniem IT – wyniki badań ankietowych
2.1. Dojrzałość kategorii IT
2.2. Struktura wydatków na IT
2.3. Zakres wykorzystania outsourcingu IT
2.4. Metody i miary zarządzania IT
2.5. Standardy i dobre praktyki w zakresie zarządzania IT
2.6. Dojrzałość procesów odpowiadających za dopasowanie dziedzin biznesu i IT
2.6.1. Ocena stopnia dojrzałości procesów odpowiadających za dopasowanie dziedzin biznesu i IT
2.6.2. Dojrzałość procesów w obszarze nadzoru
2.6.3. Dojrzałość procesów w obszarze pomiaru wartości
2.6.4. Dojrzałość procesów w obszarze partnerstwa
2.6.5. Dojrzałość procesów w obszarze komunikacji
2.6.6. Dojrzałość procesów w obszarze umiejętności
2.6.7. Dojrzałość procesów w obszarze zakres i architektury
2.7. Zyskowność przedsiębiorstw a dojrzałość procesów odpowiadających za dopasowanie dziedzin biznesu i IT
2.8. Czynniki wpływające na dopasowanie dziedzin biznesu i IT
2.9. Metody zarządzania IT stosowane przez przedsiębiorstwa osiągające najlepsze dopasowanie dziedzin biznesu i IT
2.9.1. Struktura wydatków na IT
2.9.2. Dojrzałość aplikacji IT niezbędnych do realizacji strategii przedsiębiorstwa
2.9.3. Wykorzystanie outsourcingu IT
2.9.4. Stosowanie metod zwiększających dopasowanie dziedzin biznesu i IT
2.9.5. Stosowanie metod i miar oceny efektywności inwestycji w IT
2.9.6. Wykorzystanie standardów i norm w zakresie zarządzania IT
3. Budowanie wartości przedsiębiorstwa z wykorzystaniem IT – studia przypadków
3.1. Bank uniwersalny
3.1.1. Rola IT w banku
3.1.2. Struktura wydatków na IT
3.1.3. Dojrzałość aplikacji IT w banku
3.1.4. Ocena luki dopasowania IT do strategii banku z wykorzystaniem mapy strategii
3.1.5. Ocena stopnia dojrzałości procesów odpowiadających za dopasowanie dziedzin biznesu i IT banku z wykorzystaniem modelu dojrzałości dopasowania strategicznego
3.1.6. Ocena ogólna banku
3.2. Przedsiębiorstwo produkujące urządzenia elektroniczne
3.2.1. Rola IT w przedsiębiorstwie produkującym urządzenia elektroniczne
3.2.2. Struktura wydatków na IT w przedsiębiorstwie produkującym urządzenia elektroniczne
3.2.3. Dojrzałość aplikacji IT w przedsiębiorstwie produkującym urządzenia elektroniczne
3.2.4. Ocena luki dopasowania IT do strategii
przedsiębiorstwa produkującego sprzęt elektroniczny z wykorzystaniem mapy strategii
3.2.5. Ocena stopnia dojrzałości procesów odpowiadających za dopasowanie dziedzin biznesu i IT w przedsiębiorstwie produkującym sprzęt elektroniczny z wykorzystaniem modelu dojrzałości dopasowania strategicznego
3.2.1. Ocena ogólna przedsiębiorstwa produkującego sprzęt elektroniczny
3.3. Przedsiębiorstwo sektora energetycznego
3.3.1. Rola IT w przedsiębiorstwie sektora energetycznego
3.3.2. Struktura wydatków na IT w przedsiębiorstwie sektora energetycznego
3.3.3. Dojrzałość aplikacji IT w przedsiębiorstwie sektora energetycznego
3.3.4. Ocena luki dopasowania IT do strategii przedsiębiorstwa sektora energetycznego z wykorzystaniem mapy strategii
3.3.5. Ocena stopnia dojrzałości procesów odpowiadających za dopasowanie dziedzin biznesu i IT przedsiębiorstwa sektora energetycznego z wykorzystaniem modelu dojrzałości dopasowania strategicznego
3.3.6. Ocena ogólna przedsiębiorstwa sektora energetycznego
4. Podsumowanie
Zakończenie
Literatura przedmiotu
Indeks