Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Szkoła Główna Handlowa w Warszawie |
Rok wyd.: | 2005 |
Ilość stron: | 320 s. |
Wymiar: | 167x240 mm |
EAN: | 9788373782099 |
ISBN: | 83-7378-209-5 |
Data: | 2010-04-26 |
Opis książki:
Pierwsza – w krajowym piśmiennictwie ekonomiczno-społecznym – praca przedstawiająca zasadnicze wątki sporów teoretycznych wokół bonu edukacyjnego, swobodnego wyboru szkoły i roli państwa w finansowaniu edukacji, analizowane w perspektywie ekonomii kształcenia i polityki publicznej (edukacyjnej i społecznej). Praca jednocześnie charakteryzuje doświadczenia i skutki stosowania bonów w praktyce oświatowej wielu krajów. Przedstawiając argumenty za i przeciw regulowanemu (quasi) rynkowi edukacji, koncentruje się na różnorodnych implikacjach bonu – kontrowersyjnego mechanizmu finansowania edukacji via uczeń / student / dorosły uczący się – dla polityki edukacyjnej, a także formułuje zalecenia dla projektodawców systemu bonów edukacyjnych dotyczące kryteriów oceny tego mechanizmu finansowania.
Książka "Bony edukacyjne. Granice urynkowienia edukacji" - Piotr Bielecki - Wydawnictwo Szkoła Główna Handlowa w Warszawie. Książka posiada 320 stron i została wydana w 2005 r.
Spis treści:
Rozdział 1. Teoretyczne podstawy stosowania bonów edukacyjnych – mechanizmu pośredniego finansowania edukacji
1.1. Koncepcyjne i metodyczne ramy analizy wyboru edukacyjnego
1.2. Wybór pomiędzy oświatą publiczną i prywatną: zachowanie konsumenta i preferencje państwa
1.3. Cele wyboru edukacyjnego i ich odzwierciedlenie w polityce edukacyjnej państwa: wyniki badań OECD
1.4. Instrumentarium i modele bonu edukacyjnego: zróżnicowane zastosowania bonu
1.5. Spory i kontrowersje wokół bonu edukacyjnego w perspektywie ekonomii kształcenia, polityki edukacyjnej oraz polityki społecznej
Rozdział 2. Urynkowienie i decentralizacja edukacji a ewolucja mechanizmów finansów publicznych edukacji
2.1. Granice urynkowienia edukacji
2.2. Mechanizmy finansowania oświaty powszechnej
2.3. Mechanizmy finansowania szkolnictwa wyższego
2.4. Odpowiedzialność państwa za finansowanie i prowadzenie edukacji: analiza statystyki edukacji OECD i UE
2.5. Finansowanie oraz stopień urynkowienia oświaty powszechnej: realia europejskie w świetle badań Eurydice
2.6. Edukacyjne konta osobiste jako instrument urynkowienia edukacji: perspektywy zmian w mechanizmach finansowania edukacji
Rozdział 3. Realizacja projektów bonów w praktyce oświatowej: sukcesy i niepowodzenia
3.1. Przykłady stosowania bonu edukacyjnego w oświacie powszechnej wybranych krajów
3.2. Wartość bonu edukacyjnego i realny koszt prywatnej oświaty w świetle badań amerykańskich (Cato Institute)
3.3. Efektywność wyboru edukacyjnego/bonów: przegląd wyników badań empirycznych
Rozdział 4. Subwencje dla uczelni czy studentów? Projekty bonów edukacyjnych w szkolnictwie wyższym
4.1. Finansowanie szkół wyższych via student: przykład reformy chilijskiej z lat 80.
4.2. Projekty wprowadzenia bonów studenckich w szkolnictwie wyższym: przykład Australii i Nowej Zelandii
Rozdział 5. Poszukiwania polskich rozwiązań systemowych przybliżających urynkowienie edukacji: lata 90.
5.1. Tendencje zmian w dziedzinie decentralizacji i urynkowienia edukacji
5.2. Państwo i partnerzy społeczni wobec wyboru edukacyjnego: potrzeba reformy finansów edukacji
Rozdział 6. Koncepcja bonu edukacyjnego w świetle wyników empirycznych badań własnych
6.1. Charakterystyka badania ankietowego
6.2. Zakres i warunki stosowania bonów edukacyjnych
6.3. Wartość nominalna bonu edukacyjnego
6.4. Zastosowania koncepcji bonu edukacyjnego w opinii badanych instytucji
6.5. Efekty stosowania bonów edukacyjnych: argumentacja służąca propagowaniu bonu
6.6. Krytyka idei bonów edukacyjnych: bariery stosowania bonu
Rozdział 7. Podsumowanie: bon jako narzędzie quasi rynkowej koordynacji szkolnictwa