Bezpieczeństwo wewnętrzne i porządek publiczny jako sfera działania administracji publicznej
Wojciech Lis
Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Katolicki Uniwersytet Lubelski, KUL |
Rok wyd.: | 2015 |
Oprawa: | miękka |
Ilość stron: | 496 s. |
Wymiar: | 170x240 mm |
EAN: | 9788380611948 |
ISBN: | 978-83-8061-194-8 |
Data: | 2016-04-07 |
Opis książki:
Bezpieczeństwo wewnętrzne i porządek publiczny jako sfera działania administracji publicznej.
Książka "Bezpieczeństwo wewnętrzne i porządek publiczny jako sfera działania administracji publicznej" - Wojciech Lis - oprawa miękka - Wydawnictwo Katolicki Uniwersytet Lubelski, KUL. Książka posiada 496 stron i została wydana w 2015 r.
Spis treści:
Wykaz skrótów
Wstęp
Rozdział I
Istota bezpieczeństwa i porządku publicznego
1. Pojęcie bezpieczeństwa
2. Bezpieczeństwo wewnętrzne jako podstawowa kategoria bezpieczeństwa publicznego
3. Pojęcie porządku publicznego
4. Poczucie bezpieczeństwa i porządku jako naturalna potrzeba człowieka
5. Bezpieczeństwo prawne jako warunek bezpieczeństwa i porządku publicznego
6. Klauzula generalna bezpieczeństwa i porządku publicznego
7. Zagrożenia jako podstawowe determinanty bezpieczeństwa i porządku publicznego
7.1. Pojęcie i istota zagrożenia
7.2. Klasyfikacja zagrożeń
8. Podsumowanie
Rozdział II
Obowiązki państwa w zakresie zapewnienia i ochrony bezpieczeństwa i porządku publicznego
1. Bezpieczeństwo i porządek publiczny jako wartości konstytucyjne
1.1. Aksjologiczne podstawy bezpieczeństwa i porządku publicznego
1.2. Normatywny charakter postanowień art. 5 Konstytucji RP
2. Państwo jako gwarant bezpieczeństwa i porządku publicznego
3. Obowiązki państwa w zakresie bezpieczeństwa i porządku publicznego jako przejaw troski o dobro wspólne
4. Człowiek jako podmiot i punkt odniesienia działalności państwa
5. Dopuszczalność ograniczeń wolności i praw człowieka z uwagi na ochronę bezpieczeństwa i porządku publicznego
6. Podsumowanie
Rozdział III
Administracja bezpieczeństwa i porządku publicznego
1. Kształtowanie ładu ustrojowego w zakresie bezpieczeństwa i porządku publicznego
2. Zadania i kompetencje organów władzy wykonawczej w sprawach dotyczących bezpieczeństwa i porządku publicznego
2.1. Zadania i kompetencje Prezydenta RP w zakresie obronności i bezpieczeństwa państwa
2.1.1. Kompetencje prawodawcze Prezydenta RP
2.1.2. Kompetencje Prezydenta RP w stosunku do Sił Zbrojnych
2.1.3. Kompetencje przysługujące Prezydentowi RP w stanach nadzwyczajnych
2.1.4. Organy doradcze Prezydenta RP w zakresie obronności i bezpieczeństwa państwa
2.2. Rada Ministrów jako organ odpowiedzialny za bezpieczeństwo i porządek publiczny
2.2.1. Zadania i kompetencje Rady Ministrów w zakresie bezpieczeństwa i porządku publicznego
2.2.2. Prezes Rady Ministrów jako organ administracji bezpieczeństwa
2.2.3. Zadania i kompetencje ministrów w zakresie bezpieczeństwa i porządku publicznego
2.3. Terenowe organy administracji rządowej odpowiedzialne za utrzymanie bezpieczeństwa i porządku publicznego
2.3.1. Status prawny i podstawowe zadania wojewody
2.3.2. Administracja zespolona i niezespolona z wojewodą
2.3.3. Zadania i kompetencje wojewody w zakresie bezpieczeństwa i porządku publicznego wynikające z ustaw szczególnych
3. Podsumowanie
Rozdział IV
Zadania samorządu terytorialnego w zakresie zapewnienia i ochrony bezpieczeństwa i porządku publicznego
1. Miejsce samorządu terytorialnego w strukturze państwa
2. Organy jednostek samorządu terytorialnego
3. Zasady działania samorządu terytorialnego
4. Prawne formy działania jednostek samorządu terytorialnego
5. Charakter zadań wykonywanych przez samorząd terytorialny
6. Zadania gminy w zakresie zapewnienia i ochrony bezpieczeństwa i porządku publicznego
6.1. Stanowienie przepisów porządkowych przez organy gminy
6.2. Decyzje administracyjne w sprawach dotyczących zapewnienia i ochrony bezpieczeństwa i porządku publicznego
6.3. Udział straży gminnych w działaniach na rzecz porządku publicznego
7. Zadania powiatu w zakresie bezpieczeństwa i porządku publicznego
7.1. Zespolenie administracji rządowej na szczeblu powiatowym
7.2. Rola policji administracyjnej w zakresie bezpieczeństwa i porządku publicznego
7.3. Komisja bezpieczeństwa i porządku
8. Współpraca jednostek samorządu terytorialnego z Policją
9. Dylematy związane z dualizmem administracji publicznej na szczeblu województwa
10. Podsumowanie
Rozdział V
Wykonywanie zadań publicznych w sytuacjach szczególnego zagrożenia bezpieczeństwa i porządku publicznego
1. Wykonywanie zadań publicznych w sytuacjach kryzysowych
1.1. Pojęcie sytuacji kryzysowej
1.2. Zadania organów administracji publicznej w sytuacjach kryzysowych
1.2.1. Zadania organów administracji rządowej w sytuacjach kryzysowych
1.2.2. Zadania organów samorządu terytorialnego w sytuacjach kryzysowych
2. Wykonywanie zadań publicznych w stanach nadzwyczajnych
2.1. Okoliczności uzasadniające wprowadzenie stanów nadzwyczajnych
2.2. Pojęcie i rodzaje stanów nadzwyczajnych
2.2.1. Stan wojenny
2.2.2. Stan wyjątkowy
2.2.3. Stan klęski żywiołowej
2.3. Zadania organów administracji publicznej w stanach nadzwyczajnych
3. Podsumowanie
Zakończenie
Bibliografia
1. Akty normatywne
2. Orzecznictwo
3. Literatura przedmiotu