Archiwistyka cyfrowa i nauki pomocnicze historii w edukacji archiwalnej. Problemy dydaktyki archiwistyki
Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego |
Rok wyd.: | 2016 |
Oprawa: | miękka |
Ilość stron: | 158 s. |
Wymiar: | 170x240 mm |
EAN: | 9788323521259 |
ISBN: | 978-83-2352-125-9 |
Data: | 2016-01-20 |
Opis książki:
Publikacja stanowi zbiór studiów poświęconych m.in. kształceniu kompetencji archiwistów w kontekście potrzeb i funkcji społecznych archiwów, nowym trendom w edukacji i ich zastosowaniom w dydaktyce archiwistyki, kształceniu "archiwistów cyfrowych", a także roli i programom nauk pomocniczych historii w kształceniu archiwistów.
Powstanie nowego nośnika i nowych technologii umożliwiających zapis i gromadzenie informacji w formie cyfrowej pozwala postawić pytanie: czy możliwe jest wyodrębnienie nowego nurtu refleksji określonego mianem archiwistyki cyfrowej?
Wiążą się z nim dalsze problemy:
-Czy nowy nośnik wymaga rewizji dotychczasowych teorii archiwalnych, np.. Pojęć podstawowych, takich jak zespół, czy też powinny one pozostać niezmienione?
-Czy tego typu zapisy wymagają wypracowania nowej sieci pojęć?
-Czy w dobie nieograniczonej multiplikacji zapisu można wiązać go z miejscem powstania i stosować zasadę pertynencji archiwalnej?
-Jak nowy nośnik i technologie wpływają na granice zespołu i jego strukturę?
-Jakie metody mogą służyć badaniom autentyczności i wiarygodności zapisu, co wpływa na jego integralność?
-Czy nadal niezbędne jest wartościowanie i selekcja dokumentacji?
-Po jakim czasie należy ją prowadzić?
-Jak powinny zostać zorganizowane systemy zarządzania dokumentacją?
-Czy możliwe jest stosowanie w tym zakresie standardów międzynarodowych, takich jak Moreq?
Pojawiają się też kluczowe pytania z zakresu dydaktyki:
-Czy kształcenie w tym zakresie powinno zostać wyodrębnione, czy - przeciwnie - połączone z archiwistyką klasyczną?
-Jaki kształt powinny przybrać programy, treści, metody, jakie pomoce dydaktyczne należy tworzyć i jaką rolę powinny pełnić w procesie kształcenia?
Pytań będzie zapewne przybywać w miarę nowych doświadczeń, rozwoju technologii i nowych funkcji społecznych. Będą one otwierać nowe kierunki badawcze.
W rozważaniach zawartych w niniejszym zbiorze studiów podjęto próbę odpowiedzi na wiele z powyższych kwestii. Nie wyznaczają one jednak kresu refleksji w tej dziedzinie wiedzy, wręcz przeciwnie - nowe doświadczenia wymagać będą budowania nowych modeli teoretycznych i poszukiwania coraz bardziej efektywnych systemów zarządzania dokumentacją i gromadzoną informacją.
academia Rav Net
Książka "Archiwistyka cyfrowa i nauki pomocnicze historii w edukacji archiwalnej. Problemy dydaktyki archiwistyki" - oprawa miękka - Wydawnictwo Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego. Książka posiada 158 stron i została wydana w 2016 r.