Dane szczegółowe: | |
Wydawca: | Oficyna Wydawnicza Impuls |
Rok wyd.: | 2008 |
Oprawa: | miękka |
Ilość stron: | 354 s. |
Wymiar: | 167x240 mm |
EAN: | 9788373088870 |
ISBN: | 978-83-7308-887-0 |
Data: | 2008-03-10 |
Opis książki:
Ze względu na fakt sytuowania się podstaw edukacji, także pedagogów w filozofii człowieka i aksjologii, celem książki jest ukazanie miejsca, rangi i roli tej drugiej w kształceniu pedagogów na poziomie wyższym.
Przedmiotem rozważań poszczególnych Autorów są proces i efekty edukacji aksjologicznej, takie jak kompetencje aksjologiczne, świadomość i wrażliwość aksjologiczna oraz możliwie konsekwentna postawa aksjologiczna, w tym wiedza o wartościach z rozpoznawaniem aksjologicznych przesłanek działań własnych i cudzych oraz wiedza o funkcjonujących orientacjach aksjologicznych.
Książka oddaje pewien wymiar stanu badań nad aksjologią w pedagogice. Składa się z czterech części. Pierwsza dotyczy obecności aksjologii w studiach pedagogicznych – potrzeby rekonstrukcji aksjologii, takich aspektów w Procesie Bolońskim, który wyznacza standardy w kształceniu wyższym w ramach UE, niektórych aspektów kształcenia aksjologicznego oraz porządkującej i integrującej roli wartości w uniwersyteckim procesie dydaktyczno-wychowawczym. Druga część skupia się na wartościach tego procesu. Część trzecia dotyczy kulturowych funkcji edukacji aksjologicznej. Część czwarta odsłania niektóre aspekty wspólnego świata wartości studentów i nauczycieli akademickich.
Książka "Aksjologia w kształceniu pedagogów" - Janina Kostkiewicz (red.) - oprawa miękka - Wydawnictwo Oficyna Wydawnicza Impuls. Książka posiada 354 stron i została wydana w 2008 r.
Spis treści:
Część I
Aksjologia a studia pedagogiczne
Katarzyna Olbrycht
Aksjologiczne wymiary kształcenia pedagogów
Maria Czerepaniak-Walczak
Aksjologiczne aspekty Procesu Bolońskiego; pytania o jego przesłanki
i cele w kontekście akademickiego kształcenia pedagogów
Józef Półturzycki
Potrzeba rekonstrukcji aksjologii
w pedagogicznych studiach akademickich
Stanisław Palka
Kształtowanie postaw badawczych studentów pedagogiki
w uniwersyteckim procesie dydaktycznym
Janina Kostkiewicz
Wartości jako rzeczywistość porządkująca i integrująca
przebieg studiów pedagogicznych
Część II
Wartości w uniwersyteckim procesie dydaktyczno-wychowawczym
Janina Kostkiewicz
Filozofia człowieka − filozofii a edukacji – rozwój moralny studenta
Danuta Skulicz
Aksjologiczny wymiar celów kształcenia pedagogów
Danuta Waloszek
Partycypacja i antycypacja jako kategorie kształcenia nauczycieli.
Ogólne założenie i wnioski
Katarzyna Wrońska
Edukacja aksjologiczna pedagogów
a problem przekazu wartości w wychowaniu
Dorota Pauluk
Stymulowanie rozwoju moralnego pedagogów
– kontekst pedagogiczno-psychologiczny
Ewa Ryś
Rozwoj emocjonalny jako zagubiona kategoria
edukacji aksjologicznej szkoły wyższej
Część III
Edukacja aksjologiczna – kultura w edukacji
Małgorzata Partyka
Afi rmacja osoby jako podstawa
edukacji aksjologicznej w szkole wyższej
Ewa Augustyniak
Kultura szkoły − aksjologiczna codzienność studiowania
Justyna Truskolaska, Magdalena Łuka
Pedagogika zabawy – nowe wartości w edukacji uniwersyteckiej
ks. Marek Studenski
Aksjologiczny wymiar edukacji pedagogów w kontekście
czekających ich zadań dydaktyczno-wychowawczych w polskiej szkole
Jan Samek
Zajęcia terenowe w klasztorach, kościołach, muzeach i galeriach
jako specyficzna forma nauczania aksjologii
Joanna Torowska
Dziedzictwo kulturowe jako wartość.
Implikacje do kształcenia pedagogów w szkole wyższej
Część IV
Świat wartości studentów i nauczycieli akademickich
Barbara Wolny
Wartości życia człowieka w opinii studentów pedagogiki ewicz 8 lutego2008.indd
Anna Walulik CSFN, Renata Spyrka
Świat czy światy wartości nauczycieli akademickich i studentów?
Walentyna Wróblewska
Autoedukacja studentów w kontekście preferowanych wartości
Karol Mausch
„Uczucia duchowe” jako zagrożona wartość w edukacji pedagogów
Małgorzata Wójcik
Refleksyjność jako wartość w profesjonalnym kształceniu studentów
Beata Nowak
Kształcenie uniwersyteckie jako przygotowanie
do spotkania z osobą niepełnosprawną
Mirosława Stańczyk
Edukacja akademicka niepełnosprawnych – wymiar aksjologiczny
Postscriptum
Wiesława Sajdek
Czy można nauczyć cnoty?
Izabela Kocurek
Aksjologia zorientowana na osobę – podmiot edukacji
[Recenzja książki S. Kowalczyka Człowiek w poszukiwaniu wartości.
Elementy aksjologii personalistycznej, Lublin 2006]